הפסדנו, כי הפכנו לכת אשכנזית

עו"ד אלעד קפלן חושב שהציונות הדתית הפסידה כבר מזמן את הבחירות לרבנות הראשית, כבר אז כשהפכה לכת אשכנזית, שמשחקת תפקיד מרכזי בהדרת יהדות המזרח מהשיח הישראלי

חדשות כיפה עו"ד אלעד קפלן 24/07/13 23:47 יז באב התשעג

הפסדנו, כי הפכנו לכת אשכנזית

חברים, זה הולך להיות מריר ונוקב. את הבחירות האחרונות לרבנות הראשית, הציונות הדתית הפסידה מזמן. היא הפסידה אותן כשהפכה לכת אשכנזית, שמשחקת תפקיד מרכזי בהדרת יהדות המזרח מהשיח הישראלי.

לא, זה לא הזמן לגלגל עיניים ולדחוס את השד העדתי חזרה לארון, אלא להישיר מבט לבדלנות העדתית העגומה, שחתומה באותיות קידוש לבנה על כל מערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה. הגיע הזמן לקחת אחריות על החטא הבזוי הזה. ויפה שעה אחת קודם.

מהרגע הראשון התעלמה הציונות הדתית מתפקיד הרב הראשי הספרדי. כאילו רב ראשי "אמיתי" יכול להיות רק צאצא ליטא או פולין. זה כל מה שהיה חשוב. זה המשיך, באיחור ניכר, בחיפוש מגומגם אחר מועמד שיכול למלא תפקיד של רב ראשי ספרדי ציוני. המילה "ציוני", כמיטב המסורת, שימשה כאן כהגדרה חלולה מתוכן אמיתי, שנועדה לשמש בקריצה כשם נרדף ל"אחד משלנו". אמרנו את זה כל כך הרבה פעמים, שכמעט השתכנענו ששאר המועמדים הספרדים אינם ציונים, שמאמינים בכל ליבם בתחיית עם ישראל בארצו, כפי שהתפללו וייחלו אבותיהם ואמותיהם בארצות ערב.

אחר כך הגיעו ההצעות למועמדים שייצגו את הפנים המזרחיות של הציונות הדתית הלבנה. השמות לא זרמו. בקושי טפטפו. השאלה העיקרית הייתה מי למד "אצלינו" ולא "אצלם".

השם הראשון היה הרב שמואל אליהו, שמתינות ממנו והלאה, שכבר שנים מדבר על התרבות האיומה של הערבים, תוך הפנמה מלאה של השיח הלבן, בצורתו האלימה והגזענית. שיח שרואה במזרח תרבות פרימיטיבית וברברית, שצריך להוקיע תכף ומיד. בלי אשליות ובלי היתממות, היחס ליהודי המזרח הוא לא שונה. לפחות הרב אליהו לא קרא לערבים ערסים ופרחות. את זה אנחנו שומרים לאחינו ואחיותינו, שבאו מאותה תרבות בה הוא כל כך אוהב להגות.

המועמד השני, הראוי ביותר, היה הרב ד"ר רצון ערוסי. רק מה? אף אחד לא טרח לספר לקברניטי הציונות הדתית, שמבחינת מסורת הלכתית הרב ערוסי הוא ספרדי בדיוק באותה מידה שהוא אשכנזי. הרב ערוסי הוא תימני, תלמיד של הרב יוסף קאפח זצ"ל, ואם הוא יכול לשבת על תקן של רב ספרדי, אין כל סיבה שהוא לא יתמודד גם לתפקיד רב ראשי אשכנזי. בעצם יש סיבה: הוא נראה כמוהם, שחום כזה. זו לא שאלה של מנהגים או דרך פסיקה הלכתית אלא עיקרון פשוט: למה שניתן לתימני לגנוב את תפקיד הרב הראשי שלנו? שיילך להתמודד מול הספרדים. אגב, ממש חבל, כי התפספסה כאן הזדמנות נדירה להחליף את כפל התפקידים המוזר, האשכנזי והספרדי, במועמד אחד מוסכם.

בסוף רוב מנהיגי הציונות הדתית ויתרו. חלקם החליטו, בלי הרבה מחשבה, לתמוך במועמד עם הכותרת "ציוני", חלקם ניסו לרקום דילים כדי לקדם מועמד אשכנזי כזה או אחר וחלקם פשוט אמרו במפורש שזה לא מעניין אותם.
מה שהכי עצוב זה שיכלנו להרוויח כל כך הרבה. העושר המדהים של יהדות המזרח, בלי הדיכוטומיות שקובעות מי בפנים ומי בחוץ ועם הרבה מתינות וקבלה, זה בדיוק מה שהציונות הדתית כל כך זקוקה לו. חיבור אמיתי עם יהדות המזרח, ממקום של שותפות ובנייה הדדית, זה מה שיכול היה להחזיר לציונות הדתית החיוורת את הצבע לפנים (כן, תרתי משמע). במקום זה קיבלנו כת שדואגת פעם אחר פעם לעצמה ולמי שנראה ונשמע כמוה. באנו לארץ ישראל כי האמנו בקיבוץ גלויות, זוכרים? אולי הגיע הזמן לחזור להאמין בזה...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן