נשים אמיצות: אחרי שסיפרתן שהטרידו אתכן - תתלוננו

התקשורת והרשתות החברתיות עוסקות בהרחבה בסיפוריהן של נשים שהחליטו להיחשף ולספר כי הוטרדו מינית. דניאל וייס מעריצה את האמיצות שהסכימו אבל מבקשת רק עוד בקשה אחת: תתלוננו וחשפו את המטרידים. המרחב הציבורי שלנו נשאר מזוהם והמטרידים לא לומדים את הלקח

חדשות כיפה דניאל וייס 18/10/17 17:03 כח בתשרי התשעח

נשים אמיצות: אחרי שסיפרתן שהטרידו אתכן - תתלוננו
הטרדה מינית. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

זה יושב עלי כבר כמה 'סבבים' של הטרדות מיניות: מתפרצת פרשה, יש נאשם מפורסם בליבה והופ - גל של סלביות מקומיות או מהעולם מספרות כי הוטרדו גם הן על ידי איש ציבור כזה או אחר.

גם בימים האחרונים, לאחר חשיפת פרשת המפיק ההוליוודי הארווי ווינשטיין על הטרדותיו המיניות, יש גל נרחב בארץ ובעולם על נשים מפורסמות אשר החליטו לחשוף כי עברו הטרדה מינית כאשר הן מציינות בחשבון הפייסבוק שלהן "גם אני" ויש המגדילות לעשות ומספרות באופן מפורט יותר את אשר אירע להן.

כולן גיבורות, אין ספק, הן חוו טראומה, מישהו חדר למרחב הפרטי שלהן ללא אישורן, הוא תקף, שלח יד, או כפה את עצמו עליהן באופן מצלק ובתחושה כי גופן הופקר. והן החליטו לשתף אותנו ואת העולם כולו כי התופעה קיימת, היא נרחבת והיא קוראת גם באזורי השמנה והסלתה של הציבוריות.

בימים האחרונים, לצד אנג'לינה ג'ולי, גוונית' פאלטרו, ביורק ועוד הצטרפו גם המפורסמות מהביצה הישראלית לסיפורים הקשים על ההטרדות המיניות שהן חוו. והם קשים.

אני מצטערת בשבילן. ובשבילי. ובשביל עוד נשים רבות שמסתובבות בין אותם מטרידים מבלי שאפילו סלבית אמיצה אחת תגיש נגדם תלונה. ואני לא מוטרדת כי אני אשה ויש חשש שאוטרד גם אני בבוא היום.  אני מוטרדת כי אני אדם שומר חוק שמאמין כי מטרידים צריכים להיות תחת החוק. קמפיין ויראלי ככל שיהיה, יבהיר כי יש תופעה רחבה של הטרדות נשים. אבל יבהיר דבר נוסף: אפשר להטריד כל כך הרבה נשים, מפורסמות ככל שיהיו ואף אחד לא יתן את הדין על הדבר. הנשים האלה שהסכימו לספר קבל עם ועדה כי קיימת תופעה עשו צעד אמיץ שאין שני לו. הן הצביעו על עובדה קיימת כי אין אישה חסינה מהטרדות. ותודה גדולה להן על זה, עכשיו צריך להעביר את המושכות לידי החוק כדי שאף מטריד לא ילך ברחוב בתחושה כי הוא מוגן.

השחקנית ההוליוודית אנג'לינה ג'ולי סיפרה כי הוטרדה על ידי המפיק הארווי וינשטיין בנערותה ומאז החליטה כי לא תעבוד איתו יותר. זה הדבר הנורמאלי לעשות, מישהו הטריד אותך? התרחקי ממנו.

אני רק חושבת מה היה קורה אם אנג'לינה ג'ולי הייתה משתמשת בכל הכוחות שיש לה כדי להוביל מהפכות של ממש. כמו שעשתה בקמפיין המודעות לסרטן השד, כאשר החליטה לחשוף עצמה לעולם כולו כשסיפרה שתכרות את שני שדיה כידי למנוע את החשש שתחלה כמו אמה ואוחתה בסרטן.

מה היה קורה אם בנושא ההטרדות של ווינשטיין הייתה מספרת ג'ולי לעולם כולו כי היא הוטרדה על ידי המפיק ובכך, כמו לעניין הסרטן, הייתה מצילה ממש שחקניות נוספות מידיו הגועליות. האם אז פרשת ווינשטיין הייתה מצטמצמת ואולי כל הנשים הצעירות שהוטרדו בשנים האחרונות לא היו מתקרבות אליו לכתחילה? מה היה קורה אילו ג'ולי הייתה מתלוננת על ווינשטיין לפני עשור? אולי הפרשה הייתה מצטמצמת ונשים אחרות היו ניצלות מהטרדותיו?

ועכשיו בתור אשה אני שואלת: מה התועלת בקמפיין בו נשים שונות, מהכנסת ומתעשיית הבידור, מספרות כי הוטרדו מינית על ידי גבר כזה או אחר, ואפילו משתפות היכן ואיך פגע בהן. הן גם מציינות כי מדובר ב"אישיות מפורסמת" או ב"איש מוכר מהתעשייה".  איך אני יכולה להמשיך ללכת ברחובות בביטחה בידיעה שקיימת תופעה של הטרדות מיניות והיא כל כך רוחבית ואף אחת שהוטרדה לא מגיעה לתחנת המשטרה ומבקשת להגיש תלונה? אני כאשה לומדת שהעולם בחוץ מפחיד. אני כאדם שומר חוק לומדת שגם כשהתופעה מדוברת ומקבלת תאוצת ענק בתקשורת הפורמאלית וברשתות החברתיות, עד שמישהי לא תתלונן אותם מטרידים ימשיכו בשלהם. ואני כאדם שנתנה לו ההזדמנות לבקש בקשה אחת על גבי הרשת מבקשת, נשים, תתלוננו.

הקמפיין להעלאת המודעות הוא חשוב ואני מסירה את הכובע בפני הנשים שנחשפו וסיפרו את סיפורן, עכשיו בואו נלך צעד אחד קדימה וניתן לרשויות החוק לעשות את העבודה עם פורעי החוק והמטרידים על מנת שנשים יוכלו להסתובב במרחב הציבורי בבטחה ובידיעה כי מי שלא מכבד את המרחב הפרטי של הנשים סביבו יענש כדין.

הכותבת היא יועצת תקשורת


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368