בחירת אנשי תקשורת להצטרף לפוליטיקה – איך זה משפיע עלינו?

עצם הימצאותם של אנשים ונשים כמו יאיר שרקי, ברהנו טגניה, אמילי אמרוסי ואחרים על מסכי הטלוויזיה מציגה את הגיוון בחברה הישראלית. לכן, חבל על כל אדם שעוזב עולם זה בניסיון להגיע לפוליטיקה

חדשות כיפה ציפי קלר מרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג 04/01/15 17:54 יג בטבת התשעה

בחירת אנשי תקשורת להצטרף לפוליטיקה – איך זה משפיע עלינו?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בימים אלו של הכנה לבחירות ובחירות מוקדמות במפלגות שונות אנו עדים להמשך התופעה של עיתונאים, סופרים ואנשי מדיה שחוצים את הקווים ונכנסים לעולם הפוליטי. המעבר לעולם הפוליטי מחייב את כל אחד מהם לעזוב את העיתון בו כתבו, את אתר האינטרנט אותו ערכו ולצאת לדרך אותה בחר. אינני רוצה לעסוק במניעיהם האישיים של ינון מגל למשל או של סופיה רון מוריה, אלא להתייחס למה אנו, קהל מצביעי הבית היהודי מרוויחים מהימצאותם של אנשים אלו בתקשורת ובעיקר מה אנו עומדים להפסיד ממהלכים אלו.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשי מדיה הבאים משולי החברה ישראלית לכאורה, מככבים בתקשורת הישראלית. לא עוד המצב בו רק אנשי 'תל אביב' כובשים את ערוצי התקשורת השונים אלא אנו רואים למשל אנשי תקשורת רבים מהחברה הדתית בכלל וממצביעי הבית היהודי בפרט המככבים בעולם התקשורת. רבות נכתב על כך שאין אנשים אלו אמורים לייצג במעשיהם את החברה הדתית אבל עצם היותם חלק מעולם התקשורת בישראל מאפשר הצגת עולם מחשבות, ערכים ואידאות מגוון יותר של החברה הישראלית . נציג מספר דוגמאות:

התנהלותו של ינון מגל , למשל, במהלך מבצע 'צוק איתן ' באה לידי דיון רבות בכך שהוא נקט בצורה ברורה ו'לא מתנצלת' בגישה ישראלית פטריוטית וצוטט לא אחת בכך שהוא אינו 'מהאו"ם' אלא ישראלי גאה.

מאמריה הפוליטיים של סופיה רון מוריה מ'מקור ראשון' מצוטטים רבות גם אם לא בשמה ומאפשרים ראייה מורכבת יותר של המציאות הישראלית מנקודת מבט ציונית ערכית, ללא מירכאות.

דיווחיו והגיגיו של בני טיטלבאום מרשת ב' מאופיינים בגישה יהודית ישראלית שערבה לכל מאזין רשת ב' . בעשרה בטבת השנה למשל, הוא ציין את התאריך העברי ומשמעותו בהגשה משותפת עם עדי מאירי שטרחה להבליט את ליל הסילבסטר .

אפשר כמובן לערוך עוד רשימות ארוכות לגבי הרבה מאוד אנשי תקשורת ועיתונאים המככבים בערוצים ומדיות שונות בציבור הכללי, אך עיקר הענין הוא שנוכחותם והעולם שממנו הם באים משתקף בדבריהם כפי תמיד מצליחה המדיה לשקף את העולם התרבותי ממנו באים המגישים השונים. בעולם הרב תרבותי בו אנו חיים יש מקום לכל הדעות והגוונים להופיע ולקחת חלק במשחק החברתי הישראלי . השפעתם של אנשים אלו היא רחבה מאוד בעיקר במה שמכונה 'המציאות הטלוויזיונית'. עצם הימצאותם של אנשים ונשים כמו יאיר שרקי, ברהנו טגניה, אמילי אמרוסי , שרה ב"ק ואחרים על מסכי הטלוויזיה מציגה את הגיוון בחברה הישראלית שעד לא מכבר לא יכול היה להכיל אנשים שנראים ומתנהגים כמו אותה נוסחה ידועה מראש ללא יכולת לשקף את הרב גווניות של החברה הישראלית. הימצאות זו מדיה מייצרת 'מציאות טלוויזיונית' המשפיעה על המציאות ברחוב בכך שהיא מאפשרת לכולם להיות חלק מהחברה ולא להוות בה 'אחר'.

זו הסיבה שאני מצטערת על כל אדם שמציג בעצם הימצאותו על המסך את ה'אחר' כאחד מהחברה הישראלית ומצליח לעשות זאת לאורך זמן ובכל אופן בוחר להיעלם מהמסך בתקוה שהוא יחזור אליו כנבחר ציבור. אני חוששת שמידת ההשפעה כנבחר ציבור מחייבת עבודה רבה ואורך זמן שקצב מערכות הבחירות בארץ לא מאפשר ולכן, לא נשאר לי אלא לקוות שבמקום כל עיתונאי או איש תקשורת הבוחר בעולם הפוליטי יכבוש את מקומו אדם נוסף שמהותו המציגה את הגיוון בחברה הישראלית יבוא לידי ביטוי בתקשורת הישראלית.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן