קצבאות הנכים נמוכות? יש עוד דרכים חוץ מלהעלות אותן

הדיון על העלאת צבאות הנכים יחד עם המאבקים וההפגנות מעלים שוב ושוב את השאלה עד כמה החברה צריכה לדאוג למי שלא יכול לדאוג לעצמו. קרן אונגר, הנתקלת יום יום במקבלי קצבאות הנכות יש הצעת ייעול שיכולה לעזור להם משמעותית במחיה היום יומית

חדשות כיפה קרן אונגר 24/08/17 17:44 ב באלול התשעז

קצבאות הנכים נמוכות? יש עוד דרכים חוץ מלהעלות אותן
הפגנות הנכים, צילום: פלאש 90

האם ניתן להתקיים בכבוד מקצבת הנכות? או שמא נגזר על אלו המתקיימים מקצבה זו לחיות בעוני ובמצוקה כלכלית למשך שארית חייהם?

לאחרונה עלה בכלי התקשורת השונים דיון בנושא של גובה קצבת הנכות. נכתבו כתבות רבות בנושא, נערכו הפגנות ומאבקים על מנת לעורר את הציבור ואת מקבלי ההחלטות למצבם הבלתי אפשרי של מקבלי קצבת הנכות.

קצבת נכות כללית משולמת למי שעקב נכותו נקבע שאינו מסוגל לעבוד או יכולתו להשתכר פחתה לפחות ב- 50%. נכון לשנת 2016 חיים בישראל כ-234,000 איש העונים על הגדרה זו ומקבלים בפועל קצבת נכות, העומדת כיום על כ-2,342 שקלים בחודש.

הטענה העיקרית שחוזרת שוב ושוב בנושא, היא "נכה, לא חצי בן אדם". טענה זו באה להגיד כי גובה הקצבה הוא נמוך ואינו מאפשר לקיים רמת חיים סבירה.

בואו נדמיין את עצמנו לרגע מתקיימים מקצבה בגובה של 2,342 שקלים בחודש ומצליחים לשלם שכירות חודשית, הוצאות של מים, חשמל וארנונה, קניות של מזון ועוד דברים בסיסיים נוספים שאנו נדרשים להם מדי חודש.

האם הצלחתם לדמיין זאת? האם בעיני רוחכם ראיתם את עצמכם מצליחים להתקיים מסכום זה?

אני מאמינה שהתשובה של רובכם תהיה שלילית. כך לפחות התשובה שלי.

אם אנחנו לא מצליחים להתקיים כך, איך נוכל לצפות מאדם בעל מוגבלות להתקיים כך, כאשר בבירור יש לו הוצאות ייחודיות נוספות בשל מוגבלותו או מחלתו? בנוסף לכך, עלינו לזכור כי אנשים אלו בדרך כלל מתקשים לצאת לעבוד ולהרוויח משכורת נוספת בשל מוגבלותם.

יצא לי לאחרונה לפגוש במסגרת עבודתי משפחות רבות שאחד מבני הזוג מקבל קצבת נכות ורובם, אם לא כולם, מתקשים לעמוד בתשלומים בסיסיים, דבר המוביל למינוס בבנק ולחובות מרובים. לדבריהם, מצוקתם הכלכלית משפיעה רבות גם על מצבם הנפשי בשל הלחץ לשלם את החובות והדאגה הרבה סביב הנושא הכלכלי.

לעניות דעתי, הקצבה הנמוכה וחוסר היכולת להתקיים בכבוד הם גורם משמעותי להדרתם של מקבלי קצבת הנכות ולכניסתם למעגל העוני.

מתוך הדברים שנאמרו עד כה, ניתן לראות כי אכן יש צורך בשינוי גובה קצבת הנכות. אך עם זאת יש תחום נוסף שבעיני יש לתת עליו את הדעת, והוא מיצוי זכויותיהם של מקבלי קצבת הנכות. למקבלי הקצבה מגיעות זכויות בשירותים שונים כגון הנחה בתשלום חשבונות מים, ארנונה וכדומה.

מהיכרותי עם תחום זה משפחות רבות אינן ממצות זכויות אלו.

מתוך שיח עם משפחות במסגרת עבודתי, ניכר כי ישנן מספר סיבות לאי מיצוי זכויות אלו כאשר העיקריות מבניהן הינם חוסר בידע לגבי הזכויות וכן בירוקרטיה מסובכת אשר מקשה גם היא לממש זכויות אלו.

דוגמה לכך היא א', לקוחה המטופלת בלשכתנו, שבעלה מתמודד עם מחלה נפשית ונקבעו לו בביטוח לאומי 100% נכות. א' גילתה באופן מקרי על הזכויות המגיעות לו בשל מחלתו הנפשית. היא באה להסדיר את התשלום לארנונה וגילתה כי יש לה חוב בסך 35,000 שקלים! כאשר דיברה עם הפקידה והסבירה לה את המצב של בעלה, הפקידה יידעה אותה כי מגיע לה אם כך 80% הנחה בארנונה. בעלה מוכר כבעל נכות נפשית כמעט 10 שנים, כאשר בזמן שהיא צברה עוד ועוד חובות לארנונה בלי יכולת כלכלית לשלם את החוב, היא יכלה לקבל הנחה משמעותית של 80%, ואולי אם היתה יודעת על כך כאשר קבעו לו את אחוזי הנכות, לא היתה מגיעה לחוב שיש לה היום. 

מתוך דוגמה זו ניתן לראות כי אכן קיים חוסר רב בידע שיכול לגרום להוצאות נוספות ומיותרות אשר היו נמנעות אם המידע היה מונגש לאוכלוסייה זו ולבני משפחותיהם.

דוגמה נוספת לקושי במיצוי הזכויות ניתן לראות במקרה של ש'. ש' סובלת ממצב בריאותי לקוי ובשל כך אינה יכולה לצאת לעבוד, מתאשפזת פעמים רבות ומתקשה לתפקד. בנוסף לכך, היא אם לחמישה ילדים כאשר שלושה מהם בעלי צרכים מיוחדים הדורשים ממנה אנרגיות והשקעה מרובה. ש' מקבלת קצבת נכות ונקבעו לה 100% נכות. היא מספרת שכאשר ניגשה לממש הנחה מסוימת, הייתה צריכה להגיע מספר פעמים בטענה כי חסרים לה מסמכים רלוונטיים למימוש ההנחה. עבור ש' תהליך קבלת ההנחה דרש ממנה משאבים פיזיים ונפשיים רבים וכמעט וויתרה על מימושו בשל כך.

מתוך דוגמה זו ניתן לראות כי ישנה בעיה של בירוקרטיה מסובכת המקשה במיוחד על מקבלי קצבת הנכות אשר מתמודדים עם מחלה נפשית או פיזית ובירוקרטיה זו לבסוף מקטינה את הסיכוי שימצו את זכויותיהם בצורה מרבית.

ניתן לראות ממקרים אלו ואחרים כי ישנה בעיה של אי מיצוי זכויות באוכלוסייה זו כאשר כפי שציינתי כל סכום אשר הם יכולים לחסוך יכול לעזור ולשפר את מצבם הכלכלי ולהעניק להם רווחה נפשית וכלכלית.

לאור הקשיים שהצגתי לעיל וקשיים נוספים של אוכלוסייה זו במיצוי זכויותיהם, אני מציעה לשנות את תהליך קבלת הזכויות להליך בו ביטוח לאומי מעדכן באופן אוטומטי את הרשויות ואת הגופים השונים למי מגיע ההנחות השונות, וכך כאשר אדם מתחיל לקבל קצבת נכות מתעדכנות ההנחות המגיעות לו באופן אוטומטי ללא דרישות נוספות ממנו.

לדעתי, עדכון אוטומטי זה יכול להביא להקלה כלכלית ונפשית לאוכלוסייה זו ולבני משפחותיהם, שיוכלו להשקיע את משאביהם בדברים אחרים במקום בהליכים בירוקרטיים ובניסיון לברר מה הם הזכויות המגיעות להם. בנוסף, עדכון זה יכול להביא למיצוי זכויות בצורה מרבית של כ-100%.

אני מאמינה כי זה שינוי קטן שאפשר להכניס למערכת שיכול לעשות שינוי גדול בשביל אותם אנשים.

כולי תקווה כי הגורמים הבכירים במדינה יעשו שינוי בגובה הקצבה ושהצעה זו תבוא לידי יישום ואכן תביא להקלה הרצויה ולרווחה הנכספת לאוכלוסייה זו ולבני משפחותיהם.

 

הכותבת היא עו"ס בלשכת רווחה וסטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן