ההצהרה חשובה אבל עכשיו הזמן למעשים

אי אפשר להמעיט בחשיבות ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל, אולם באותה מידה אסור לראות בה חזות הכל, צריך לקבוע עובדות בשטח

חדשות כיפה ארז צדוק 07/12/17 17:08 יט בכסלו התשעח

ההצהרה חשובה אבל עכשיו הזמן למעשים
ארז צדוק, צילום: יחצ

לפני כחודש שהיתי מספר ימים בקונגרס בוושינגטון, בסדרת פגישות מדיניות. אחד מחברי הקונגרס אמר לי, בהלצה אבל אני מאמין שהיה מתכוון לכך ברצינות אם היה יכול, שיש לו הצעת פשרה לגבי השגרירות האמריקאית: להעביר אותה לחברון. ואז האיש, נוצרי אגב, הסביר שדוד המלך למעשה הכתיר את חברון כעיר העברית הראשונה. הוא החל לצטט פסוקים מהתנ"ך והדגיש שזה יהיה מאוד סמלי להעביר את השגרירות האמריקאית לחברון תחילה, ולאחר מכן לירושלים.

הסיפור הזה ממחיש את הרוח הגבית שמקבל הנשיא טראמפ מהקונגרס. וזה לא רק הרפובליקנים. גם ללא מעט חברי קונגרס דמוקרטים נמאס מהסרבנות הערבית, מההסתה לטרור ומימונו וגם הם נוחים יותר לישראל. לטראמפ יש קרקע מאוד נוחה להכרה בירושלים וביצוע צעדים נוספים לטובתנו.

על הרקע הזה חשוב לזכור כי הצהרה אמריקאית בדבר מעמד ירושלים כבירת ישראל היא הצהרה היסטורית, חשובה מאוד ומהווה יום חג לעיר ולמדינה, אבל ממשל פחות ידידותי לישראל יוכל להפוך אותה על פיה. אסור להסכים שההצהרה הזאת תגיע יחד עם סוכריות לצד הערבי על חשבוננו. להיפך. חייבים לנצל את הממשל האוהד ביותר שהיה לישראל עד כה, שמגובה בקונגרס מאוד חיובי וידידותי, כדי לקבוע עובדות בשטח.

עובדות בשטח זה בנייה ביהודה ושומרון, זה לחזור לצפון השומרון, זה חיים של מיליון יהודים שפורחים ומשגשגים מעבר לקו הירוק. את זה אף נשיא אמריקאי פחות ידידותי לא יוכל להפוך. זו המשימה האמיתית ואסור לשכוח אותה.

וכן, אני מודאג. נתניהו רוצה לקצור 'רווחים מדיניים' מימין, כדי לטשטש את הקפאת הבנייה הקיצונית בתקופת כהונתו, את הריסות הבתים והישובים, את הפרת ההבטחות להתיישבות ואת העובדה שברק ואולמרט אישרו ובנו ביהודה ושומרון הרבה יותר ממנו. נתניהו יכול להשתמש בהצהרה של טראמפ כעלה תאנה למדיניותו הרופסת ביהודה ושומרון ולהציג אותה כהישג מדיני שמאפיל על כל השאר. אסור לנו לאפשר לו את זה.

בזכות בחירת טראמפ קיבלנו מתנה נפלאה – הכרה בירושלים כבירת ישראל מצד המעצמה החזקה בעולם. עכשיו צריך לנצל את המומנטום - לבנות ביהודה ושומרון, להקים ישובים חדשים, בוודאי לקיים את ההתחייבויות לישובים חדשים לעקורי מגרון ועמונה ולקבוע בשטח עובדות שאף נשיא אמריקאי עתידי, יותר או פחות ידידותי לישראל, לא יוכל לשנות.


ארז צדוק הוא  מנכ״ל ׳קרנות אביב׳