שיח עמוק ומכבד: על יוזמה אחת של הרב זאב קרוב

הרב קרוב האמין כי מחלוקות רבות נגרמות בגלל ראיה חלקית, בגלל פחד מופרז ובגלל צרות עין שחודרת מפעם לפעם לראשנו. הוא האמין שאפשר לחנך ולנהל מערכה ציבורית ותקשורתית כדי לשנות מצב זה. עכשיו רק צריך שמישהו ירים את הכפפה

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 18/01/18 10:27 ב בשבט התשעח

שיח עמוק ומכבד: על יוזמה אחת של הרב זאב קרוב
הרב זאב קרוב, צילום: אודי ציטיאט

לפני כשלוש שנים, לאחר הבחירות האחרונות, יזם חברנו הרב זאב קרוב ז"ל מפגש של כמה רבנים. מטרת המפגש הייתה רצונו לקדם הקמה של פורום קבוע שידון ויפרסם ניירות עמדה, מאמרים וכדומה בנושאים אקטואליים העומדים על הפרק.

הכוונה הייתה להציג עמדה תורנית היונקת מבית המדרש בו למדנו יחדיו - ישיבת מרכז הרב - כמו גם מבתי מדרש נוספים ברוח הציונות הדתית, לאורם של רבותינו הגדולים, הראי"ה קוק, בנו הרצי"ה שזכינו ללמוד מפיו ומתורתו בישיבה, הרב אברהם שפירא והרב שאול ישראלי. 

הצורך לכך גדל בעקבות המחלוקות הרבות הקיימות לצערנו בתוך הציבור הדתי לאומי,מחלוקות שבאו לידי ביטוי חריף לקראת הבחירות הקודמות ולאחריהם, ומאז הן מתפרצות מפעם לפעם בסוגיות שונות.

הרב קרוב כאב את המצב בו כלי התקשורת מחפשים כותרות, ולכן השיח הציבורי הופך לצעקני, רדוד ושטוח, כי מסרים עמוקים ומורכבים אינם יוצרים כותרות ולכן אינם מגיעים לשיח הציבורי.

תופעה זו גורמת לקיטוב ולפעמים אף לשנאה בתוכנו. תלמידי חכמים אמורים להרבות שלום בעולם, אולם שלום זה יבוא רק מתוך הקשבה וכבוד הדדי.

במהלך תקופה זו החלפנו בינינו רעיונות לנושאים שבהם ראוי לדון, ולאיזה רבנים כדאי לפנות בכדי שיכתבו מאמרים רציניים בנושאים השונים העומדים על הפרק. דומה כי יוזמה זו ,שלצערי עדין לא יצאה אל הפועל, מבטאת את אישיותו המיוחדת של הרב קרוב ז"ל.

הוא האמין כי מחלוקות רבות נגרמות בגלל ראיה חלקית, בגלל פחד מופרז ובגלל צרות עין שחודרת מפעם לפעם לראשנו. הוא האמין שאפשר לחנך ולנהל מערכה ציבורית ותקשורתית כדי לשנות מצב זה.

לצערנו מחלתו הקשה גרמה לכך שלא היה בכוחו לקדם את היוזמה, ואילו אנחנו, חברים ושותפים לרעיון זה, עסוקים כל אחד בטרדותיו ובעיסוקיו, ולא מצאנו את הזמן והכח לקדם את הרעיון.

לצערנו הרב, כמעט מידי שבוע אנו עדים לסערה תקשורתית סביב נושאי דת ומדינה, סביב נושאים העומדים על הפרק בתחומי הביטחון, החברה והכלכלה,סערות הגורמות נזק חברתי, לא רק בגלל הנושא, אלא בעיקר בגלל האמירות האישיות הפוגעניות הנאמרות בהקשר לכך.

אולי באמת יימצא מי שיוכל לקחת את היוזמה לידיו ולהקים פורום שידון ויציג את הדעות בצורה מכבדת ובדרכי נועם. גם אם לא תהינה הסכמות בין כולם, עדיין, עצם הדיון הענייני והשיח המכבד יגרמו לכך שאכן נצליח לקיים את מה שחז"ל ציפו ואמרו ש"תלמידי חכמים ירבו שלום בעולם". אמן כן יהי רצון.