להסדיר את מעמד השבת, בעזרת נטע ברזילי

מה שמשך את תשומת לבו של רועי לחמנוביץ', בכל הרעש סביב נטע ברזילי, היה דווקא צמד מילים שאמרה באירוע קבלת הפנים בישראל: "קירוב לבבות". לדעתו, על השר בנט לרתום את הזמרת בנושא השבת הציבורית

חדשות כיפה רועי לחמנוביץ' 27/05/18 13:08 יג בסיון התשעח

להסדיר את מעמד השבת, בעזרת נטע ברזילי
נטע ברזילי, צילום: צילום מסך

אני מבקש לטעון כי נטע ברזילי היא ההזדמנות הרצינית ביותר שעתידה להיות נוכחת במציאות הישראלית בשנים הקרובות וזאת כדי להסדיר את משבר השבת במציאות הישראלית. 

מספר ימים אחרי מופעה המרהיב של נטע היא עומדת בכיכר רבין בעיר תל אביב, אשר ממנה יצא בג"ץ המכולות שהחזיר לשיח את שאלת השבת, ובוחרת להשתמש בביטוי: "קירוב לבבות" .החוויה שעטפה את מדינת ישראל מרגע זכייתה והתחושה המקוננת בלב רבים מהישראלים היא תחושת "קירוב לבבות".

נטע לקחה את אחד הביטויים הכי מגזרים-חרדיים והנגישה אותו לקולקטיב הישראלי. אגב, בדיוק אחרי שהיא לקחה את אחד הביטויים הכי ישראלים - "כפרה" והנגישה אותו לקהל האירופי.

אניח כאן שתי הנחות יסוד: האחת - בעצם הבאת תחרות האירווזיון לישראל על שני חצאי הגמר והגמר - חילול השבת קיים ומובנה. חילול שבת בחסות ובמימון מדינת ישראל. השנייה- בעקבות אירועי הג'ירו דה איטליה גם אם חשבו בהנהגה הפוליטית החרדית להתעלם מתחרות הזמר - היו לא יהיה. 

חילול השבת סביב תחרות האירווזיון מורכב בעצם משני 'תתי חילולים' : חילול אחד של ההמונים שיהפכו את רצף האירועים להזדמנויות לבילוי אישי או משפחתי והחילול השני הוא מטעם כל הגופים והארגונים חלקם פרטיים וחלקם ציבוריים שיאלצו לעבוד בימים אלו.

מתוך הנחת מוצא האומרת כי האירוע יתקיים, נכון יהיה, למי שדמותה של השבת יקרה לו, לאמץ חשיבה פרקטית-פרגמטית המבקשת להבהיר כי המטרה היא לשפר את נוכחות השבת בפרהסייה הישראלית ולא לסגור את הפרהסייה בפני השבת. 

בקרב הניסיונות לייצר מהלך מסדיר קיים רק מוצר אחד שיודע לייצר הבחנה בין חילולי שבת - אמנת גביזון-מדן.  אם נפעיל את עקרונות האמנה על האירווזיון כמקרה בוחן נקבל: ביטול מוחלט של העסקת עובדים בשבת סביב האירועים (למעט אלו המתאפשרים באישור) ושתיקה ציבורית נגד כל מי שבוחר לבלות בשבת סביב תחרות זו. הלאומי מול הפרטי. 

עד עתה הנהגת הציונית הדתית הן הרבנית והן הפוליטית, בכל סוגיית משבר השבת, בחרו ביודעין שלא להוביל מהלך להסדרת מעמדה של השבת בישראל. החשש של הדרג הפוליטי הוא מלעסוק בסוגיה מגזרית. במדינת ישראל יש בכל שבת עשרות אלפים העובדים בה, רבים מהם בניגוד לרצונם, ובכל זאת השבת נתפסת מגזרית. 

עומדת כאן הזדמנות לפתחו של מנהיג הציונית הדתית השר נפתלי בנט: קח את נציגת ה'קירוב' החדשה, עם האנגלית המשובחת ומוסיקת העולם, נטע ברזילי, ויחד איתה תאשר בחוק את אמנת גביזון-מדן. נטע היא הראשונה המבינה את הצורך בקיום האירוע כאן בעוד שנה עם אותו "קירוב לבבות בדיוק". כשנטע ברזילי מובילה מהלך הוא נראה הכול חוץ מאשר מגזרי. מוטיבציה איכותית להנהגת הציונות  הדתית 

המערכת הפוליטית שלנו יודעת לפעול רק כאשר נראה שאנחנו למול המפלט הכמעט האחרון. השבת היא לא צעצוע של אף אחד. אחרי שבעים שנה ראוי שנסדיר מעמדה. 

הכותב מרצה באוניברסיטת בר אילן ומכללת ספיר ומנכ"ל קואלציית שבת שוויון