"הפסיקו את החתירה תחת הרבנות הראשית"

תמיכתם הבלתי מסויגת של צהר בחוק הגיור של אלעזר שטרן נובעת מהחלטה אסטרטגית לבנות כבישים עוקפים למוסד הרבנות. מהלך הרסני זה הינו חמור ופוגע באושיות הרוחניות של המדינה

חדשות כיפה הרבנים אריאל בראלי ודרור אריה 20/03/14 20:05 יח באדר ב'

"הפסיקו את החתירה תחת הרבנות הראשית"
יחצ, צילום: יחצ

יש לשבח את מפלגת הבית היהודי שפעלה נמרצות לסכל את חוק שטרן . המפלגה פעלה כמקשה אחת ולא חששה להתעמת עם לחצים גדולים שהופעלו עליה מכל הכיוונים כולל ארגון צהר שתמך בכל יכולתו בחוק שטרן. התמיכה הבלתי מסויגת של צהר, החל בפרסום נייר עמדה על ידי הרב אוריאל גנזל התומך בחוק, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ופורום מכוני ההלכה חותם שראו בחוק פריצה חמורה בגדרי ההלכה, וכלה בברכות שנשלחו על ידם עם התקדמות החוק לאלעזר שטרן.

מהלך זה משתלב עם הרצון של המזכירות להפריט את הרבנות הראשית ולגרום לרבנות להיות גוף ייצוגי בלבד וחסר כל סמכות. כך התבטא אחד מבכירי הארגון: "לא רצו אותנו בפנים אז נרוקן את הרבנות מכל סמכות ויקבלו אותנו מבחוץ".

זו החלטה אסטרטגית שהתקבלה לאחר כישלון יו"ר צהר בבחירות לרבנות האישית, לבנות כבישים עוקפים למוסד הרבנות. מהלך הרסני זה הינו חמור ופוגע באושיות הרוחניות של המדינה, שכן לא שמדובר במאבק על סמכויות הגיור אלא על זכות הקיום של הרבנות הראשית כגוף המייצג תורה ממלכתית.

הרבנות הראשית היא הביטוי המעשי החזק ביותר למדינה יהודית, מדובר על גוף ממלכתי שבעצם קיומו נותן צביון יהודי למדינה. זהו השריד האחרון של מוסד ממלכתי הבנוי כולו על אורתודוקסיה דתית כפי שהייתה היהדות הייתה לאורך כל הדורות.

כל פגיעה בגוף זה מכניסה פנימה בגופים ליברליים רפורמים ומתקני דת למיניהם המסתייעים בבית המשפט לקבל ייצוג הולם. לכן, המשמעות האמיתית של התמיכה בחוק שטרן על ידי מזכירות צהר היא הגדלת השפעתם של מתקני הדת במדינה.

הנימוק שניתן לפגוע ברבנות מטעם גוף שאינו חרדי אינו מתקבל בעליל. אותה טענה: "יש לשחרר את טבעת החנק החרדית שלפתה את מערך הגיור" היא אמירה אומללה, שכן אין זה חשוב מהי השקפת עולמם של הרבנים הראשיים, העובדה היא שהם משמשים כראשי הגוף החשוב הזה, ועליו כתב הרב קוק: "הכוח רבני שיהיה מרכז רוחני עליון של כל העולם היהודי".
בנוסף, מזכירות צהר משכתבת את ההיסטוריה ומטעה את הציבור בדברים הבאים כשהיא תמיד חוזרת ומזכירה את הפסילה הגורפת של אותם אלפים שגוירו על ידי הרב דרוקמן, ואת עיכוב אישורם של מתגיירי צה"ל על ידי הרבנות הראשית.

האמת מוכיחה אחרת שכן הרב הראשי לשעבר הרב עמאר והרב עובדיה יוסף עמדו מול העולם הליטאי וגיבו את גיורי הרבנות הצבאית ואת גיורי הרב דרוקמן. הגדיל לעשות יו"ר בית הלל, הרב נויבירט כאשר כינה את הרבנים הראשיים ואת הרב דרוקמן כ"קיצונים" בשל הועבדה שפסקו אחרת מדעתו הרמה. "תמוה כי הבית היהודי נכנע ללחצי הקולות הקיצוניים ומתנגד לחוק", אמירה המטשטשת את המדרג הקיים בין גדולים וקטנים בתוך עולם הרבנות.

לא יתכן שרב בישראל יפגע ציבורית במי שנשא על כתפיו את האחריות לתורה במדינת ישראל. היינו שותפים לפגישה בלשכתו של הראשון לציון שהופתע והתרגש מהתמיכה מקיר לקיר של בכירי רבני הציונות הדתית ואמר כי הרבנים מדברים מדם ליבם. יש להפסיק מכל וכל את החתירה תחת כס הרבנות ולדבוק בעמדת רוב רבני ישראל ולקבל את עמדת הרבנות הראשית בכל הנוגע לנושאי דת ומדינה .

הכותבים הם חברים בארגון הרבנים דרך אמונה