בשורה לשבט החילוני הלבן: המרחב הציבורי כבר לא שייך רק לכם

במשך שנים בנימין שינברג לא ציפה לשמוע שירים חסידיים בתחנות הרדיו הציבוריות. לתומו הוא חש שהמרחב הכללי שייך לחילוניים ולדתיים יש את הפינה הנישתית שלהם. לא עוד!

חדשות כיפה בנימין שינברג 14/09/17 10:23 כג באלול התשעז

בשורה לשבט החילוני הלבן: המרחב הציבורי כבר לא שייך רק לכם
הפגנה על השבת, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במשך שנים ארוכות לא האזנתי לגלגל"צ. ידעתי שאין לי סיכוי לשמוע שם את השירים שאני אוהב.

רק כשגדלתי התחלתי לשאול את עצמי - למה בעצם? למה ברי סחרוף ומשינה כן אבל יעקב שוואקי ואהרון רזאל לא? הרי זו תחנת רדיו ציבורית, למה שלא תהיה מתאימה לכלל הציבור?

התשובה היא כמובן ברורה. ברי סחרוף הוא 'ישראלי', כלומר חילוני. לכן אפשר להשמיע אותו בתחנה 'רגילה'. אבל שוואקי - הוא לא 'ישראלי רגיל', הוא דתי. רוצה לשמוע מוזיקה של דתיים? לך לערוץ נישה.

עם השנים נתקלתי בתופעה הזו יותר ויותר. ישנה איזו מוסכמה לפיה המרחב הציבורי הישראלי הוא חילוני ואילו כל ביטוי של יהדות צריך להתנצל על עצם קיומו.

הנה דוגמא: פעם ניהלתי דיון פייסבוקי על שירת נשים בטקסים ציבוריים. בשלב מסוים אמר לי החבר החילוני, "אתה יודע מה, בטקסים שלכם תעשו מה שאתם רוצים, אבל אל תתערבו לנו בטקסים שלנו". הבנתם? טקסי יום הזיכרון הממלכתיים הם 'שלהם', של החילונים, ומי אנחנו הדתיים שנתערב באופי שלהם.

למה? האם צה"ל שייך לחילונים? האם חללים חילונים הם ממלכתיים יותר?

אותו הדבר קורה כעת סביב סוגיית הכדורגל בשבת. "אל תגעו לנו בכדורגל!", זועקים בארגון 'ישראל חופשית'. סליחה, מי זה 'לנו'? האם הכדורגל שייך לכם? רק חילונים אוהבים כדורגל או יודעים לשחק? אדרבה, השבוע פורסמה עצומת כדורגלנים שהראתה שכמחצית מהשחקנים בשתי הליגות הבכירות רוצים שלא לשחק בשבת. האם הם פחות ישראלים מאשר אלו שכן מוכנים לשחק בשבת? ואיך נוצר בכלל המצב האבסורדי שבו 20% מהאוכלוסייה אינם יכולים לשחק או לצפות בליגת הכדורגל הישראלית? הרי לא מדובר בעסק פרטי אלא בענף שמתוקצב מכספי המסים של כולנו.

אלו כמובן רק דוגמאות. 'השבט הלבן' החילוני הצליח ליצור את הרושם לפיו הוא המייצג של הישראליות הקלאסית בעוד שסגנונות אחרים הם סקטוריאליים. למרבה הצער גם אנחנו השתכנענו והתכנסנו אל תוך המגזר. אבל סקרים ומחקרים מראים שזה ממש אינו המצב. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כעשרים אחוזים מהישראלים הם דתיים וחרדים ועוד כארבעים אחוז מגדירים עצמם מסורתיים. אז למה אנחנו משלימים עם הזהות ישראלי=חילוני?

הגיע הזמן לשנות את המרחב הציבורי ולהפוך אותו לציבורי באמת. כן, גם אני רוצה לשמוע גלגל"צ ולמצוא שם את השירים שאני אוהב. לא רק את חנן בן ארי ששר פופ אלא גם את יידל ורדיגר ויצחק מאיר. 

נשמע הזוי? ביום שזה יישמע לנו נורמלי נדע שסוף סוף משהו השתנה.


הכותב הוא חבר 'התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית'