לבחור שירות לאומי עם משמעות: מדריך למתלבטת

איזה שירות הכי יתאים לי? איזה סוג של תרומה לחברה אני מחפשת? להישאר קרוב לבית או להתרחק? איך אצליח להתמלא ולתת מעצמי ומכוחותיי באופן הכי מדויק שיש? כמה עצות שיעזרו לקבל את ההחלטה

חדשות כיפה לינוי אבוחצירא 22/03/18 16:34 ו בניסן התשעח

לבחור שירות לאומי עם משמעות: מדריך למתלבטת
לינוי אבוחצירא (משמאל), צילום: תנועת עזרא

תהליך בחירת השירות הלאומי לא פשוט ולפעמים עשוי להיות מורכב. גם כשאני הגעתי לתקופת ההחלטה הייתי צריכה לשאול את עצמי איזה שירות יתאים לי, איזה סוג של תרומה לחברה אני מחפשת. 

ידעתי שאני רוצה לתת מעצמי. באמת. להיות משמעותית ואף להתמלא במשך התקופה החשובה הזו.
זה מאוד העסיק אותי. יש כל כך הרבה תחומים וסוגים להציע, כל כך הרבה מקומות שצריכים את הכוחות וההשקעה. אז מה? איך אני הולכת לבחור את המקום בו אהיה הכי משמעותית, ואיך אצליח להתמלא ולתת מעצמי ומכוחותיי באופן הכי מדויק שיש?

בתקופה הזו בניתי לעצמי רשימה של כמה טיפים שעזרו לי, שיכולים לעזור לכל מי שעומדת בפני אותו המצב להחליט.  

אז קודם באמת כדאי להתחיל בשאלות שמעסיקות אותך וללכת למקום שבו את מכירה את עצמך.  תחשבי על כל התכונות החיוביות שיש לך - מה את אוהבת לעשות? עם מי את אוהבת לעשות? מה את לא יכולה לסבול?

קחי זמן דף ועט, שבי ותעשי לך סדר מול המחשב - תיחשפי לכל האפשרויות שיש לשירות להציע,  באתרים של אגודות השירות, בעמודי הפייסבוק של מקומות השירות, לראות, להבין את מה שנדרש שם ולסנן. תכתבי לעצמך דברים שהדליקו אצלך משהו ומסקרן אותך לבדוק אותם באופן אישי.

ואז באמת לראות איזה תחום מעניין אותי. למשל, אני כרגע מתנדבת בעיקר עם נוער. האם זה משהו שאני רוצה להמשיך איתו בשירות שלי? או שאני רוצה לגוון? ילדים יותר? משרדי? אחר? יש איזשהו תחום שאני מרגישה שיאתגר אותי? אינטנסיבי? פחות אינטנסיבי ?  מספיק מאתגר אותי?
אולי להתמקצע בתחום מסוים?  את הכי מכירה את עצמך.

מיקום? החלטה חשובה - האם חשוב לי קרוב לבית? לא ממש משנה לי? האם יש זמינות למקום השירות מהבית שלי? 

צריך לקחת בחשבון – אם את בוחרת לבחור לעשות במקום רחוק אז רמת הזמינות פוחתת,
זה ידרוש ממך להיות מתוכננת מראש בהגעה לשירות/לבית. אם את אחת כזאת שמעדיפה ניידות ב"ספונטני" הייתי ממליצה ללכת למקום קרוב או שרמת הזמינות בו גבוה. 

כדאי להיעזר ולהתייעץ עם אנשים שמכירים אותך ולא ללכת למקום כי כל החברות הולכות , 
אלא באמת כי ביררת. אבל לא רק בירור - לדעתי חשוב בסוף להגיע להחלטה מתוך מקום שלם שבו את מרכז ההחלטה ובנוסף התייעצת חשבת עם קרובים שמשקפים לך מהצד (שזה חשוב בדרך אל ההחלטה הסופית). תקשיבי לקול הפנימי שלך.

בזמן הבדיקה ממליצה לשים לב אם זה מעורר בך תחושה נעימה, אווירה טובה שנותנת רצון להיות חלק.

ב"ה אני יכולה לומר על עצמי אחרי שנה וחצי שהשירות הלאומי אמנם דורש המון אך לא פחות מעצים ומגדל. אני מרגישה זכות גדולה לעשות טוב לעם ולארץ, ליצור חיבור גדול לאנשים, המקום שבו אני משרתת באמת הפך להיות הבית. .

בעיקר המון תפילה. להתפלל שה' יכוון אותך למקום שהכי מדויק לכוחותייך, שאת תגדלי אותו והוא אותך. לנשום, לבחור מתוך נחת, ולהתייעץ עם אנשים רלוונטיים שיעזרו והעיקר לא להיבהל ולהתפזר מדי בין כל המגוון
 .
בהצלחה גדולה!

הכותבת הינה מרכזת בשנה השנייה בתנועת הנוער "עזרא" בבאר שבע שכונת דרום (דרב"ש)