לומדים כמו "סרדינים" כי יש "בעיות תקציב"? תלוי איפה

הורי בית הספר 'שפיר' שוברים את הראש כיצד לאפשר לילדיהם ללמוד בתנאי צפיפות סבירים, תוך התחשבות במוסכמות ההפרדה המגדרית שהתקבלו בעבר. במשרד החינוך טוענים ל"בעיות תקציב", אך יו"ר וועד ההורים תוהה, לאן נעלמו הבעיות הכספיות כשהחליטו על הקמת תלמוד תורה ממש מעבר לגדר בית ספרם

חדשות כיפה יואל זוהר 21/08/17 08:25 כט באב התשעז

לומדים כמו "סרדינים" כי יש "בעיות תקציב"? תלוי איפה
שר החינוך נפתלי בנט, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

על קו הנמתח בכביש 3 מצומת קסטינה הצמודה לקרית מלאכי ועד לצומת הודיה בואכה אשקלון, מפוזרים ישובי דרום המועצה האזורית שפיר.

ההיסטוריה הציונית זרועה בין שדות החיטה המתחלפות לחוחובה בעונה, ובין הקיבוצים שבנו עולי צ'כוסלובקיה, המושבים של עולי פרס, מרוקו ועירק והישובים הקהילתיים של הדור השני והשלישי.

השונות וההבדלים בין תושבי המועצה פורצים את גבולותיה ונמתחים בין ארצות מוצא ועדות, בין תפיסות עולם ותפיסות כלכליות, בין סגנונות מגורים, לבוש ועוד. אך מידי בוקר הפערים הולכים ומצטמצמים הודות לנקודה מקומית אחת - בית ספר יסודי ממ"ד שפיר. 500 תלמידי המועצה נפגשים ולומדים יחדיו כבר עשרות שנים.

איך עושים זאת? עם הרבה סבלנות, סובלנות, הבנה והכרה בשוני ויצירת מענה לנקודות מחלוקת סביב שולחן הדיונים.

כך למשל הוכרעה סוגיית ההפרדה המגדרית שהיוותה בעבר את אחת מנקודות המחלוקת. בסופו של דבר הוחלט כי עד כיתה ד' ילמדו התלמידים באופן מעורב והחל מכיתה ה' יופרדו הכיתות. רק שבשבועות האחרונים פיתרון זה עומד בסימן שאלה. מדוע? "בעיות תקציב", כך לפחות אומרים במשרד החינוך.

ברשותכם שיעור חשבון קצרצר להבנת הרקע:

במחזור שעולה לכיתה ה' ישנם 37 תלמידים ו-37 תלמידות. כאשר התקן הוא 40 תלמידים בכיתה. מאחר ומשרד החינוך טוען שהוא לא יכול לתקצב ארבע כיתות ייאלצו ילדינו ללמוד בשנת הלימודים הקרובה כ'סרדינים', או שניאלץ לערבב את הכיתות ולפעול בניגוד לתפסית העולם הדתית של חלקנו ובניגוד למוסכמות עליהם החלטנו כולנו.

"בעיות התקציב" לא נגמרות בכיתה ה'. בעוד כשבועיים יחלו 100 תלמידי ותלמידות כיתה א' את שנת הלימודים, אך שיבוצם טרם הוכרע מאחר ובמועצה עדיין לא החליטו אם הם יכולים לעמוד בתקצוב 4 כיתות או שעל ילדינו ייגזר ללמוד קרוא וכתוב בכיתות צפופות של כ -34 תלמידים בכיתה.

עד כה עסקנו בבעיות מוכרות בכל מערכת החינוך בארץ. אלא שבין יישובי המועצה נפוצו לאחרונה הודעות ומיילים אשר מעמידים בספק את אמיתות "בעיות התקציב".

בצמידות לגדר בית הספר בה ילמדו ילדינו מתעתד לקום בית ספר חדש, תתמ"ד ( תלמוד תורה ממלכתי דתי), שם מסתבר השאירו את "בעיות התקציב" בחוץ.

קרוב ל-40 ילדים בלבד נרשמו לבית הספר החדש לכיתות א'-ב'. מה זה אומר? שבעוד שתלמידי בית הספר הוותיק 'שפיר' יצטופפו להם בכיתות בנות 34-37 תלמידים, בתלמוד תורה, בו תהיה הפרדה מגדרית למן ההתחלה, יחכו המחנכות, המנהל, השרת ומזכירות בית הספר ל-9 תלמידים שייהנו מהמרחב הגדול שבכיתתם.

חשוב להדגיש שעד היום, מרבית תלמידי התתמ"ד למדו במוסד דומה בעיר קרית מלאכי, שנמצא במרחק 7 דקות נסיעה. ומי שאישר ותקצב את הקמת בית הספר הם לא ההורים, גם לא עמותה פרטית וחיצונית, אלא משרד החינוך שפתאום שכח שבבית הספר שפיר יש לו "בעיות תקציב".

שלהי אוגוסט על כביש 3 ובין קטיף הבצלים בשדות הפתוחים להבשלת השקדים במטעים, בוער לו הדיון על פתיחת התתמ"ד במועצה האזורית שפיר.

יש שיגידו - שמדובר בדיון על מתן האפשרות לתלמידי התתמ"ד ללמוד יותר תורה. ואנו אומרים- שזו סוגייה מעמיקה הרבה יותר, על שיוויון חברתי וחלוקה צודקת של כספי ציבור.

  הכותב הוא יו"ר וועד ההורים בבית הספר 'שפיר'

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן