ביקור האפיפיור- הפרה בוטה של הסטטוס קוו

ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס מסמל תפנית מדאיגה ביחסים ובהסכמים שבין ישראל והוותיקן. התפנית באה לידי ביטוי בשינוי הסטטוס קוו מאז הקמת המדינה - ויתורים וכניעה יהודית לדרישות הוותיקן

חדשות כיפה מינה פנטון 21/05/14 12:58 כא באייר התשעד

ביקור האפיפיור- הפרה בוטה של הסטטוס קוו
neneo / Shutterstock.com, צילום: neneo / Shutterstock.com

ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס מסמל תפנית מדאיגה ביחסים/בהסכמים, שבין ישראל והוותיקן. התפנית באה לידי ביטוי בשינוי הסטטוס קוו מאז הקמת המדינה. ויתורים וכניעה יהודית לדרישות הוותיקן.

ברור שכאשר אפיפיור מגיע הוא מתנה את בקורו במחוות למיניהן ובהסכמים מראש. את הביקור וההסכמים הפעם עטפה הילה של מסתורין והכחשות חוזרות ונשנות. כל זאת בניגוד לדיווחים מהוותיקן. מאז קום המדינה אף אחד מ 3 האפיפיורים שביקרו בארץ לא קיים מיסה בחדר המקובל עליהם כחדר הסעודה האחרונה (הצינקולום). בביקור פאולוס השישי בשנת 1964 לא היתה תפילה במקום. בביקור יוחנן פאולוס השני בשנת 2000 לא היה במקום ביקור רשמי. בנדיקטוס ה-16 בביקורו ב2009 התפלל בחדר ,אך לא ערך מיסה. תמונת המצב שונה לחלוטין הפעם. האפיפיור הנוכחי יערוך את המיסה ברוב פאר. מדינת ישראל שיפצה את הצינקולום. במשך מאות בשנים לא נגעו במקום, גם בתקופות שהנוצרים שלטו, הוא עמד כפי שהוא. עם הכיבוש הבריטי ב1917 , הודיעה הממלכה על הקפאה במקום. שום שינוי לא בוצע ע"י הנוצרים הבריטים. אבל אצל היהודים זה סיפור אחר. הם מתבטלים בפני הוותיקן. הצינקולום שהיה פתוח משני כוונים, עד לפני כ3 שבועות. עתה סגור עם דלת ברזל, מנעול ובריח. הפך לטריטוריה נפרדת. שינוי ברור של הסטטוס קוו, תוך קביעת נוהל חדש. לפי המדווח מהוותיקן, במהלך השנה תתקיימנה תפילות ,פולחן, טקסים ומיסות 60 ימים. עד עתה היה ארוע חד שנתי. מרוב שביעות רצון על ההסכמים הנרקמים התאחדו האויבים מזה מאות שנים, הכנסייה היוונית והכנסייה הפרנציסקנית לקראת בוא האפיפיור , שני הצדדים ירוויחו.

העיתונאי האיטלקי ג'וליו מיאוטי חושף את פרטי ההסכם וההשתלשלות:

"בהסכם הנוכחי יקבל האפיפיור "סמכות מיוחדת" על הקומה השנייה בבניין בהר ציון .(יש לשים לב מדובר בקומה השנייה ולא רק החדר, קרי שליטה על שטח רחב יותר) הוותיקן גם בקש מישראל להרשות לכנסיה לבנות מעבר דרך ישיבת התפוצות הסמוכה , כדי לאפשר גישה נוחה יותר לאלפי המתפללים לצינקולום( פגיעה קשה בישיבת התפוצות).על פי ההסכם הקיים הניהול יהיה בידי מזכירות המסדר הפרנציסקאני אבל הבעלות תישאר בידי ישראל. האב אטאנסיוס מאקורה, מזכיר האחראי על המקומות הקדושים הכריז" שליטה פרנציסקאנית על חדר הסעודה האחרונה יפתח את האתר לתפילות קבועות.מיסות וטכסים אחרים".. האחריות על כל מהלך קיום התפילות מועבר למשמרת "ההולילנד". האפיפיור הקודם בנדיקטוס ה16 לא קיים מיסה ביבקורו ב2009 כי אז לא היה כזה הסכם. מאקורה אמר בברור "אם נקבל את המקום בחזרה, נאפשר לכל אחד גישה אליו." ניהול עצמאי וקבלת ההחלטות בהתאם. שינוי בוטה של הסטטוס קוו..

שלשה מבכירי המדינה ביקרו בשנה החולפת בוותיקן, הנשיא, ראש הממשלה וסגן שר החוץ. כל אחד בתורו בוודאי חיזק את האמון באפיפיור שהגעתו לא תהיה בחינם.האפיפיור אפילו לא מדבר על הגעה למדינת ישראל, אלא לארץ הקודש, כאשר הכוונה לארץ הקודש שלהם, של הנוצרים. בביקור האפיפיור הוא לא יכבד את ראש ממשלת מדינת ישראל ויבוא אליו, אלא ראש הממשלה היהודי הולך לפגשו בכנסית נוטרדם. נמסר כי על 20 סעיפים מתקיימים דיונים ביניהם, על חובות גדולים של הכנסייה למדינת ישראל. דבר אחד משדרים כל הזמן, לגבי הר ציון הכל סגור. הכנסייה הקתולית מעוניינת לדון גם ברכוש על הר הזיתים. יש לציין כי משכן שגריר הוותיקן בארץ נמצא למרגלות הר הזיתים אף אחד מבין הפוליטיקאים לא הצליח להביא לציבור מידע אמת על מה שקורה. זורקים בכל פעם את האמירה אין שינוי בסטטוס קוו, אין הסכמים. תשאלו ומה עם כל מה שנראה לעין? זו תהיה בכייה לדורות. מנהיגינו גורמים לחיזוק מעמדם של הקתולים/הוותיקן בהר ציון. השינוי, סדק חמור בריבונותנו בירושלים עיר קדשנו, שיהיו לכך השלכות מסוכנות.הציבור חייב להבין שהנוצרים לוטשים עינים לעבר קבר דוד . חשיבות מיקום הצינקולום מעל קבר דוד הוא, היות וע"פ אמונתם, משיחם הוא מצאצאי דוד המלך. הם רואים זיקה ישירה בין הצינקולום וקבר דוד. משיחם הוא המלך המשיח נצר לבית דוד שישלוט על ירושלים וכל העולם. ביקורי הקבוצות הנוצריות במתחם קבר דוד , שבו כל הזמן שוהים יהודים/יות בתפילה ובתחנונים גורמים לעימותים . ע"פ ההסכמים הנוכחיים ברור שהתפילות והפולחנים מעל קבר דוד יתרבו, ויגרמו לחיכוכים שרק ילכו ויגדלו. העימותים כבר קיימים ולפני מספר שבועות הגיעו לידי אלימות. באחת השבתות משכה אישה נוצרייה בשערות ראשה של יהודיה בתוך מתחם קבר דוד, וזו היתה פאה...רבנים יצאו בקריאה להימנע מאישור קיום הפולחנים בצינקולום ושינוי הסטטוס קוו. מדובר באיסור עבודה זרה מעל מקום תפילה יהודי. פגיעה חמורה בדת היהודית וביזויה.

מינה פנטון

לשעבר חברת מועצת העיר ירושלים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן