עובדות ולא אג'נדה: הרפורמים בקושי מרכיבים מניין ומקבלים רחבה כאילו היו 50% מהאוכלוסיה

דעה: הרפורמים מהווים אחוז זניח מהאוכלוסייה. איך זה שהם מבקשים וחלילה יקבלו שטח השווה בשטחו לרחבת הכותל הנפרדת? אבישי גרינצייג מתעלם לרגע מההיסטוריה של התנועה הרפורמית ומסתכל רק על המספרים

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 19/06/17 19:06 כה בסיון התשעז

עובדות ולא אג'נדה: הרפורמים בקושי מרכיבים מניין ומקבלים רחבה כאילו היו 50% מהאוכלוסיה
עימותים בין חרדים לרפורמים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

ושוב חוזר הניגון... אנו מתקרבים בצעדי ענק ל-30 שנות מאבק ומריבה על רחבת הכותל המערבי מאז תחילת מאבקן של נשות הכותל, ובהסתכלות רחבה ומקיפה יותר למאבק על זהותה היהודי של מדינת ישראל.


כל כך הרבה שנים שהכותל המערבי מהווה קרדום לחפור בו, כל כך הרבה פוליטיקאים טיפסו על כותל המריבה, כל כך הרבה כסף נשפך על קמפיינים לשינוי הסטטוס קוו בכותל שבכסף הזה היה אפשר לבנות את בית המקדש השלישי (אם רק היינו רוצים). 


בתוך שטף הקמפיינים עושה רושם שהעובדות הלכו לאיבוד ופינו את מקומן לטובת האג'נדה. תרשו לי לתת לעובדות לבלבל אתכם קצת. בישראל קיימים כ-15,000 בתי כנסת. מתוכם רק 50 בתי כנסת הינם בתי כנסת רפורמים. רוצים את זה באחוזים? 0.3%. זהו. ובכן, 0.3% מהאוכלוסייה מעוניינים לקבל שטח שווה בגודלו לרחבה המסורתית בכותל המערבי. להזכירכם, בנט העניק להם רחבה גדולה ומכובדת מאוד בכותל המערבי הקרויה "עזרת ישראל" כבר בשנת 2013. "עזרת ישראל" שמיועדת לתפילה מעורבת לגברים ולנשים ושטחה 450 מ"ר (!) עומדת שוממת לחלוטין. לצורך השוואה, שטחה של הרחבה של עזרת הנשים והגברים  המיועדת ל'שאר' האוכלוסיה הוא 900 מ"ר.

המקום שומם והמוני הרפורמים שהיו אמורים לגדוש את הרחבה משום מה לא מגיעים. כיום הרחבה משמשת בעיקר חסידים שמעוניינים להתפלל ולהתבודד בלי שנפש חיה תשמע אותם.


כעת הרפורמים דורשים להכפיל את שטח הרחבה! נתעלם לרגע מהשאלה הערכית האם הרפורמים צודקים בשיטתם הרוחנית. לא נזכיר להם את חטאי אבותיהם שמחקו את ציון וירושלים מסידוריהם. נעלים עין מההתבוללות במימדי הענק שמתחוללת בקהילות הרפורמיות בחו"ל. נסיט עינינו מהקשר האדוק בין התנועות הרפורמיות בישראל ובארה"ב לבין ארגוני שמאל קיצוני שנאבקים נגד מדינת ישראל ופועלים להחרמתה. אפילו לא נתייחס לשאלה למה לשנות את נוהג התפילה המקובל בכותל המערבי מאז שחרורו.  


את המחלוקת האידאולוגית נשאיר בצד. האם הגיוני שמיעוט קטנטן יקבל שטח ענק יחסית לגודלו, ולאחר שהתברר שהוא לא מצליח להרכיב אפילו מניין אנשים ונשים בעזרת ישראל, הוא ידרוש ויקבל שטח כפול? תראו לי עוד תחום אחד בו הדברים מתנהלים כך. 


אם אתם חושבים שהענקת רחבה נוספת בכותל תשים קץ לסכסוך – טעיתם. ארגון "תפילת נשים בכותל" הבהיר חד משמעית שאין להם שום כוונה לוותר על מנהגיהן ברחבה המסורתית. כלומר, לא משנה מה הרפורמים יקבלו – המאבק יימשך ויחודש שוב במעטה של ארגון חדש.


רק לאחרונה ביקרה משפחת טראמפ והתפללה ברחבת הכותל המערבי. הנשיא דונאלד התפלל בעזרת הגברים, אשתו מלאניה ובתו איוונקה התפללו בעזרת הנשים. 


ואני שואל בכנות: מדוע מה שטוב למשפחת טראמפ, לא יכול להיות טוב גם למיעוט הרפורמי בישראל? אולי הכותל המערבי הוא רק כלי משחק להשיג מטרה אחרת? נניח משום מה שהרפורמים לא מוכנים בשום פנים ואופן להתפלל בהפרדה בין גברים לנשים, למה המסקנה חייבת להיות שצריך להעניק להם רחבה פרטית? תפילה בכותל המערבי איננה חובה. מי שלא מרגיש בנוח להתפלל כפי מנהג המקום, רשאי להתפלל היכן שלבו חפץ. 


הרפורמים הם אחים שלנו, אך לפעמים מותר ולפעמים אף חובה להגיד גם לבני משפחה – לא!

הכותב הוא מנהל התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן