דווקא בסוגיית המסתננים, פתאום השמאל נזכר להיות יהודי

אותם אנשים שנלחמים נגד כל סממן יהודי, נזכרים פתאום לאמץ דווקא את אהבת הגר מתוך תרי"ג מצוות. ארז צדוק מנסה להסביר לתומכי המסתננים שקיים יסוד נוסף ביהדות והוא "עניי עירך קודמין".

חדשות כיפה ארז צדוק 10/04/18 16:34 כה בניסן התשעח

דווקא בסוגיית המסתננים, פתאום השמאל נזכר להיות יהודי
נזכרו לאמץ את מצוות התורה? מפגינים נגד גירוש המסתננים, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

כבר התרגלנו לכך שרוב הנושאים השנויים במחלוקת בציבוריות הישראלית, מתחלקים בין ימין ושמאל. אם הימין בעד, השמאל נגד. אם השמאל בעד, הימין נגד. דומה שנושא המסתננים מקבל את אחד הביטויים העמוקים והמהותיים יותר בין ימין לשמאל. 

בשונה מהרגיל, נדמה שבנושא המסתננים השמאל מאשים את הימין שהוא שכח מה זה להיות יהודי. "הן גרים הייתם בארץ מצרים," גוערים בנו בלהט דתי אנשי שמאל שמעולם לא האמינו בקריעת ים סוף או במעמד הר סיני. לאחרונה הם גייסו את הרב ריסקין מאפרת שידוע בפסיקותיו השנויות במחלוקת ושמעולם לא ביקר בדרום ת"א אבל מיהר לרחם על הגר תוך שהוא מתחמם בזרקורי התקשורת המלטפים.

בספר שמות מופיע הפסוק: וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם. שלושה פסוקים אחר כך מגיע הפסוק: אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי, אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ. כפרשנות לפסוק הזה, רש"י מביא את הגמרא המפורסמת מבבא מציעא: עמי ונכרי, עמי קודם. עני ועשיר, עני קודם. עניי עירך ועניי עיר אחרת, עניי עירך קודמין. עמי ונכרי, עמי קודם ובאקטואליה שלנו – תושבי דרום ת"א ומסתננים, תושבי דרום ת"א קודמים.

אז מאוד נחמד שאותם אנשים שנלחמים נגד כל סממן יהודי ביום השבת, נזכרים פתאום שגרים היינו בארץ מצרים ומתוך תרי"ג מצוות, הם מחליטים לאמץ דווקא את אהבת הגר. עזבו רגע את ההגדרה של 'גר' בהלכה ואת העובדה שמתנגדי הלכה וכל סממן יהודי מתיימרים להיות פוסקי הלכה לרגע. עזבו את הגדרת מעמדם של מסתנני עבודה שעברו על החוק בכניסתם לישראל. גם לא נכתוב שוב על המציאות הבלתי נסבלת בדרום ת"א, על היעדר ביטחון אישי, על חמארות (מאורות שתייה ועישון) שפזורות בעשרות ומאות לאורך הרחובות, על היעדר היגיינה בסיסית, מרחב ציבורי מינימאלי, מבני ציבור ועוד. הכל כבר נכתב ונאמר וידוע לכולם.

ההחלטה היא אחת - האם אתם בעד המסתננים או בעד תושבי דרום ת"א, כי למרות המילים הגבוהות והעצומות, איש מהחותמים וה'מתנדבים' לקלוט מסתננים אצלו טרם הגיע עם אוטובוס לדרום ת"א לאסוף אותם. אז מי שאומר 'עמי ונכרי, נכרי קודם', יש בעיה מאוד בסיסית עם תפיסת היהדות שלו. 

כשפגשתי את אחד ממנהיגי המסתננים לשיחה, כדי לנסות ולהבין את הצד שלהם, הוא אמר לי בנימת פיוס: "אין לנו ברירה. אנחנו נמצאים פה ביחד ונהיה חייבים ללמוד לחיות אחד עם השני". אכן הבנתי את הצד שלהם. לא, הם לא הגיעו לזה לבד. אותם ארגונים ששמו להם למטרה להשאיר כאן את המסתננים, הכניסו להם לראש שהם כאן בזכות ואזרחים שווי זכויות, כאילו מעולם לא נחקק חוק השבות. בעיניהם הם אפילו לא 'גרים'.

אז אחרי שנעביר מכאן את מסתנני העבודה הלא-חוקיים ונשאיר את הפליטים האמיתיים, אלה שיש סכנה לחייהם מכיוון השלטונות בארצות מוצאם, ואחרי שנפזר את אלה האחרונים ברחבי הארץ בעבודות נצרכות, אל תשכחו חובבי התורה לרגע ואוהדי מצוות אהבת הגר, שאין פה שווה בין שווים כי ארץ ישראל, עפ"י אותה תורה שהתחלתם פתאום להאמין בה, נתנה לעם ישראל. ומראש ממשלתנו שידוע באמרתו על השמאל "הם שכחו מה זה להיות יהודים", אחרי הזגזוג בחול המועד, אנחנו מצפים שלא ישכח גם הוא, מה זה להיות יהודי.

הכותב הוא איש שוק ההון ופעיל חברתי.