ה'בית היהודי' והלהט"ב: הכל אסטרטגיה מחושבת

הבית היהודי מנסים בכל כוחם להימנע מעמדה חד משמעית בנוגע לזכויות הקהילה הלהט"בית מה שמזמין כמובן התקפות נוספות מצידם. אבישי גרינצייג על חיבוק הדב של הרבנים לאילת שקד ועוד סיבות לפגיעה באסטרטגיה של נפתלי בנט

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 27/07/17 10:34 ד באב התשעז

ה'בית היהודי' והלהט"ב: הכל אסטרטגיה מחושבת
בנט ושקד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פניתי הבוקר לכל שרי וח"כי הבית היהודי וביקשתי לקבל את עמדתם בשאלת אימוץ ילדים על ידי זוגות להט"בים. שלושה הסכימו להגיב והביעו התנגדות לדרישות הלהט"בים. השר אורי אריאל, ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ מוטי יוגב שאמר: "משפחה בעם ישראל, זה אבא, אמא וילדים. זה הבית היהודי, גם לתינוק מאומץ מגיע שיגדל במשפחה של אבא ואמא".

כל היתר, 5 במספר, בחרו שלא להגיב כלל לשאלה. גורם בבית היהודי טוען שדממת האחלוט היא הוראה מגבוה.

פנייתי נעשתה על רקע מכתבם של רבני הציונות הדתית ובכללם הרב המזוהה יותר מכולם עם הבית היהודי – הרב חיים דרוקמן, ובו הם כתבו: "אנו מחזקים את ידיה של שרת המשפטים איילת שקד על שמירתה את ערכי ישראל ועל עמידתה האיתנה לשמירת התא המשפחתי המסורתי והערכי, כראוי לנציגת המפלגה הציונית דתית בכנסת ישראל". ניסיתי להבין על איזו עמידה איתנה מדובר. 

האמת שדממת האלחוט הזו איננה מפתיעה. סיעת הבית היהודי כבר שנתיים מתחמקת מכל ביקורת או התעמתות או אפילו הסתייגות מארגוני הלהט"ב. להפך, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התגאה שבתקופתו הוכפל התקציב לתנועת הנוער הלהט"בית. רק לפני שבוע יועצת התקשורת של בנט, ברית פרץ "יצאה מהארון" יחד עם בת זוגה בכתבה בידיעות אחרונות כחלק מהמאבק של הארגונים הלהט"בים לאמץ ילד. פרץ זכתה בכתבה לחיבוק של נפתלי שהתקשר לברך אותה, ולידיעות אחרונות הוא הגיב: "אני מעריך אנשים לפי אופיים ולא לפי דתם, צבע עורם או נטייתם המינית. אני מקווה שכך ינהגו כולם".

מדובר במהלך אסטרטגי של נפתלי בנט. כבר שנתיים טוענים בכירים בבית היהודי שהסרטון של אתר 'כיפה' שפורסם ערב הפריימריז של הבית היהודי בבחירות האחרונות הזיק מאוד לאלקטורט של הבית היהודי. בסרטון הביעו המועמדים עמדה נחרצת שאין למדינה להכיר רשמית בנישואים חד מיניים.  לטענת אותם גורמים בבית היהודי, המפלגה הפסידה 4 מנדטים אך ורק בגלל אותו סרטון. מאז התקבלה ההחלטה לדומם מנועים בכל מה שעלול להצטייר כביקורת קלה שבקלות על תופעת הלהט"ב, ואף לשדר מדי פעם בפעם קריצת עין אוהדת ללהט"בים תוך זהירות מקריעת החבל מול הרבנים והגרעין הקשה של מצביעי הבית היהודי.

אך האסטרטגיה הזו נכשלת שוב ושוב משלוש סיבות.

הסיבה הראשונה היא האיחוד של סיעת הבית היהודי עם סיעת תקומה של אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' שמסרבים ליישר קו עם הגישה הנפתלית בסוגיה ו"הורסים" לו את התדמית הפרו-להט"בית שהוא עמל לטפח.

הסיבה השנייה היא רבני הציונות הדתית שגם הם לא חומלים על האסטרטגיה של בנט ומביעים תדיר ביקורת נוקבת על עמדות הלהט"ב. עמדה זו נדבקת בבית היהודי בין אם נפתלי בנט ואיילת שקד ירצו בכך ובין אם לאו. רק אתמול רבני הציונות הדתית שלחו מכתב חיזוק פומבי לשקד וחיזקו את ידיה "על שמירתה את ערכי ישראל ועל עמידתה האיתנה לשמירת התא המשפחתי המסורתי והערכי". מכתב החיזוק הזה היה הדבר האחרון שאיילת שקד הייתה יכולה לבקש. שקד ממש לא עמדה איתנה על שמירת התא המשפחתי, וכאמור מתאמצת מאוד לנתק מגע מסוגיית האימוץ ומגלגלת את האחריות לפתחו של משרד הרווחה. למעשה נראה שלמרות שהרבנים ודאי לא התכוונו לכך מכתב החיזוק מכריח את שקד להביע עמדה בניגוד לרצונה לשמור על עמימות וניטרליות.

הסיבה השלישית היא ארגוני הלהט"ב שמחפשים תמיד את החוליה החלשה בשרשרת ולרכב על גבה. מפלגות השמאל מיישרות קו עם הארגונים הלהט"בים, הליכוד מביעה עמדה תומכת באופן כללי אך שומרת "על כרחה" על הסטטוס-קוו, המפלגות החרדיות מביעות עמדה נחרצת נגד זכויות הלהט"ב, ורק מפלגת הבית היהודי מנסה ללכת בין הטיפות ומשדרת עמדה רופסת המבקשת מצד אחד לא להכעיס את הלהט"בים ומצד שני לא להכעיס את הרבנים.

הייתי מצפה ממפלגת הבית היהודי שיודעת להביע עמדה חד משמעית בכל הנוגע לארץ ישראל, שתביע עמדה גם בכל הנוגע לתורת ישראל. למעשה, במציאות הנוכחית המפלגה זנחה לחלוטין את העיסוק בתחום "דת ומדינה". השולחן העגול של הציונות דתית הנשענת על שלוש הרגליים "עם ישראל, תורת ישראל, ארץ ישראל" כבר למעלה משנתיים מסתפקת בשתי רגליים בלבד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן