דעה: כשהיועץ המשפטי וארגון צהר נפגשים

ברי לי שיש שוני גדול בכוונות ובמגמות העומדות מאחורי יוזמת היועמ"ש ויוזמת צהר, אך התוצאה היא החלשת הרבנות הראשית ופיזור סמכויותיה בין גורמים פרטיים שלא תמיד מחוייבים לשמירת ההלכה

חדשות כיפה יהודה ולד 15/05/15 13:09 כו באייר התשעה

דעה: כשהיועץ המשפטי וארגון צהר נפגשים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

לפני מספר ימים התפרסם שהיועץ המשפטי לממשלה החליט שיש צורך לגבש לראשונה פרשנות חדשה, מקלה ומרחיקת לכת, לחוק הכשרות. משמעות הדבר היא היתר לכל עסק להציג עצמו ככשר -ללא כל פיקוח של הרבנות הראשית. כמו כן דחה הוא דרישה של הרב לאו ליעוץ משפטי חיצוני בסוגיא זו.

אתמול פורסם בתקשורת על כך שארגון צהר החלו מהלך להקמת בית דין עצמאי לגיור, שיפעל ללא אישור של הרבנות הראשית לגיורים.

אין ברצוני להתייחס כרגע להטעיה של ציבור גדול של שומרי כשרות שעלול לצרוך בטעות מזון המפורסם ככשר ואינו באמת כזה ועל כך שהמושג כשרות מתערער.
אף לא להיכנס לסוגיית חוק הגיור שרוב גדולי ישראל התנגדו לו ואף הצעת המחליטים הייתה בדיעבד ודרשה תיקון ועל כך הסכימו גם הרב דרוקמן ,הרב אריאל ועוד.

ברי לי שיש שוני גדול בכוונות ובמגמות העומדות מאחורי יוזמות אלו. ואין לי ספק שבארגון צהר חיזוק עניני הדת במדינה עומד על הפרק. אך ישנה נקודה יסודית שבימים האחרונים מתערערת עוד ועוד.

בעוד בחוץ לארץ חיו היהודים מחולקים לקהילות קהילות, פרטיות ובודדות בכל קצוות תבל. לכל קהילה היה רב והיא התנהלה על פי פסיקותיו .הבינו כולם שאין משמעות למדינת ישראל ללא זהותה המיוחדת ויש צורך ליצור הנהגה ציבורית אחת לכל העם היושב בציון. הרב אברהם יצחק הכהן קוק שעמד במרכז ההתרחשות בארץ ישראל הקים את הרבנות הראשית כדי שתהיה פסיקה תורנית אחת לכל ישראל בעניינים הציבוריים העומדים על הפרק. בעניינים הנוגעים להנהגת העם כולו, כדוגמת נושאי חקיקה, ישנה פסיקה ממלכתית אחת - של הרבנים הראשיים.

הקולות הנשמעים היום באים לשנות ועלולים להרוס את כל מה שנבנה.

התוצאה היא החלשת הרבנות הראשית המייצגת את ההנהגה הממלכתית המרכזת את עניני הדת- ופיזור סמכויותיה בין גורמים פרטיים שלא תמיד מחוייבים לשמירת ההלכה (גם אם כעת כן מחוייבים, מי יערוב לנו שהזכיינים הבאים בתור ינהגו כך).

ברור לכל אחד שכשם שהפרקליט הצבאי הראשי לא מקבל החלטות הרות גורל ביחס לביטחון המדינה אלא הדבר נמצא תחת אחריות הרמטכ"ל וצוות מפקדים בכירים. הם מבינים בתחום, ויותר מכך- הם מופקדים מטעם הציבור על האחריות הביטחונית, על זה הם לא ישנים בלילה, ועל זה יש להם סייעתא דשמיא.- כך לא ייתכן שפקיד ממשלה, בכיר ככל שיהיה, יקבע את גורל הכשרות במדינה ואת חוקיה הדתיים. הוא לא מבין בזה, לא מכיר את ההשלכות, זה לא מטריד אותו (ואולי מטריד אותו שזה קיים..).

נכון שיש דברים שצריך לתקן וישנם החלטות הזקוקות לבחינה מחודשת אך כל זה לא יכול לבוא על ידי הרס והחלשה.

לא לשפוך את התינוק עם המים- זה לא מליצה. מי שעושה את זה- לא ראוי לשאת באחריות לתינוקות. ומה לעשות, במונחים של גאולת ישראל - מדינת ישראל היא עדיין רק תינוק. אומנם למדה ללכת, התחילה לדבר, אך עדיין עושה לעיתים טעויות וודאי לא מספיק מבינה מה יצמח ממנה.

ישנם גם בעיות במשטרה כפי שידוע לכולם, לא שמענו הצעה להתחיל לפתוח מליציות פרטיות שישמרו ברחובות ולחלק נשק לכל דורש. ישנה הבנה שהביטחון חייב להיות בידי האנשים המוסמכים לכך ובסמכות רשות ממלכתית אחת.
כך כל עניני הפסיקה הדתית במדינה חייבים להיות תחת ידה של הרבנות הראשית. שהיא הגורם האחראי והמוסמך לעניינים אלו.

כשנצליח לחזק את מעמדה ,נצליח גם לשפר ולתקן את הדרוש תיקון. זוהי הדרך הנכונה להמשיך ולבנות פה את מדינת העם היהודי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן