כן לשיח מיני יהודי אותנטי

במקום לנסות ולעורר שיח מיני הנשען על עולם הערכים החילוני, יש לקדם שיח מיני אותנטי מתוך עולם הערכים והספרים של היהדות. המשך פולמוס הצניעות

חדשות כיפה אברהם יצחק מאיר 07/09/14 17:48 יב באלול התשעד

כן לשיח מיני יהודי אותנטי
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לפני כשבועיים התפרסם בכיפה מאמר דעה מאת משה רט בשם "די להרס הצניעות" שטען שלאחרונה מתפשטת מגמה בחברה הדתית בדמות מאמרים, כנסים וכדו' הנוטה למתירנות בענייני זוגיות ומיניות, ופוגעת קשות בערכי הצניעות עליהם הדת אמונה. בתגובה אליו פרסמה אמונה קליין מאמר מחאה כנגד, שם זיהתה סכנה בדבריו של משה רט, ואמרה ש"אסור להתעלם מהמיניות בחברה הדתית".

כצופה ומתבונן מהצד, וכאחד שמהרהר בנושא לא מעט, וגם כחבר של שני הכותבים - חשבתי להוסיף גם דברים משלי, שיש בהם אולי להאיר זווית נוספת של הדיון הסוער והחשוב הזה, ואולי אפילו לבנות גשר בין הצדדים השונים שעלו.

ראשית, נשים לב, שכמו שטען משה רט בתגובה לאמונה קליין, המאמר שלו מכוון לא אל עצם השיח - האם יש לקיים אותו או לא - אלא כלפי המגמה שהוא מביא אליה (מתוך התחקות אחרי השורש שמניע את המגמה הזו, שלטענת משה הוא יצר הרע באצטלא של השכלה). לטענת משה, הדיבור הפתוח והנאור הוא רק לכאורה, והוא מגיע ככיסוי על גבי מגמה שפלה ועתיקת יומין. דווקא דיבור שיבוא ממקום נקי, בזכות עצמו, יכול להיות אולי דבר מבורך. ודיבור כזה, כנראה שקיים גם כן במעגלים שונים בחברה הדתית, ולא אליו כיוון המשורר.

מרוח דבריה של אמונה הרגשתי שהיא מתקוממת כלפי ניסיון לשתק את הציבור, להחזיר אותו לימי החשיכה, לכלוא אותו בעולם פטריארכאלי שבו מונחת צו שמיימי בלי שום הזדמנות לבינת הלב ולהתאמת הדברים למציאות החיים שלנו. ואולי באמת הסגנון הזועם ואולי המתבדל של משה עורר תחושה כזו, אבל מכיון שהזדהיתי עם רוח דבריו בצד מסוים (על אף שאינני רואה את עצמי שייך לצד החרד"לי / תורני של המפה) - אני חושב שאוכל לחדד כאן נקודה נוספת.

**

לפעמים אנו נוקטים בדעות או פעולות מסוימות, בלי לתת את הדעת על השורשים שמהם אנחנו יוצאים והאקסיומות הסמויות אותן אנו מניחים. במקרה של השיח המיני, תהום רחבה פעורה (כך לדעתי) בין השיח המיני החילוני, לשיח היהודי האותנטי. הדבר המקומם ואף המעליב בחלק מהשיח המיני בציבור הוא הנטייה "לחצוב בארות נשברים", לפנות אל מקורות כמו הפסיכולוגיה של פרויד ולשכוח את העומק העצום החבוי בארון הספרים אצלנו בסלון, הן ברמת הנגלה וגם מבואר באריכות בספרות הנסתר.

"יהודי אותנטי" הינו משל למושג פשוט ומוכר ששזור בכל הספרות היהודית לדורותיה, והוא "יצר הרע". ההנחה שקיים יצר הרע, כמשהו שעומד לעומת, כנגד המגמה הראויה והרצויה - היא קדומה. מולו צריך לצאת למלחמה בתכסיסים מתכסיסים שונים. בעולם החילוני המוסר נמדד על פי תוצאה נראית לעין (בדר"כ פגיעה ממשית בזולת), מה שחשוב הוא קצה הקרחון שמבצבץ מעל המים, ולא כל מה שמתחת. המוסר החילוני לא נכנס למה עובר לאדם בראש, בעוד המושג החוזר על עצמו בספרות חז"ל וההלכה הוא "הרהור". להימנע מהרהורי עבירה.

לסיבור מינימלי של האוזן, אומר שיש חכמה עמוקה ומאירה, שמתיישבת על הלב, שמבארת את מהות הפעולה של הרהור עבירה באדם ובעולם. כשמסתכלים על כך שמטרת האדם בעולם אינה רק להעביר את החיים בסבבה בלי להזיק יותר מדי לחברים שלו, ניתן להיפתח להסבר מסוג אחר, שמגדיר מוסר מסוג אחר.

ברגע שמעוררים שיח בציבור בסגנון חילוני, מכניסים פנימה באופן מיידי את האקסיומות החילוניות, הווה אומר: אי-אפשר (ולא צריך) לנצח את היצר לחלוטין, 'אין אופק מדיני'. צריך לשמור על לחימה בעצימות נמוכה ומדי פעם לשחרר באופן שלא מזיק לאף אחד. זה מה שהבינו החילונים, והגיע הזמן שנבין זאת גם אנחנו. תפיסה כזו גוררת באופן מיידי פגיעה במאבק היהודי הקדום ביצר הרע, על ידי כך שהיא מרפה את רוח הקרב, ואת הניסיון לחפש אחרי פתרון עמוק וארוך טווח. וממילא נפגעת הצניעות, על כך דיבר משה רט לדעתי.

הפתרון הוא קשה, כי הוא דורש לחפור פנימה, עד השורש. הוא דורש להפוך את האדמה עליה אנו מונחים, העולם התרבותי אותו אנו נושמים, ולהתחיל לבנות לעצמנו אטמוספרה מחשבתית אחרת. אבל זו הדרך היהודית, זו הסיבה שיש לנו בית מדרש מלא ספרים, וזו הסיבה שהתורה הזהירה מאוד מכל סממן של עבודה זרה שיכנס במחנה ישראל (ואף הורתה לחסל את שבעת עממי כנען עד האחרון שבהם) וכן חז"ל הזהירו מאוד מאוד מהשפעות שליליות של תרבות יון וחכמתה.

המדרון חלקלק מאוד, מכיוון שמי שלא מעמיק דיו לא שם לב מאיפה הוא יוצא ואיזה מים הוא שותה. הקריאה המעשית מהדיון הזה מבחינתי מופנית כלפי מנהיגי הציבור וחכמיו, שראשם מונח בבית המדרש, שבמקום לגשת אל הרוח המצויה, הנושבת באויר סביב, עליהם לקום ולדלות מהתובנות העמוקות שהספרות היהודית עשירה בהן ולהזיל מתוכן אל צורך השעה.

בתקוה ואמונה להתחדשות פנימית ומקורית.

אביץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן