מיזם הנישואין כלל לא דומה לכשרות: תגובה לרב נהוראי

רבים מתומכי מערך הכשרות של צהר מביאים כדוגמא את נושא המתחתנים דרך הארגון. טוביה קנון מנסה להסביר שההשוואה אינה במקומה וטוען שהצעתו של הרב נהוראי לרבנות הראשית רק מבזה אותה

חדשות כיפה טוביה קנון 04/03/18 15:02 יז באדר התשעח

מיזם הנישואין כלל לא דומה לכשרות: תגובה לרב נהוראי
כשרות, צילום: yaakov Naumi/Flash90

הרב מאיר נהוראי מנסה להקביל בין מיזם החתונות של צהר ובין מערך השגחת המזון (כשרות זה לא חוקי, כידוע) שהארגון הקים ולהסביר לנו למה זה אותו דבר ולאן פני הדברים.

ראשית הרב מסביר כי חלק גדול מהמסעדות מביע חוסר אמון במערכת הכשרות של הרבנות.

ועל זה אני שואל: האם ארגון צהר מצא את חוסר שביעות הרצון של מסעדנים רבים, ולאור כך החליט לסייע במערך משלו? או שמא הארגון היה ועודנו שותף פעיל בביקורת על הרבנות, שממילא מוסיפה לחוסר האמון של הציבור ברבנות ופתאום יש צורך שצהר שמחה למלא? בשנה האחרונה בלבד, הרב הראשי לאו יצא ברפורמה במערך הכשרות, ובפתח תקווה כבר החל הרב מיכה הלוי בהפרדה בין המשגיחים לבתי העסק, אבל לצהר אצה הדרך להמשיך ולבנות חוסר אמון של הציבור במערך הכשרות של הרבנות.

ממשיך הרב נהוראי ומסביר שגם במיזם החתונות היו חששות והיום הרבנות וצהר עובדים בשיתוף פעולה. אני מניח שהרב נהוראי עצמו מבין ויודע שההקבלה פה אינה נכונה.

מה שהשתנה במיזם החתונות הוא שהיום מתאפשר לכל זוג לבחור באיזו רבנות להרשם ומי הרב שיחתן אותם. כן – כן, ידעו כל הזוגות הנישאים במיזם של צהר, כי הם נרשמים לנישואים ברבנות הראשית לישראל, וכי הרב המחתן אותם, על אף היותו חבר צהר, הוסמך לרבנות ע"י הרבנות הראשית לישראל, וגם האפשרות שלו לחתן זוגות היא היות והוא הוסמך לכך על ידי הרבנות הראשית.

אז אם אנחנו רוצים להעתיק את המודל לכשרות: לכל עסק צריכה להיות אפשרות לבחור באיזו רבנות לבחור את ההשגחה אותה הוא מבקש לעסק שלו. מה שנעשה בשבוע שעבר יותר דומה למצב בו צהר יחליטו שהם מחליטים לבדם אילו רבנים מוסמכים לחתן זוגות, בנוסף יעשו רישום עצמאי שאינו דרך הרבנות וינפקו תעודות נישואים עצמאית, ואם הרבנות לא רוצה ממזרים ופסולי חיתון בהמשך אז כדאי שתתיישר איתם.

ובכלל עצם זריקת האחריות על הרבנות שאם רוצים למנוע מגופים שאינם הלכתיים לפעול, כדאי שהרבנות תאמץ את היוזמה של צהר, היא מביכה עד כדי בזיון של צהר את הרבנות הראשית. הקמתם יוזמה – וכל פגיעה שעלולה לצאת מהיוזמה אותה אתם הקמתם – היא כמובן באחריות של הרבנות??? לא מתאים לארגונים כמו צהר ובית הלל לטעון טענה שטחית כזו.

הרב רפי פויירשטיין טען בהצגת היוזמה שהיוזמה מכוונת בעיקר כלפי עסקים שכיום אינם בעלי השגחה מטעם הרבנות, אם כי ברור לו שיהיו עסקים שיבקשו לעבור. ולו בשביל האמינות והישרות, הייתי מצפה שיכריזו בצהר, כי אינם מוכנים לקבל עסקים המבקשים לעזוב את הרבנות בשנתיים הקרובות לפחות, כי הרי לא באו לפגוע ברבנות.

אין לי ספק שרבני צהר חשופים לסוגיות רציניות ומהותיות במרחב הדתי ציבורי של מדינת ישראל, ואין לי ספק שמעשיהם נועדו לשם שמיים בלבד. ייתכן ובאמת בעוד שנים קדימה אני אישית אתבונן אחורה ואומר כי טעיתי בהערכה שלי ואכן נעשה פה תיקון גדול. בראיית הדברים היום, בתוכנם ובצורה שהם נעשו – לצערי אני רואה יותר אפשרויות לפגיעה בתורה מאשר הגדלתה. וודאי שלא לכך התכוונו וחבל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן