יום ירושלים - לא לירושלמים בלבד

העיר שמובטח לנו שתביא שלמות ושלום לעולם, מבטאת את "שותפות הייעוד" שבעם ישראל. עיר הבירה שלנו, שמאחדת ומחברת את עם ישראל לגווניו ועדותיו, ראויה שיום חגה יהיה יום המצוין בכל רחבי המדינה

חדשות כיפה ישראל בן פזי 11/05/18 14:22 כו באייר התשעח

יום ירושלים - לא לירושלמים בלבד
גשר המיתרים, צילום: pixabay

מאז שחרור ירושלים, בשנת 1967, נחגג יום ירושלים בצורה ממלכתית, בטקסים ממלכתיים ובציון היום במערכת החינוך. עם השנים חל פיחות במעמדו של היום, בחשיבותו ההיסטורית והערכית, על פי רוב הוא מצוין בעיקר במערכת החינוך הדתית ברחבי הארץ, בעליית תלמידים לירושלים ובעצרות ברחבי ירושלים.

יום ירושלים לא שייך לירושלמים! ירושלים, עיר הבירה שלנו, שמאחדת ומחברת את עם ישראל לגווניו ועדותיו ראויה שיום חגה יהיה יום המצוין בכל רחבי המדינה. עלינו לתת ליום שחרור ירושלים את הכבוד המגיע לו. לחגוג את היום ברחבי הערים, ללמוד ולציין את היום במוסדות החינוך לגווניהם, ולדאוג שבמוסדות התרבות והתקשורת יעסקו בירושלים, בלמידת עברה ובפיתוח עתידה. ובכך לחזק בנו את השייכות לירושלים. 

ובאופן עמוק יותר. בחברה הישראלית נשמעים מעת לעת דיבורים בחשיבות האחדות, אנו יודעים להתאחד בעתות מלחמה, בעתות משבר, אנו יוצרים קונצנזוס רחב סביב אירועי העבר. הכבוד וההדר להם זוכים אירועי יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות והמנגינה המתנגנת ברחובות בימים אלו - מבטאים זאת יותר מכל. אך דומני שימים אלו מבטאים את "שותפות הגורל" שבעם ישראל, הם מבטאים אחדות בסיסית מאוד, אחדות קיומית - הישרדותית. זוהי אחדות חשובה אך אין בה כדי לרומם עם לשיח על חזון, על ייעוד, לשיח על העתיד.

ירושלים, עיר הנצח, מבטאת עתיד. ירושלים, העיר שמובטח לנו שתביא שלמות ושלום לעולם, מבטאת את "שותפות הייעוד" שבעם ישראל. וכאמרתו של דוד בן גוריון: "אם לארץ נשמה – הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל".

מהו הייעוד? איך נראה העתיד הטמון בין אבני ירושלים? כנראה שלא נמצא שני ישראלים שיענו על כך את אותה התשובה, אך ודאי שעיסוק לאומי מתמיד בירושלים, בעברה ובעתידה, במשמעותה ובמורכבותה יסייע לנו לבנות חברה שמאוחדת סביב ייעוד משותף. ציון יום ירושלים באופן נרחב יסייע לנו לבנות חברה ערכית, לומדת ומתקדמת, שמורשתה הציונית-יהודית היא המגדירה את ייעודה, תקוותיה ושאיפותיה. יום ירושלים הוא הזדמנות לבניית חברה בעלת זהות המתבררת ומתגבשת על ידי עיסוק במשמעות ובחזון.

השנה זו שנה שנייה בה מפיקה "זהות" את אירועי "יחד ירושלים" ברחבי הארץ. המיזם בהובלת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך, החמ"ד, ומנהל חברה ונוער. הוצאנו את חגיגות יום ירושלים מהירושלמים וגם השנה נחגוג את יום ירושלים בכל הארץ. ממטולה ועד אילת, בערד וברמת גן, בבני ברק ובנתיבות, ועשרות ערים נוספות אנו חוגגים לכבודה של ירושלים בצעדות דגלים, בירידי פעילות וחוויה, בהופעות ירושלמיות, במערכי למידה אינטראקטיביים, ובערכות לימוד לבתי הספר.

באירועים אלו אנו שמים דגש על שיתופם של חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים, כיאה לעיר שחוברה לה יחדיו. מוזמנים להשתתף בחגיגות ברחבי הערים ולקחת חלק במיזם נפלא זה. כי כולנו "יחד ירושלים".

הכותב הינו מנכ"ל ארגון זהות