פולין, חזרי אל פינתך החשוכה לחשבון נפש עמוק

רבים ביניהם היו חסידי אומות העולם, אך רבים יותר שיתפו פעולה עם הנאצים משיקולים שונים. על הפולנים להתנער מהניסיון הנואל לבטל באחת את האחריות העצומה שהייתה לאוכלוסייה בתקופת השואה

חדשות כיפה הרב חיים רטיג 28/01/18 08:55 יב בשבט התשעח

פולין, חזרי אל פינתך החשוכה לחשבון נפש עמוק
אושוויץ, צילום: יצחק הררי פלאש 90

הפולנים הביאו זאת על עצמם. החוק שהם מנסים לחוקק, מתוך שאיפה לטהר את עצמם ולהציג את עצמם כקורבנות בלבד של השואה, הינו ניסיון נואל שלא יצלח. לכן, נזכירה נא כמה מאורעות שהתרחשו אחרי השואה הקשה, כששארית הפליטה חזרה לפולין. רבים מהם חזרו במסגרת ה"רפטריאציה", אותה מילה מכובסת למילה אחרת - לטרנספר שנעשה לפולנים וליהודים הפולנים משטחי גליציה המזרחית (היום אוקראינה).

פולין ההיסטורית הייתה מקום לינה למיליוני יהודים. הקהילה העצומה הזו נמחקה על ידי הנאצים ועוזריהם במשך שנות המלחמה, ונשארו בחיים פחות מעשרה אחוזים מהיהודים. במשך שנים רבות חוקרים פולנים, פוליטיקאים ואנשי ציבור טורחים למחוק את האחריות של העם הפולני לאותו שיתוף פעולה עם הנאצים.

רבים ביניהם היו חסידי אומות העולם, אך רבים יותר שיתפו פעולה עם הנאצים משיקולים שונים. חלקם משיקולי הישרדות, חלקם מתוך רצון לקבל את רכוש היהודים וחלקם סתם משנאת יהודים. כל עוד אנחנו הדור הראשון שאחרי השואה חיים, נמשיך ונספר על אותם פולנים ששמחו שהיהודים נוסעים "להיות סבון" כלשונם, על הפולנים שהסגירו יהודים לנאצים, על פולנים שסתם רצחו יהודים, ועל פולנים שהיו חלק ממלאכת ההשמדה.

אני רוצה רק לספר על מקרה אחד שלא נגמר רע, וכל זה רק בחסדי שמים. אחרי הפוגרום בקיילצה התארגנו פולנים לפרעות ביהודים ברחבי פולין, באותה שנה משפחתי הייתה בעיר דושניקי ליד גבול צ'כיה - אזור שאליו העבירו רבים מהיהודים. יוצאי הצבא הפולני התארגנו לעשות פוגרום ביהודים, ולכן אבי אסף את היהודים אל הבניין שבה הייתה דירתו. והם אכן הגיעו, אותם חוליגנים, לפרוע ביהודים. אומנם לאבי היה אקדח, אבל אותם יוצאי הצבא הפולני היו רבים מהיהודים שם.

הדלת הייתה חסומה על ידי בריח חזק אבל מאחור היה ניתן לפרוץ בקלות יחסית. הפולנים ניסו לשבור את הדלת הראשית אך לא פנו לחפש פתח אחר ולאחר זמן הסתלקו מהמקום. מיותר לציין ששום מדינה פולנית ושום שוטר פולני לא הגיעו כדי לנסות ולהציל את היהודים שם, אך בנס הסתיים הסיפור כפי שהסתיים.

המסקנה מהסיפור ומכל ניסיון הטשטוש של האחריות הפולנית לסיוע לנאצים, היא שעלינו לעמוד על המשמר ולהתייחס אל הפולנים ואל חוקריהם בחשדנות. כאן עולה נושא שמטריד אותי בזמן האחרון. חוקרים פולנים טוענים כי במיידנק נספו לא יותר מ-75 אלף יהודים. ככה קבעו במחקריהם.

מיידנק הינו מחנה שבו הושמדו מאות אלפים ואולי יותר, שפעל תקופה ארוכה והיו בו תאי גזים רבים, שנרצחו בו ביום אחד בחג הקציר 18 אלף יהודים. לפתע הפך המקום בעזרתם האדיבה של חוקרים פולנים ל"מיני" מחנה השמדה. וכך הלאה. תא גזים גדול הפך לחדר חיטוי לבגדים בציקלון בי. האם ייתכן כי בתוך הבגדים היו יהודים?

במקום שהעם הפולני כולו יעשה חשבון נפש מה היה חלקו בהשמדה, במקום שיבקשו סליחה שעמדו מנגד וגם לפעמים דחפו אל הקרונות ואל בורות המוות, במקום שיבקשו סליחה על כל אותם עשרות אלפי יהודים שנרצחו על ידי פולנים בזמן המלחמה - עומדת הממשלה הפולנית הנוכחית בניסיון לנרמל את החיים בפולין.

האדמה שאתם עומדים עליה, העם הפולני, ספוגה בדם יהודים. מיליונים מאחינו וממשפחותינו קבורים שם. אתם צריכים להסתובב בראש מורכן בארצכם ולהריח את האפר של האדמה שהתערבב עם אפר יקירינו. ארצכם נתקדשה בדמינו, ארצכם אינה ארץ ככל הארצות. ביום שתבינו את זה ותפנימו את גודל האסון והמשמעות הקשה להיות שותפים - אם פסיביים ואם אקטיביים - במחזה הנורא הזה, אז תגיעו למקום הנכון לכם.

בטוחני כי רבים כיום בעם הפולני כואבים ומבינים את סבלותינו, אך עליהם להתנער מהניסיון הנואל לבטל באחת את האחריות העצומה שהייתה לאוכלוסייה באותה התקופה. גם אם חיים אנו ביחד באותו עולם, לא נשכח ולא נסלח, לא נפחד מהאנטישמיות שעדיין חיה ובועטת במחוזות פולין המדממת, לא נשכח את קיילצה ואת המקומות האחרים בהם נרצחו יהודים אחרי המלחמה. חיזרו אל פינתכם החשוכה לחשבון נפש עמוק, שלא תתבלבלו שוב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן