ההתעללות - יום צהוב לדמוקרטיה

אומרים שההתעללות בנערים היא "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית". אני ממש לא מבין למה.

חדשות כיפה ידידיה פישמן 24/12/15 11:21 יב בטבת התשעו

ההתעללות - יום צהוב לדמוקרטיה
ענבל גרוס - סוכנות תצפית, צילום: ענבל גרוס - סוכנות תצפית

אחת התגובות שחזרה על עצמה בעקבות חשיפת ההתעללות הקשה בגופם ובנפשם של הנערים שעצורים בשב"כ הייתה: "זהו יום שחור לדמוקרטיה הישראלית". כן, זו הייתה אמירה של אנשי ציבור מהמגזר. אני חייב להודות שהמשפט הזה מאוד מוזר בעיני. למה זה יום שחור? לדעתי זה יום צהוב עם פרחים ורודים לדמוקרטיה הישראלית. תגידו את האמת, מה אתם חושבים שעושים למחבלים הערבים בחקירות שב"כ, לא מתעללים בהם? אתם בוודאי יודעים היטב שהמודיעין הישראלי לא בנוי על ליטופים בכפפות של משי. אז אם ככה עושים למחבלים ערבים, למה שלא יעשו את זה גם ל"מחבלים יהודים" כהגדרת התקשורת? זו דמוקרטיה במיטבה, בלי הבדלי דת גזע ומין, בלי הגדרות לאומניות ל"אויב". סמיר קונטר ומתנחל בן 16 יזכו בדיוק לאותו יחס. איך אמרנו: יום צהוב עם פרחים לדמוקרטיה הישראלית.

אין כמו התגובה היפה של השב"כ כדי להבין את המסר: "שירות הביטחון הכללי הינו ארגון ממלכתי וכל פעולותיו מבוצעות על פי דין. חקירות השב"כ מתנהלות בהתאם להוראות החוק והפסיקה ונתונות לפיקוח היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה ובתי המשפט".

זה לא רק השב"כ, שימו לב מה אומרים אבירי השלטון, אלו שלא ניתן אפילו לחשוד אותם בחוסר נאמנות לדמוקרטיה, עד שלפעמים כבר לא ברור אם מבחינתם היא חשובה לפחות כמו התורה וההלכה, או שאולי היא עצמה התורה. אני מתכוון לכל מיני דמויות מפתח ב"בית היהודי" ובבני עקיבא, ורבנים נאמני חוק ומשפט ותקשורת. הם פשוט מצדיקים את ההתעללות, ואפילו לא מסתירים את זה. מבחינתם זה חלק הכרחי של "הדמוקרטיה הישראלית".

אני לא יודע אם מבחינה דמוקרטית מותר לדבר על זה, אבל כנראה שאנחנו מרגישים אי נוחות מסוימת עם "הדמוקרטיה הישראלית". לפעמים אפילו מתגנב איזה רצון לבחון מחדש האם באמת אנו מעוניינים במערכת שלטון שמבוססת על ליברליות חילונית והומניות מערבית. אז אם החוק עדיין מתיר, היינו עוזבים לרגע את השאלה האם עבר על הדמוקרטיה יום שחור או צהוב, ומחפשים איך לומר, או לפחות ללחוש, שהגיע הזמן לממלכת כהנים וגוי קדוש.