כיצד לשמור על קשר עם התלמידים גם בחופשת הקיץ?

במוסדות חינוך רבים מבינים, שתחילת שנת הלימודים נפתחת כשהתלמידים עדיין נופשים בחופשת הקיץ. הרב מאיר אדרי וצוותו החינוכי בישיבת נווה הרצוג, לא מחכים לתחילת השנה כדי לפגוש את תלמידיהם , אלא דואגים לשמור עמם על קשר הרבה לפני כן

חדשות כיפה הרב מאיר אדרי 10/08/17 13:29 יח באב התשעז

כיצד לשמור על קשר עם התלמידים גם בחופשת הקיץ?
אטרקציות בקיץ, צילום: shutterstock

בשיא חופשת בין הזמנים כאשר תלמידי הישיבות מבלים ברחבי הארץ ואוגרים כוחות לקראת שנת הלימודים הבאה, הצוותים החינוכיים עומלים וחושבים כיצד נכון לשמור עם התלמידים על קשר גם במהלך החופשה ובכך לרכך את חזרתם לשנת לימודים אינטנסיבית ורוויה פעילויות.

כשאנו ניגשים לנושא שמירת הקשר עם תלמידנו בחופש הגדול, אנו נוקטים בזהירות וחשיבה מרובה על כל מהלך. חשוב לזכור, חופשה היא דבר טוב לבני הנוער ואנו מודעים לכך. על כן, אנו צריכים לשמור עם תלמידנו על קשר רציף באופן לא פורמאלי, זאת מבלי שיחושו שמופעל עליהם לחץ מצידנו

במהלך השנים, תוך כדי ניסוי וטעייה, גיבשנו רשימת הנחיות ועקרונות שעל בסיסם אנו פועלים והתוצאות מדהימות. ישנו הבדל משמעותי בין שנה לפניה ערכנו פעילויות לשמירה על קשר עם החניכים, לבין שנה שקראתה לא נערכו פעילויות לחיזוק הקשר.

העקרונות העיקריים עליהם אנו ממליצים הם:

1.    קיום ימי גיבוש לכל כיתה בנפרד-

במהלכם אנו עורכים מפגשים בין התלמידים ומוריהם לעתיד. שלב זה נועד לשבור מחסומים ולחסוך רתיעה.

2.    מפגש על בסיס שבועי- 

מדובר על מפגש שהשתתפות בו היא מרצון ולא מכפייה. המינון של פעם בשבוע מאפשר מצד אחד קשר רציף ומצד שני לא "מכביד" על התלמידים שנמצאים בחופשה. 

3.    הקדמת שנת הלימודים בחמישה ימים-

שלב זה התברר במרוצת השנים כקריטי ומשמעותי משום שבימים אלו התלמידים עוסקים בפעילויות גיבוש ולא מתחילים את השנה עם לימודים ודרישות מחייבות.

4.    מרתונים של מקצועות מאתגרים במהלך החופש- 

בעיקר אנגלית ומתמטיקה. מתוך הבנה שאלו המקצועות המעוררים רתיעה ותחושת אנטי בקרב תלמידים רבים.

5.    שמירה רציפה על קשר טלפוני לאורך כל החופש-

שיחות שאינן בהכרח בנושאי לימוד. ניסיון להכיר צדדים נוספים בחייהם של התלמידים.

6.    שליחת אגרות והודעות עדכון מטעם הישיבה לתלמידים-

שלב זה נועד לשתף את התלמידים במתרחש בישיבה גם בחופש מתוך רצון שירגישו חלק מהמקום בו הם לומדים כל השנה. 

אפשר להתרשם שמרבית הפעילויות שלנו הן ללא חובת השתתפות ובכל זאת רובם המוחלט של התלמידים בוחרים לקחת חלק ולהיות שותפים. מבחינתנו זו ההוכחה שכשם שהקשר חשוב למורים ולצוות החינוכי, כך הוא גם חשוב לתלמידים.

                       הכותב הוא ראש ישיבת נווה הרצוג הסמוכה לאשדוד