אסור לקבל סירוב בעלי מרות להופיע בפני פורום תקנה

לפורום תקנה יש הרבה יתרונות. וגם אם יש ביקורת, הרב משה שפטר מזכיר שאין כרגע שום אלטרנטיבה טובה יותר

חדשות כיפה הרב משה שפטר 15/10/16 22:10 יג בתשרי התשעז

אסור לקבל סירוב בעלי מרות להופיע בפני פורום תקנה
יחצ, צילום: יחצ

בהמשך לפרשת ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל, אני מודע לקולות הצליבה הציבוריים הקשים הנשמעים בשבועות האחרונים כלפי פורום תקנה ועיקרה בנקודות הבאות: האם הפורום מהווה בית דין שדה במקום רשויות החוק במדינה, מי הסמיך את הפורום לעסוק בכך והאם הפורום אינו מוטה לטובת המתלוננות.

ראוי לציין כי פורום תקנה הוקם על מנת למנוע פגיעות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי. הפורום טיפל בפגיעות שנעשו על ידי הרב מוטי אלון, רב מפורסם ומשפיע בחברה הישראלית ובציבור הדתי לאומי בפרט, שבסופו של דבר הורשע על ידי בית המשפט. למרות גלי הביקורת חשוב לזכור כי פעילות הפורום מנעה את המשך הפגיעות בצעירים שהיו תחת מרותו.

בנוסף ראוי לציין כי פורום תקנה אינו פועל בחלל ריק אלא בתאום מלא עם רשויות החוק; כאשר מדובר בפגיעה מינית באדם בגיר, לא תיפתח חקירה פלילית כל עוד לא הוגשה תלונה מצד הנפגע או הנפגעת, והמציאות מוכיחה כי ישנם נפגעות ונפגעים חוששים מהגשת תלונה במשטרה בשל סיבות שונות חיוורותיות ותרבותיות שונות, כאשר ההימנעות מהגשת התלונה משאירה את האפשרות של הפוגע להמשיך ולפגוע בקרבן ובאנשים אחרים. לפיכך, קיומו של הפורום חיוני על מנת למנוע המשך פגיעה, כאשר הנפגע אינו מעוניין להתלונן במשטרה, ומהווה גורם הרתעתי בפני פוגעים פוטנציאליים.

בפן המגזרי חשוב לזכור כי הפורום התקבל באהדה רבה על ידי רשתות החינוך הגדולות בחינוך הדתי תיכוני, אגודות השירות הלאומי, פורום המדרשות ותנועת בני עקיבא. מוסדות אלו מקובלים בתחומי החינוך והמעשה על רובו המכריע של הציבור הציוני דתי. הפורום מורכב מאישי ונשות ציבור נכבדים מתחומי עיסוק שונים הפועלים בקוד אתי, בנהלים שקופים ובדיסקרטיות החיונית.

גם אם נקבל חלק מהביקורת על הפורום, העובדה היא כי כרגע לא קיימת אלטרנטיבה טובה יותר. יתכבדו המבקרים ויציעו פתרון אלטרנטיבי עדיף, אך שלילת הפורום במתכונתו הנוכחית ללא אלטרנטיבה הולמת תגביר האפשרות להגברת הפגיעות מצד בעלי המרות ללא כל פעולת עונשין או תגובה ציבורית שתבוא בעקבותיה. אם אנו רוצים למנוע פגיעה בבנינו ובבנותינו עלינו לתמוך ולגבות את הפורום, ואסור לנו לקבל סירוב של בעלי מרות להופיע בפני חבריו.

הכותב הוא ר"מ בישיבת בני עקיבא נתיב מאיר וחבר ארגון רבני ורבניות בית הלל