דעה: איך פותרים את התסבוכת הפוליטית בין 'הבית היהודי' ל'איחוד הלאומי'

המתח הנוכחי בין מפלגת הבית היהודי לבין תקומה-האיחוד הלאומי הוא משבר בו כל הצדדים צודקים. אבישי גרינצייג מציע פתרון. ישים?

חדשות כיפה אבישי גרינצייג 04/07/17 16:26 י בתמוז התשעז

דעה: איך פותרים את התסבוכת הפוליטית בין 'הבית היהודי' ל'איחוד הלאומי'
חברי הבית היהודי בישיבת הסיעה, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

נפתלי בנט מבחינתו צודק: למה שהרב אלי בן דהן ומוטי יוגב יתמודדו על מקומם בפריימריז ואורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' יוצנחו לתוך הרשימה? תקרא לזה שריון או שתקרא לזה איחוד, זה לא באמת משנה. אין הבדל מהותי ברמה האידאולוגית בין אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' לבין מוטי יוגב והרב אלי בן דהן. 

אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' מבחינתם צודקים: להם יש את קהל המצביעים שלהם. אך יותר מכך, האידאולוגיה של תקומה בהרבה מאוד תחומים לא חופפת עם העמדה של בנט כבר במצב הנוכחי (מתווה הכותל, שירות לוחמות, אג'נדה רפורמית בלימודי יהדות בחינוך הממלכתי, חוק הגיור, חוק ההסדרה שבצלאל משך את בנט וכפה עליו ליישר קו, תכנית ההכרעה של סמוטריץ' מול האוטונומיה של בנט, ועוד). כל זה במצב הנוכחי שמפלגת הבית היהודי מכילה בתוכה אשה חילונית אחת. בנט אמר בראיון אתמול לרשת ב' שהוא מעוניין לצרף עוד 4 ח"כים חילונים לרשימה. כלומר, לשנות לחלוטין את הD.N.A של המפלגה. בהנחה שהבית היהודי לא תקבל בבחירות הבאות 32 מנדטים, מדובר בהצהרת כוונות דרמטית. לא מדובר רק בהרחבת השורות אלא בעיקר בהחלפת השורות. כידוע, נפתלי ניסה לעשות זאת בפריימריז הקודמים. נפתלי ניסה להכניס לרשימה את דני דיין, אלי אוחנה, ינון מגל ורונן שובל, אך לבסוף נתקע עם רשימה דתית למורת רוחו.  
כעת נפתלי מצהיר זאת בגלוי: אני רוצה רשימה חילונית יותר. בתדרוכים בשיחות סגורות נפתלי מדבר בצורה יותר מפורשת: אני רוצה להוציא לא רק את סמוטריץ' ואריאל נספחי תקומה, אלא גם את הדמויות התורניות בתוך הבית היהודי עצמה שמפריעים לי למשוך קהל יעד חילוני יותר. 
השאלה היא איך בנט יצליח להחליף את הרשימה הדתית ברשימה מגוונת למדיי. שליטתו על המתפקדים מוגבלת מאוד, יכולתו להצניח שריונים מוגבלת גם היא (שריון אחד בכל עשירייה), אז מה הדרך? 


התסריט שממנו חוששים סמוטריץ׳&אריאל וגם בכירים בבית היהודי הוא שבנט מתכנן לבצע איחוד חיצוני עם רשימה חילונית. סמוטריץ' טוען שהשאלה היא לא פריימריז כן או לא, אלא השאלה היא מפלגה דתית כן או לא. בשיחות סגורות סמוטריץ' מביע חשש שגם אם ירוץ בפריימריז לבית היהודי ויזכה במקום גבוה, בנט ידרדר אותו למקום לא ריאלי כמו שעשה נתניהו לפייגלין.


אז מה הפתרון האידאלי לכאורה? העברת האגף התורני בבית היהודי לשורות תקומה. הרב אלי בן דהן שעבר לבית היהודי יחזור לתקומה, אליה יצטרף גם מוטי יוגב. תקומה המורחבת תרוץ במשותף עם הבית היהודי ותקבל 4 מקומות ריאליים ברשימה המאוחדת. אם עוצמה יהודית תצטרף לתקומה, הם יוכלו לקבל מקום נוסף. כך תקומה מצד אחד תזכה לעצמאות מפלגתית ותשמור על זהותה, ומן הצד השני בנט יקבל לידיו את מושכות מפלגת הבית היהודי המתחדשת ויתאים אותה להשקפת עולמו הליברלית כפי שרצה מלכתחילה כאשר תכנן להקים עם איילת שקד את מפלגת "הישראלים" אך לבסוף הסכים לקבל לידיו את מפלגת הבית היהודי. אם בנט ירצה, הוא יצניח לרשימה 4 מועמדים חילונים חדשים או יותר. נראה שזו אפשרות Win Win, אם תרצו – אין זו אגדה. 

הכותב הוא מנהל התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן