כשרות פרטית? חילול השם

יגאל כנען לא אוהב את מיזם הכשרות הפרטי של צהר וטוען כי לפי תורת הרב קוק ובנו הרב צבי יהודה, מדובר בפגיעה אנושה במדינת ישראל כמדינה יהודית

חדשות כיפה יגאל כנען 12/03/18 13:22 כה באדר התשעח

כשרות פרטית? חילול השם
תעודות הכשרות של צהר, צילום: יוסי זליגר

תארו לכם שמישהו היה מציע להפריט, עד הסוף,  את תקציב הביטחון, להרגשה הטובה של האזרחים. 70 מיליארד ₪ יחולקו בין 3 מיליון (בתי אב, נושאי נשק מה שתרצו ). זה יאפשר לתת לכל אחד שני אקדחים ושלושה רובים.

במונחים של טקסס של המערב הפרוע, זה יקנה הרגשת בטחון מעולה. אבל ברור שאם יגיע טיל מאיראן, לא יעזרו 3 מיליון קנים מופנים כלפי מעלה. וגם אם תהיה פלישה של אוגדות שריון סורי, או הפצצה ממטוס.

בקיצור, בדיחה גרועה. יש דברים שלא מפריטים. למרות הביורוקרטיה, והמשכורות, והפוליטיקה. זה חייב להישאר ברמת על. הן ההחלטות, הן הכלים, הן הביצוע. וגם אם מחליטים להפריט בשוליים. המושכות צריכות להיות אצל הגוף המנהיג.

כך חשב הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל כאשר ייסד את הרבנות הראשית. המדינה בדרך הייתה מדינה יהודית, ולכן צריך להיות גוף יהודי עליון שיתווה את דרכה.

בהתאם לתפישתו, היה הרב קוק מעורב ככל יכולתו בסוגיות חברתיות, לאומיות ופוליטיות הקשורות לחיי היישוב, כגון עבודה עברית, חקלאות, עלייה, ביטחון, ועוד. בהתאם לשאיפות אלה, פעלה הרבנות לעצב את החיים היהודיים ביישוב וטיפלה בנושאי עבודה בשבת, רישום נישואין וגירושין, כשרות, מינוי רבנים, דיינים ושוחטים, והקמת מועצות דתיות לצורך שירותי דת בכל הקהילות בארץ (מתוך ויקיפדיה).

כל מי ששונא את המדינה היהודית, משתדל בכל כוחו לערער את המוסד הזה.  פעם קוראים לזה הפרדת הדת מהמדינה, פעם הפרדת הדת מהפולטיקה, פעם זה "מדינת כל אזרחיה", ופעם זה "מעמד ראוי לרפורמים", פעם שירות נחמד לאזרח, פעם קירוב רחוקים, והכי נחמד, ובכיוון שאמר אלכסנדר ינאי לאשתו שלומית אלכסנדרה, היא המגמה לקחת ממנה תפקידים, בניגוד לדעתה- כדי "לחזק את הרבנות"...

בכיוון זה, ובהמשך לעוד יוזמות שלו, הולך ארגון "צהר" כאשר מודיע על הקמת מערך כשרות חדש בשם "צהר פיקוח מזון". בניגוד לעמדת הרבנות הראשית.

למדנו מחז"ל כי זרזיר הולך אצל עורב. ההכרזה היתה בתל אביב. בראש המיזם עומד הרב אורן דובדבני, אשר הקים את המיזם הפלורליסטי "השגחה פרטית", ומנהל אותו איתי דרקסלר מ"יש עתיד", דוברו לשעבר של ח"כ אלעזר שטרן. הגוף נהנה מתמיכתו של יו"ר איגוד המסעדנים שי ברמן שאמר לא מכבר "אנחנו ממליצים לכל מסעדה שרוצה לפעול עם גורם שאינו הרבנות לא לפחד ולעשות את זה"
ומעניין גם כי הארגון החדש עוקף את "חוק הונאת הכשרות", בכך שמבצע השגחת כשרות, בהונאה, כאשר המילה "כשרות" תעדר ממנו, כדי שההונאה תעמוד פורמלית בדרישות החוק.

כמו בחוק הגיור בזמנו, זה פותח פתח לגופים מסוכנים וחסרי אחריות ונאמנות להלכה  בגיור והכשרה. לשמחתם של תומכי הקרן לישראל חדשה. הנחשול הוא צהר,שלטענתו יהיה מחוייב להלכה,ולאחריו ישמחו להצטרף רבים ומזיקים הרבה יותר,המחוייבים לקידמה ולנאורות .

אם זה אינו מספיק, יצאה קבוצה מרבני צהר בראשות הרב משה ביגל, רב היישוב מיתר וממומחי הכשרות של הארגון במכתב השולל לחלוטין את מיזם ה"כשרות": "מלבד עצם הפגיעה ברבנות הראשית לישראל, אנחנו חוששים מאד כי צעד זה יפתח פתח לגופים שאינם מחויבים להלכה ללכת בדרך דומה, ובכך יפגע פגיעה אנושה בכשרות במדינת ישראל".

בקובץ מאמרי הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, "לנתיבות ישראל" הוא מתייחס לחולקים על הרבנות הראשית : (מתוך "לקיומה של הרבנות הראשית"). ""על חילול השם הנורא, על ההתעללות המחפירה הזו, מצד אישים או משל הממשלה, ביחס לרבנות הראשית לישראל, בכפיה, במישרין ובעקיפין, לסידור ענייניה של של הרבנות שלא מדעתה ובניגוד לדעת בעליה, הלא אי אפשר לשתוק!".

הכותב הוא פובליציסט ונווט קרב לשעבר