גם גפני ויחימוביץ' יכולים להסכים על השבת

השבת הפכה מיום קודש ומנוחה לנושא מריבה מעייף. לדעתה של הרבנית דבורה עברון, אם שני הצדדים רק יקשיבו מעט אחד לשני הם ימצאו מכנה משותף רחב שאפשר לכולם יחד לשמור על השבת

חדשות כיפה הרבנית דבורה עברון 21/01/18 15:41 ה בשבט התשעח

גם גפני ויחימוביץ' יכולים להסכים על השבת
חנות am:pm, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

בחודשים האחרונים הפכה השבת מיום מנוחה למרכזה של זירת איגרוף מתלהמת. העיסוק במעמד השבת במרחב הציבורי לא יורד מהכותרות, החל מעבודות הרכבת בשבת ודרך חוק המרכולים, כאשר השיח הוא מפגן כוח של מגזריות כזו או אחרת, וכל אחד בטוח שהאחר לא מדבר על השבת באופן בו הוא מדמיין אותה.

החילונים בטוחים שהדתיים מדברים על השבת רק מנקודת מבט של מותר ואסור, והדתיים בטוחים שהחילונים מדברים על השבת רק במובן של קניות, בילויים וחופש מכל מחויבות רעיונית או ערכית לשבת.

אבל אלו ואלו טועים. השבת משמעותית לכולם - למשפחות מסורתיות השומרות שנים רבות על עומק מעשיהם ועל אופי ההתכנסות המשפחתית בשבת, לחילונים שהשבת שלהם אינה דומה בשום אופן לימות החול, ועוסקים מזה שנים רבות במהות השבת ובעיצובה סביב התכנסויות בשיחה או בקבלת שבת, ולציבור הדתי, אצלו העיסוק בשבת הוא לא רק עיסוק במה מותר ואסור הלכתית, אלא הוא עיסוק רעיוני במשמעות השבת ומביאים לידי ביטוי את מה שמיוחד בשבת מתוך עומק הלימוד, התכנסויות משפחתיות ועוד.

אבל נדמה שהשיח שמחבר את כולם לא מתקיים בכלל, והדיון על חוק המרכולים לא עסק בכלל ברצון למצוא נקודת אחיזה משותפת.

לדוגמא, יש הרבה מהדברים שחברי הכנסת שלי יחימוביץ' ומשה גפני יכולים להסכים עליהם לגבי השבת במרחב הציבורי, אבל כל אחד יגיע אליהם מנקודת מבט אחרת, היא מהצד הסוציאלי והוא מהצד ההלכתי.

בינתיים כל מה שנותר הוא שיח שבכנסת ובציבוריות מתקיים דרך מאבקי כוח, ומתוך חתירה מהירה לשורה התחתונה. משמעותה ביחס לשבת היא שלא משנה כמה חוקים נחוקק, לא נצליח להגיע לשבת ציבורית שמחברת בינינו.

על-מנת שנגיע למקום כזה אי אפשר שהשיחה תהיה מהירה, כפי שנעשה בחוק המרכולים שזורז כדי שיצביעו עליו לפני נסיעת ראש הממשלה ולפני ההצבעה על התקציב. אבל בקצב התנהלות כזה, אי אפשר להגיע לתוצאות מתאימות, לקיים שיחה אמיתית שתוביל לריבוי אהבה ולמציאת המשותף שגובר על המפריד.

ר' שמואל דוד לוצאטו, פרשן איטלקי מהמאה ה-19 אמר: "מה צורך לצוות לבני חורין על המנוחה? כי הם הלא ישבתו כל עת שירצו... הוא כדי שתהיה מנוחת כולם ביום מיוחד ועל ידי כן יוכלו להיקבץ יחדיו, לאכל ולשתות ולדבר אלה עם אלה, ותתרבה האהבה ביניהם". שבת הפכה להיות שבת של מריבה במקום שבת של אהבה ויחד, של שיח וכבוד. 

בסופו של יום נצטרך להגיע לפתרונות שאנו עוד לא מדמיינים אותם, אליהם נוכל להגיע רק מתוך הקשבה, ונתינת מקום בטוח לכל אחד להגיד את דברו. מתוך הבנה כי רק בצורה כזו נוכל לחיות פה יחד עוד הרבה מאוד שנים.

אנשים משתנים, יש דור חדש ונקודות מבט חדשות ולכן גם יהיו מחלוקות ודיונים רבים, אבל יש לנו אחריות להטמיע בתוך החברה הישראלית את שפת השיח והדיאלוג, ולהכשיר מנהיגים ומנהיגות שמעודדים שיח מתמשך. רק על-ידי שיח כזה יהיה אפשר לפתור דילמות שנקרות בדרכנו.

הכותבת היא מנהלת המכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, מבית רשת אור תורה סטון, שיערוך היום כנס בנושא השבת במרחב הציבורי במדינה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן