עונות השנה בנדל"ן

קיץ, חורף, סתיו או אביב - מהו הזמן הנכון לעסקאות נדל"ן? המומחה בתחום, ליאור זברג, עושה סדר ומסביר למה כדאי לחכות לימים גשומים

חדשות כיפה ליאור זברג 11/04/18 08:57 כו בניסן התשעח

עונות השנה בנדל"ן
נדל"ן בת"א, צילום: נתי שוחט/פלאש 90

עונת החורף היא זמן שבו אנשים הרבה פחות נוטים לקנות דירות, גם למגורים וגם להשקעה. עסקאות נדל"ן לרוב נסגרות בחודשי הקיץ, עד ספטמבר.

מצד שני, ההשכרות במקומות רבים גם הן נסגרות בקיץ, כך שבכדי לקנות דירה להשקעה שתהיה מושכרת, כדאי לקנות לפחות חודשיים או שלושה מראש, שזה משך התהליך שבין חתימת החוזה עד לקבלת הדירה והאכלוס שלה. לכן, כמשקיע כדאי יותר לקנות את הדירה בחורף, שאז אני מחפש נכס במשך חודש או חודשיים, לאחר מכן עוד חודשיים למשכנתא ועוד מספר שבועות למצוא דייר, כשאני מתכוונן לתקופת שיא.

יחד עם זאת, לא כדאי לבנות רק על השכירות לפי תקופת השיא. חשוב יותר שהעסקה תהיה מוצלחת ועדיף לעשות עסקה טובה גם במחיר הפסד של חודש שכירות. אם מדובר בשוכרים סטודנטים, גם אז יש את תקופות השיא לפי הסמסטרים – חורף ואביב נחשבים לזמני השיא.

כשרוכשים נכס, חשוב לשים לב מה תאריך הפינוי ואם בעל הדירה נשאר לגור בה. אם בעל הדירה קנה מקבלן - בד"כ יהיו עיכובים וחשוב לסגור מראש מה תהיה השכירות שבעל הדירה שקנינו ממנו ישלם במידה והוא "ייתקע" במשך כמה חודשים בדירה שרכשנו ממנו.

ואם כבר דיברנו על "עונות השנה" - הזמנים הטובים ביותר לקנייה הם זמני האי-וודאות: תקופות שבהן אנשים מחכים או יושבים על הגדר, אם זה ברמה הארצית ואם ברמה המקומית. המשמעות היא שלי יש יותר אפשרות למשחק ומשא ומתן עם המוכר.

דבר שאולי יישמע שולי, אבל משמעותי: בחורף, בעיקר בבנייה ישנה (אך גם בחדשה) אפשר למצוא נזילות. אם אגיע לדירה לאחר כמה ימים של גשמים כבדים יהיה קשה להסתיר ממני ליקויים כמו נזילות, שזה רלוונטי בעיקר לקומות אחרונות, אך לאו דווקא.

בנייה חדשה

הזדמנות טובה לקנייה בפרויקט חדש היא לקראת שלב האכלוס. אם אני רוצה לקנות דירה בבניין חדש - אך לא ישירות מהקבלן אלא ממישהו שקנה - יש לי שתי "פעימות" בהן המחיר יכול להיות יותר טוב: הראשונה היא באכלוס. כאשר אנשים שרכשו בבניין התחרטו, רוצים לשדרג או שקנו להשקעה ורוצים למכור – יכוונו את המכירה בד"כ לשלב האכלוס. אז תהיה הרבה יותר תחרות בין המוכרים וכידוע, ההיצע הגבוה משחק לטובתי בקנייה.

הפעימה השנייה, במקרה של קנייה מקבלן, היא בתחילת הבנייה - בתחילת הקמפיין או טרום הקמפיין, או אפילו לפני קבלת היתר הבנייה. אז יש יותר מנעד ומשחק עם המחירים, וכך גם בסוף הקמפיין, כשלקבלן נשארו ארבע או חמש דירות, שבד"כ תהיינה דירות גדולות, דירות גן או פנטהאוזים.

כאשר הפרויקט נגמר, לעתים המשווק מסיים את העבודה שלו, ואז ניתן לסגור עסקה במשא ומתן ישירות מול הקבלן ולקבל דירה מוכנה בדיל נחמד, כשהמטרה של הקבלן בשלב כזה היא לשחרר את הדירות שנותרו ולהתקדם לפרויקט הבא.