הרבנים פירון וסתיו, שכחתם שהרב אריאל הוא מורכם ורבכם?

הרב שי פירון, אתה הכרזת אחרי הבחירות שתפעל לבחירת רב ראשי שיהיה מקובל על כל הציונות הדתית. קראת לרב אריאל "מורנו ורבנו". האם זה היה למראית עין? מכתב פתוח

חדשות כיפה הרב אריאל בראלי 07/05/13 16:40 כז באייר התשעג

הרבנים פירון וסתיו, שכחתם שהרב אריאל הוא מורכם ורבכם?
המכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שר החינוך הרב שי פירון, השבוע קראנו את הודעתך במסגרת ניסיונותיך לקידום מועמדותו של חברך הקרוב ושותפך להקמת "צוהר" וראשות ישיבת פתח תקווה, כי "רב ראשי לישראל לא ייבחר בדיל" וכי אתה מתנגד לכל שינוי חקיקה פרסונאלי שנועדה לקדם מועמדותו של מועמד אחד על פני חבריו.

זה כמובן לא מנע ממך, שר החינוך, לפעול לקידום "חוק שטרן", המבקש לשנות הן את הגוף הבוחר והן את תנאי הכשירות למשרת הרב הראשי באופן שיתאימו למידותיו של המועמד המקובל עליך.

האם שכחת, שר החינוך, שבהסכם הקואליציוני לה שותפה מפלגתך הוסכם על קידום החוק הפרסונאלי שכונה "חוק הרב עמאר" ושנועד לאפשר את הארכת כהונתו? או שמא, החשש מפני חוק פרסונאלי מתעורר רק שעה שהחוק שינה את שמו ל"חוק הרב עמאר והרב אריאל" באופן המסכן את מועמדות המועמד העדיף עליך?

שר החינוך, זכינו לעת רצון גדולה בה נמצא מועמד מוסכם היכול לחבר באישיותו, בהליכותיו, בהנהגתו ובפסיקותיו את כל חלקי האומה ואת כל חלקי הציבור הדתי, מישיבת הר עציון ועד ישיבת מרכז הרב בה למד הרב אריאל ובה למדת אתה.

זכינו למועמד בעל שיעור קומה הרוחנית ונועם הליכות המקובל בציבור וגם הציבור החרדי מוכן לקבלו. מועמד היכול לאחד את כולם, מועמד שעמד משך שנים בנשיאות ארגון הרבנים "צוהר". מועמד שסלל את הדרך לגישה מכבדת ומקרבת לכלל החברה הישראלית אליה אתה מכוון.

מדוע, שר החינוך, תעמוד בדרכו? מדוע תעמיד עצמך כנגד אחדות זו?

לאחר הבחירות הכרזת כי תפעל לבחירת רב ראשי ציוני. ציינת כי כל רב שיהיה מקובל על הציונות הדתית יהא מקובל גם עליך. במשך שנים הכרזת יחד עם חבריך להנהגת "צוהר" מעל כל במה כי הרב אריאל הוא "מורנו ורבנו". האם היה זה אך למראה עיניים?

חז"ל לימדונו כי נדב ואביהוא היו מגדולי ישראל. הם דאגו לכאורה לכבודו של הקב"ה ולכבודן של ישראל. הם סברו כי הם חייבים להציל את עולמו של הקב"ה מידי הרבנים ה"זקנים" שגרמו לרחק את העם מהתורה, ולהעביר אליהם את ההנהגה מה"זקנים" שאינם יודעים להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד אינם יודעים "להתחבר" אל כלל הציבור היהודי. הדבר סיכן לדעתם את עולמו של הקב"ה ולפיכך כפי שלמדנו במדרש (תנחומא, ויקרא, סימן ו), היו מהלכים אחר משה ואהרון ואומרים: "מתי ימותו שני זקנים, ואנו נוהגים בשררה על הצבור תחתיהם". חטאם היה בכך שסברו שהם - ורק הם - יכולים להנהיג את העם. והם - המנהיגים הותיקים "מפריעים" להם בכך.

חטאים רבים נזקפו לנדב ואביהוא. המכנה המשותף לכל הדעות מאפיין תכונה של החשבה עצמית וגאווה. מחשבה זו כי רק אני וחבריי ראויים, מובילה בסופו של דבר להתבטא בחריפות לא רק כלפי האחר אלא אף כלפי האב והרב, כלפי זה שרק אתמול, שעה שטרם צברנו כוח כיננו בתור "מורנו ורבנו".

אנו נמצאים בתקופה גדולה שבה האחדות חשובה ביותר וזו עניינה של ירושלים כפי דברי המלבי"ם "אם אוהבי ירושלים יהיה בינהם שלווה פנימית, אחדות האומה, הגם שלא יהיה שלום עם האויבים מבחוץ, תבנה ותכונן ירושלים".

הכותב הינו רב בישיבת שדרות

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן