להיות עם חופשי - ממקרי דקירות

ד"ר יעל לוין מתייחסת לתופעת הדקירות אחריה היא עוקבת בחודשים האחרונים וסוברת שזו תופעה חברתית שיש לתת עליה את הדעת

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 22/04/15 09:24 ג באייר התשעה

להיות עם חופשי - ממקרי דקירות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בשלהי חודש דצמבר 2014 החילותי לעקוב אחר התופעה של מקרי דקירה במדינת ישראל, לאחר שהבחנתי כי בפרק זמן של ימים אחדים, מה-26 בדצמבר ועד ה-30 בחודש, התרחשו שמונה מקרי דקירה. בליל עשרה בטבת פורסם באתר כיפה מאמרי המוקדש לנושא זה, "לקראת עשרה בטבת - זיכרון מעשינו", ובו עמדתי על הצורך לתת את הדעת לתופעה חברתית מצערת זו. המשכתי לעקוב אחר התגלמות חברתית זו, ומאמר נוסף בעניין זה, הנושא את הכותר "לקראת תענית אסתר - מאירועי הזמן והשעה", התפרסם בערב תענית אסתר. במאמר זה דווח על תשעה עשר אירועי דקירה שהתרחשו בפרק זמן של כחודשיים, בחודשי ינואר-פברואר 2015 ועד ל-2 במארס ועד בכלל.

מני אז הוספתי לבחון תופעה זו מתוך רצון לעקוב אחריה ולתעדה, וכחלוף למעלה מחודש וחצי מן הראוי לשוב ולדווח עליה. המאמר הנוכחי, השלישי והאחרון בסדרה, עוקב אחר הנתונים הקשורים לחודש מארס ולמרבית חודש אפריל באופן שבחינת התופעה נפרשה על פני שלושה חודשים.

כמדומה שהצומת הנוכחי של תקופת יום העצמאות הוא נקודת זמן הראויה להתבוננות נוספת בתופעת אירועי הדקירה ובהתגלמויותיה המצערות. בהקשר זה יש אף לציין כי שני המאמרים הראשונים נקשרו לימי הצום ולתפיסה שהם בעלי זיקה גם למאורעות ההווה. והנה, בתחילת חודש אייר חלה עתה תענית בה"ב שבעבר הייתה נפוצה מאוד ומקובלת. התופעה של ריבוי אירועי דקירה צורמת ביותר גם על רקע חג החירות שחגגנו לא מכבר.

הנושא הנדון נבדק באמצעות ידיעות חדשותיות ומידע המצוי באתר משטרת ישראל. חיוני להזכיר כי בחינת הנושא אינה כוללת מקרי דקירה על רקע לאומני. כמו כן, נכללו מקרי דקירה שאירעו בפועל בלבד, ולא תקריות שהייתה בהן מעורבות של איומים בסכין. בחלק מהמקרים הנפגעים הינם אנשים חפים מפשע ולעומת זאת חלק מהמעורבים הם בעלי עבר פלילי, אולם גם אם מדובר בבני אדם מסוג זה מובן שאין לתת יד לתופעות הללו.

והנה, הנתונים הקשורים לחודשי מארס ואפריל 2015 מדאיגים ביותר ומצביעים על ריבוי מקרים שהתרחשו שבהתקבצותם יחדיו מעוררים זעזוע עמוק, ואין ספק כי לפנינו "מכת" מדינה. בחודש מארס אירעו 25 מקרי דקירה, ובחודש אפריל עד ה-22 בו אירעו 15 מקרים. אם כן, מקרי הדקירה בפרק הזמן הנתון היו בתדירות גבוהה יותר בהשוואה לחודשים ינואר-פברואר. ברצועת הזמן הנוכחית שנבדקה מצאו את מותם שלושה בני אדם מחמת פצעי דקירה שבהם נדקרו; ב-17 במארס בפרדס חנה, ב-2 באפריל בפתח תקווה וב-14 בחודש בנס ציונה. זאת בהשוואה לארבעה בני אדם שקיפחו את חייהם מחמת תופעה זו מסוף דצמבר ועד סוף פברואר: ב-30 בדצמבר 2014 נמצאה אישה מאילת דקורה ללא רוח חיים. ב-7 בינואר 2015 נדקר למוות הנער יוסף זוהר בחולון, ב-17 בינואר נדקר למוות נתין זר בן 24 בתל אביב, וב-19 בפברואר נהרג תושב שדרות בן 24 לאחר שנדקר. על דרך החיוב יש לציין כי מקרים אחדים זכו לפענוח בידי משטרת ישראל, ובכלל זה מקרה הרצח בשדרות.

יש לומר כי מרבית המקרים שהיו נשואי התחקיר בשני המאמרים הראשונים אירעו בקרב האוכלוסייה היהודית. לעומת זאת, בפרק הזמן הזוכה לבחינה במאמר הנוכחי התרחשו מספר לא מבוטל של אירועים בחברה הלא יהודית. בהקשר זה יש אף לומר כי חלק ממקרי הדקירה מקורם בידיעות חדשותיות קצרות ולא מפורטות, ולא תמיד ניתן לקבוע על בסיס המידע הלאקוני אם מדובר באוכלוסיה יהודית אם לאו. עם זאת, מדובר עדיין בכמות לא מבוטלת של מקרים שאירעו בחברה היהודית. ובכל מקרה, התופעה מצריכה ביעור ומיגור באוכלוסיה כולה.

* * *

נזכיר עתה בקצרה את מקרי הדקירה שאירעו מראשית חודש מארס ועד עתה. כל מקרה ומקרה הוא עולם מלא, עולם ומלואו, טרגדיה נבדלת ונפרדת. גם אם לגבי חלק מהמקרים מדובר בפציעה בדרגות פגיעה קלה עד בינונית, עדיין מדובר בתופעה מסוכנת המזקיקה את מיגורה המוחלט.

בחודש מארס 2015 אירעו מקרי הדקירה הבאים: ב-2 במארס נדקר נער בראשו על רקע רומנטי מחוץ לאחד מבתי הספר העל-יסודיים בבאר שבע. ב-3 במארס נדקר צעיר כבן 18 בגבו בלוד ונפצע באורח קל עד בינוני. ב-5 במארס נדקר גבר כבן 30 בקרית ים ונפצע באורח בינוני. ב-8 במארס נדקר בידו תושב הקריות באמצע שנות החמישים לחייו ביציאה מהיישוב עין מאהל ונפצע קל. ב-10 במארס נדקר גבר כבן 40 בבית שמש בפלג גופו העליון ונפצע קשה סמוך למרכז מסחרי "רונטל". באותו היום נפצע אדם כבן 40 באורח בינוני-קשה לאחר שנדקר מחוץ לאולם אירועים בירושלים. ב-13 במארס נפצעו שני אחים בני 25 ו-26 מעפולה באורח בינוני וקל מדקירות. ב-14 במארס נדקרו שני נערים כבני 17 בכפר מכר. ב-14 במארס נדקרו שתי נשים מיפו בדירתן שברחוב קמינסקה. ב-16 במארס נדקר אדם כבן 35 בשפרעם בכל חלקי גופו.

ב-17 למארס, יום הבחירות, נדקר קל אדם כבן 20 מעפולה. באותו היום נפצע אדם כבן 25 באורח אנוש בשעות הערב לאחר שנדקר במהלך קטטה בפלג גופו העליון ברחוב תקומה בפרדס חנה, והוא נפטר בלילה מפצעיו. באותו היום נדקר גבר בן 20 בכפר ריינה. ב-19 במארס דווח שנעצר אדם בחשד שתקף בעזרת סכין תושב באר שבע כשבועיים קודם לכן, אם כי לא מצאתי ידיעה על מקרה זה סמוך להתרחשותו. ב-20 במארס נדקר ונפצע גבר כבן 30 באורח קשה ליד המרכז המסחרי בקרית שמונה. ב-22 במארס נדקר בנתניה אדם בן 42, ככל הנראה במהלך שוד. באותו היום התפתחה קטטה בכפר טורעאן ובמהלכה נדקר אחד המעורבים ונפצע קל. ב-25 במארס בשעה שלוש לפנות בוקר פונה צעיר בן 20 מרחוב הירדן בחדרה לבית החולים הלל יפה כשהוא דקור במצב קל. על פי החשד הוא נדקר בביתו על ידי אחיו הקטין בן ה-16 בעקבות וויכוח שהתפתח ביניהם. ב-26 במארס נפצע מדקירה אדם כבן עשרים באורח בינוני, ככל הנראה על רקע פלילי, סמוך לבית דגן. במוצאי שבת ה-28 במארס נדקר צעיר באורח בינוני בפלג גופו העליון במהלך קטטה ברחוב השל"ה בבאר שבע. ב-29 במארס נדקר בדירתו תושב יפו כבן 30. באותו היום נדקר תושב ערוער באורח קשה בבטנו, וכן נדקר תושב רמלה באורח בינוני. ב-30 במארס נפצע צעיר באורח קל לאחר שנדקר בחנות ברחוב חננאל ביפו. באותו היום נדקרה אישה בקרית גת בידי בן זוגה בצווארה ופונתה לבית החולים במצב קשה.

ואלה הם אירועי חודש אפריל 2015: ב-2 באפריל 2015 במהלך הלילה נמצא תושב מג'דל כרום כבן 51 שוכב דקור על הקרקע ברחוב גוטמן בפתח תקווה. במוצאי שבת ה-4 באפריל נדקר גבר כבן 40 ברחוב הרי"ף באשקלון. ב-6 באפריל נדקר באורח בינוני תושב טמרה בשנות העשרים לחייו. ב-8 באפריל נדקר צעיר בפלג גופו העליון במהלך קטטה בשוק העירוני ברחוב ביל"ו ברחובות. באותו היום נפצעו קל ארבעה תושבי ירושלים לאחר שנדקרו בקטטה שאירעה בעת ששהו בכנרת. ב-9 באפריל דקר בן את אביו ופצעו באורח קל-בינוני בלוד. ב-13 בחודש נדקר צעיר באורח בינוני בפלג גופו העליון במהלך קטטה ברחוב האביבית בירושלים. ב-14 באפריל נדקר באורח קשה אדם כבן 68, ששימש כשומר באתר בנייה בנס ציונה, ופונה לבית החולים קפלן במצב קשה, שם מת מפצעיו. באותו היום נפצע צעיר באורח קל-בינוני מדקירה בבקה אל-גרבייה. ב-16 באפריל נדקר צעיר כבן 20 בשעת לילה מאוחרת בטירה, ומצבו הוגדר קשה. ב-18 באפריל נפצעה קשה צעירה בת 19 ונערה בת 16 נפצעה קל מדקירות בטירה. בשבת ה-18 באפריל נדקר עובד זר בידו במהלך קטטה במושב חצב. ב-20 באפריל נדקר גבר בן 28 ברחוב קהילת ציון בהרצליה, ככל הנראה במהלך קטטה. באותו היום נדקר גבר כבן 30 סמוך למרכזון ברובע ד' באשדוד ונפצע באורח בינוני, ככל הנראה על רקע סכסוך כספי. ב-22 באפריל נפצע תושב ג'סר א זרקא כבן 19 באורח בינוני כתוצאה מדקירה בבטנו.

* * *

יש לקוות שסדרת המאמרים בנושא אירועי הדקירה שהתפרסמה מעל במה זו, עוררה במשהו את התודעה הציבורית. על רקע ריבוי מקרי הדקירה וקיפוח חיי אדם חובה להוסיף ולהגביר את המודעות הציבורית לתופעה, ולתת בלא שיהוי את הדעת אליה כאל התגלמות חברתית שיש לדון בה, לנתחה ולפעול בדרכים שונות למניעתה. בכוונתי להגיש את ממצאי התחקיר לרשויות המוסמכות על מנת שייבחנו ביתר שאת דרכים לפתרונה. על ארגונים חברתיים מוטלת החובה להתייחס אליה בעדיפות גבוהה, וכמו כן על הכנסת ה-20 הנבחרת להידרש לה במלוא הרצינות והדחיפות.