דעה: אליעז כהן על "חוק ההסדרע"

חוק ההסדרה הוא חד-לאומי, לא חוקי לא מוסרי ואפילו גזעני. המשורר אליעז כהן מכפר עציון סובר שאין לו סיכוי מול בג"צ ואין לו שום ערך מעבר לתעמולה וקריצה נוספת לתחרות על אלקטורט הימין שבין בנט לביבי

חדשות כיפה אליעז כהן 31/01/17 06:54 ד בשבט התשעז

דעה: אליעז כהן על "חוק ההסדרע"
אליעז כהן,עצמי, צילום: אליעז כהן,עצמי

בשבועות האחרונים אני נשאל על ידי חבריי לתנועת ההתיישבות ביהודה ושומרון, ברצינות רבה, מדוע אני מתנגד ל"חוק ההסדרה". מעבר ל"שליפה המהירה" שלי ש"ארץ ישראל נקנית אולי בייסורים, אבל בטח שלא באיסורים", אנסה להשיב באותה רצינות:

עקרונית, אני מתנגד לעקירת אנשים מבתיהם, אנשים באשר הם, בדואים או מתנחלים, מחוסרי-דיור או מבוססי-דיור, במקרים בהם אכן התיישבו במקומות הללו בתום-לב, וכן אם מדובר ביורשים או בצאצאי המתיישבים הראשונים, שהרי אין מענישים בנים על חטאי אבותיהם. אני סבור שמוסרית אין לתקן עוול אחד ביצירת עוול חדש, ולכן אם ניתן להתאמץ בכל דרך שהיא להגיע להסדר פיצויים עם הבעלים המקוריים הרי זה טוב ונכון יותר. אבל "הסדר" שכזה לא ניתן לכפות. הוא תלוי ברצון טוב, בהכרה ובאמון הדדיים.זו שפה שקשה מאד לצערי למצוא היום.

"חוק ההסדרה", מעבר לעובדה שהוא כופה על הבעלים המקוריים הסדר פיצויים, הוא חד-צדדי וחד-לאומי (שלא לומר: גזעני..), הוא "טריקי" בכל מה שנוגע להנחת "תום הלב" בחלק גדול מהמקרים, והגרוע מכל: הוא איננו נתון בקונטקסט שמאפשר את קבלתו, את מוסריותו ואת חוקיותו, ולכן סביר ביותר שלא יעמוד במבחן בג"צ, ויישאר סוג של תעמולה וקריצה נוספת לתחרות על אלקטורט הימין שבין בנט לביבי.

הקונטקסט הרחב שיאפשר בעיניי קבלתו של חוק שכזה הוא הסדרה לכל הבנייה ה"בלתי חוקית" במגזר הערבי, הדרוזי והבדווי בתוך מדינת ישראל, שברובם בנויים על אדמתם הפרטית ומתוך מצוקה של חוסר בתב"עות ובאישורי וועדות-תכנון נאלצו במשך כמה דורות, בתוך מדינת ישראל החוקית, ה"יהודית-דמוקרטית", לבנות ללא אישור.

אבל זה לא מספיק. מכיוון ש"חוק ההסדרה" מתייחס לאזורי יהודה ושומרון, יש להתנות את קבלת החוק הרע הזה בגלגולו הנוכחי בהסדרת הבנייה ה"בלתי חוקית" באזורי C ביהודה ושומרון, הנתונים (בינתיים) תחת אחריותנו, ולאפשר תכנון ובנייה לכ-90,000 הפלסטינים הגרים שם (מה שישראל התחייבה כבר אינספור פעמים בהסכמים בינלאומיים..).

אני כמובן הייתי מעדיף שהדבר יהיה נתון במעטפת של חזון מדיני כולל, במסגרתו, כמו שאנחנו בתנועת "שתי מדינות, מולדת אחת" חותרים אליו, יוקצו באופן שוויוני, על פי מועצה משותפת שתקום לקונפדרציה ולשתי המדינות, כל ענייני המשאבים העיקריים (קרקע, מים, אוצרות טבע וכו) ותקבענה מדיניות משווה לתכנון ולבנייה בכל מרחבי המולדת האחת.

עד שלא יתקיימו כל התנאים הללו, אני מקווה שהצלחתי להבהיר את עצמי מדוע "חוק ההסדרה" הוא חוק רע.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן