קומץ משפטנים מעצבים את ערכיה של המדינה

הצעת חוק חדשה להתמודדות עם המסתננים ממחישה לעיני כל שמדינת ישראל שבויה בידי בג"ץ. קומץ משפטנים שלא נבחרו על ידי הציבור מעצבים את ערכיה של המדינה

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 01/12/14 16:37 ט בכסלו התשעה

קומץ משפטנים מעצבים את ערכיה של המדינה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

השבוע הממשלה אישרה הצעת חוק חדשה ביחס להתמודדות עם המסתננים. בדברי ההסבר לחוק מוזכרת המצוקה הקשה של תושבי דרום תל אביב בהתמודדותם היום יומית עם הפליטים. כמו כן נאמר שהחוק נכתב מתוך ייעוץ משפטי שאכן הוא יעמוד בביקורת בג"ץ. אמירה זו ממחישה לעין כל שמדינת ישראל שבויה בידי הבג"ץ. קומץ משפטנים שלא נבחרו על ידי הציבור מעצבים את ערכיה של המדינה על פי אג'נדה שקבע אהרון ברק. בג"ץ פסל את החוק הבא לרכז את המסתננים במקום מבודד בנגב על סמך טענת כבוד האדם ובכך העמיד בג"ץ את שאלת הפליטים אל מול הצידוק המוסרי של הקמת מדינה יהודית. אל מול טענה מוסרית לכבוד אדם יכולה להתקבל רק תשובה ערכית הנגזרת מחזון המדינה היהודית. ולשם כך נועד חוק הלאום , בדיוק לתת כלי משפטי לחזון זה. כי מערכת המשפט היא המגרש שבו מתנהל המאבק האמיתי על דמותה ואפיה של המדינה.

התפיסה המערבית, רואה את המדינה כאוסף של פרטים, שיכולים בכל מצב נתון להחליט לאן פניה של המדינה מועדות. זו מדינת כל אזרחיה אינה מחייבת למסורת או להיסטוריה, אשר הכול פתוח בפניה. כידוע, מדינת ישראל זכתה להכרה בינלאומית רק בזכות ספר התנ"ך ועליו התבססה מגילת העצמאות אשר הגדירה את הישות החדשה בארץ ישראל כמדינה יהודית.

מדינה יהודית זוקקת מאפיינים קולקטיביים המעידים על כך: שפה, תרבות, ערכי עליה והתיישבות- אלה סממנים שאינם שוויוניים ואותם צריך לעגן בחוק. מדינה יהודית אשר מקור ההשראה שלה הוא התנ"ך מחויבות לממש את חזון הנביאים למשפט יושר וצדקה יהודיים.

הכותב הוא ראש מכון משפט לעם, המפעיל בין היתר כולל ערב ללימודי המשפט העברי בבית מרמרוש בדרום תל אביב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן