האם יש רוצחים ואנסים חופשיים בגלל היעדר הביקורת על הפרקליטות?

בפורום המשפטי למען ישראל מברכים שסוף סוף יש גוף שמבקר את הפרקליטות, אך סמנכ"לית הפורום מנסה להסביר שכל עוד לא יוכנסו שינויים בחקיקה, עבודתו של נציב התלונות תצומצם וזווית מבטו תסתכם בהצצה דרך חור המנעול

חדשות כיפה עינת קורמן 05/07/17 14:48 יא בתמוז התשעז

האם יש רוצחים ואנסים חופשיים בגלל היעדר הביקורת על הפרקליטות?
בית הכלא מעשיהו, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

המדינה עשתה לכם עוול? לא קיבלתם תשובה ממשרד ממשלתי? השופט התעמר בכם בבית המשפט? יש לכם למי לפנות: נציב תלונות הציבור או נציב קבילות על השופטים יבחנו את פנייתכם ויטפלו במקרה הצורך.

עד לפני שנתיים לא היה נציב ביקורת על הפרקליטות, ועד לפני חצי שנה לא היה חוק שהסדיר את דרכי העבודה שלו. כלומר, תתארו לעצמכם שאדם שהואשם וחשב שהוא חף מפשע, עבר את כל ערכאות הערעורים האפשרית ועדיין נשפט למאסר – לא יכול היה לומר לשום גורם ממשלתי: 'נעשה לי עוול, הפרקליט שטיפל בתיק שלי התרשל בעבודתו'. לפרקליט, שמייצג את המדינה, יש הרבה מאוד כוח בידיים ובכוחו ממש לחרוץ גורלות של אנשים.

לפני חודש התפרסם דו"ח מאוד מטריד של אותו נציב ביקורת על הפרקליטות. השופט בדימוס דוד רוסן, המשיך את עבודתה של השופטת בדימוס הילה גרסטל וכתב דו"ח חמור מאוד על הקשר שבין הפרקליטות למכון לרפואה משפטית (כן כן, זה שנמצא באבו כביר, שמנתחים בו גופות, שעלה לכותרות לא מעט לפני כמה שנים). בבדיקה שערך הנציב התגלה שהפרקליטות והמכון, בחלק מהמקרים, עשו יד אחת כנגד הנאשמים ומנעו מהסנגורים לראות חומרי חקירה או להשתתף בנתיחת גופות.

זה חמור מאוד כי אולי אם אותם סנגורים היו שם, הם היו יכולים לשאול שאלות שיובילו לכיוון חקירה אחר, ואולי היו מגלים נאשמים אחרים, ואותם היו מעמידים לדין. במילים אחרות: אולי יש היום אנשים חפים מפשע שיושבים בכלא? וחמור יותר  - אולי מי שרצח או אנס מסתובב חופשי??!

בדיון שנערך בכנסת על הדו"ח הזה אמרו בפרקליטות שכבר נכנסו נהלים חדשים ועדכניים, ובמכון כבר אימצו את המלצות הנציב ובשנים האחרונות הם עובדים בשקיפות מלאה.

הכל נהדר ונפלא, אבל כולם צריכים לזכור שכל זה לא היה מתגלה אלולא הנציב כתב דו"ח שבוחן כמה מקרים יחד. היום לפי החוק שנכנס לתוקף לפני חצי שנה, הנציב לא יכול עוד לערוך ביקורת כוללת ומערכתית אלא הוא צריך להסתפק בהצצה דרך חור המנעול, בבדיקה פרטנית של תיקים ותלונות שמגיעות אליו. ואם הוא יפתח את הדלת ויראה את התמונה הרחבה כמו למשל כשל מערכתי בפרקליטות ובמכון לרפואה משפטית? אז הוא יפנה למבקר המדינה והוא זה שיחקור.

ומתי, אתם שואלים? הרי יש אנשים שאולי יושבים בכלא על לא עוול בכפם? ובכן, זה כבר נתון לשיקול דעתו של מבקר המדינה שבודק בין היתר התנהלות של משרדי ממשלה, משטרה, עמידה ביעדים ותקציבים, התנהלות של מפלגות, אה, כן. והוא גם נציב תלונות הציבור. זה שהזכרנו בראש המאמר.

אז מה עושים? מתקנים את החוק! הפורום המשפטי פורס את החוק לפרוסות ומגיש הצעות לתיקון כל סעיף וסעיף שאנחנו מזהים בו כשל. ביקורת מערכתית – צריכה להיות חלק מעבודתו של הנציב, כדי שלא נראה את התמונה רק דרך חור המנעול.

                         הכותבת היא סמנכ"לית הפורום המשפטי למען ישראל ציונית ודמוקרטית