אדוני המפקח, דרוש שינוי כיוון בלימוד התנ"ך

"האם שיטת לימוד התנ"ך החדשה היא בקונצנזוס של הציונות הדתית? התשובה היא חד משמעית לא! רבנים רבים בציונות הדתית מתנגדים נחרצות לשיטה זו ודוחים אותה מכול וכול". תגובה לראיון עם מירי שליסל

חדשות כיפה הרב יעקב דביר 27/07/15 15:20 יא באב התשעה

אדוני המפקח, דרוש שינוי כיוון בלימוד התנ"ך
Shutterstock, צילום: Shutterstock

קראתי באתר "כיפה" את הראיון מכ"ט תמוז תשע"ה עם הגברת מירי שליסל, המפמ"רית לתנ"ך היוצאת של משרד החינוך.

מירי שליסל מסיימת בסיפוק שלוש שנות עבודה וטוענת ש"בסופו של דבר החומר שעלה הוא בקונצנזוס של הציונות הדתית". עורך הראיון כתב שמדובר ב"גישתה של התכנית ללימוד תנ"ך 'בגובה העיניים'".

ברצוני להעיר על כך מספר הערות:

א. קונצזוס בציונות הדתית?

הגב' גילה לנדאו, תלמידתה של המפמ"רית, לימדה על סולם יעקב, ולאחר מכן אמרה לה תלמידה: "יעקב ירד בעיניי". בתשובה לכך, כתבה מירי שליסל את הדברים הבאים:

"זה מבהיל במבט ראשון אך מאתגר לבוא ולבדוק, ואולי פתאום יתברר כי יעקב הוא זה של הגננת... - סטריאוטיפ בלא כל הכרות עמוקות ובלא כל רגש קרבה . יעקב החדש שאת בונה בכיתה צעד-צעד הוא אבי האומה, נופל וקם, באופיו כל החולשות וכל העוצמות של עם ישראל. אכן בסוף סדרת הלימוד על יעקב צריך שהתלמידות שלנו יעריכו ויעריצו אותו, אבל על מה שהוא ולא על מה שסיפרו להן עליו".

אם כן, צודק עורך הראיון ששיטתה של המפמ"רית היא "תנ"ך בגובה העיניים". לשיטתה, הגננת שלימדה על יעקב לאור דברי חז"ל וגדולי המפרשים המסורתיים ציירה תמונה של "סטריאוטיפ בלא כל הכרות עמוקות ובלא כל רגש". בשיטתה של המפמ"רית יצויר יעקב כאדם אנושי עם עליות וירידות, מעלות וחולשות. דוגמא זו מצטרפת לתכני לימוד נוספים שהובאו כחלק מהתוכנית החדשה.

האם שיטה זו היא בקונצנזוס של הציונות הדתית? התשובה היא חד משמעית לא! רבנים רבים בציונות הדתית מתנגדים נחרצות לשיטה זו ודוחים אותה מכול וכול.

ב. פילוג הציונות הדתית

מה שעשתה הגב' מירי שליסל הוא פילוג הציונות הדתית. ודאי שבתוכנית הקודמת היו טעויות, כפי שמעידה המפמ"רית גם על התוכנית שלה. אך התוכנית הקודמת איחדה את הציונות הדתית וכל רבניה ומחנכיה סביב דברי חז"ל, רש"י, רמב"ן והמפרשים המסורתיים. היא איחדה את כולנו סביב אמונה, קיום מצוות ומידות טובות.

כיום עומדים מורים ומורות רבים בפני קונפליקט מורכב. מתקשרים אליי רבים העוסקים בהוראה -תלמידיהם של הרבנים המתנגדים לתנ"ך בגובה העיניים, ושואלים אותי: מה עלינו לעשות? מצד אחד כדי שהתלמידים יצליחו אנו נדרשים ללמד ע"פ המוסבר בתוכנית ובאתר, אך מצד שני זה נוגד את אמונתנו, לא כך צריך לצייר את דמות אישי התנ"ך.

עם בחירתה של מירי שליסל לתפקיד הצענו שיהיו שני מסלולים - תנ"ך בגובה חז"ל ותנ"ך בגובה העיניים, אך מירי סירבה. הצענו שנעמיד ועדת רבנים שתבחן את החומרים כדי שיהיו מקובלים על כל רבני הציונות הדתית, אך מירי סירבה גם לכך. השיטה שקדמה לה הוחלפה באופן דרסטי וכפתה על מורים ומורות רבים ללמד לא כפי רוחם ואמונתם.

ג. מעילה באמון ההורים

מירי שליסל מדברת הרבה על לימוד מידות טובות ונעלות, ישרות ודרך ארץ מאישי התנ"ך. בעיניי הראשונים במעלה הם יושר ואמת.

המורים והמורות הם שליחים של ההורים. רבים מאד מהורי החמ"ד משוכנעים שילדיהם לומדים תנ"ך כפי שהם עצמם למדו, אך האמת היא אחרת. האם לא היה צריך להודיע בפה מלא להורים על שינוי השיטה ולקבל את הסכמתם? האם זו היא המידה הנעלה שלמדנו מדמויות התנ"ך? אתמהה.

אפשר גם אחרת

ביום רביעי זה הסתיימו שלושה ימי לימוד תנ"ך לגברים ונשים בגבעת שמואל. בכינוס זה למדו תנ"ך לאור דברי חז"ל וגדולי המפרשים. הרצו שם מהטובים והגדולים ברבני הציונות הדתית.

בכינוס השתתפו כ2000 איש ומתוכם כ700 מורים ומורות לתנ"ך. דומני שהם הצביעו בגובה הרגליים שהם מעוניינים ללמוד וללמד תנ"ך בדרך זו. אי אפשר להתעלם מציבור כ"כ גדול ולמוחקו מעל פני האדמה. כך מפלגים ולא מאחדים.

אני מקווה מאוד שהמפמ"ר הבא לתנך,שעומד להבחר בימים אלו- ישכיל לאחד ולא לפלג, ליצור תוכניות שבאמת יהיו בקונצנזוס של כל רבני הציונות הדתית מתוך התייעצות ושיתוף פעולה.

בתפילה לקידוש שם שמים ולהצלחת ילדי ישראל בלמוד התנ"ך,

יעקב דביר-מצפה רמון.