חדשות כיפה

בישיבת הר המור לא "מנותקים מהמציאות". הם מחוברים לתורה

אם ישיבת הר המור תכין את התלמידים יותר מדי לחיים, היא תהפוך למכינה. בנימין שיינברג עונה לטענה הרווחת כי בישיבת 'הר המור' מנותקים מהחיים

הבנין החדש של ישיבת הר המור

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חנוכת בית המדרש של 'הר המור' השבוע העלתה מחדש את אחד הטיעונים המרכזיים כנגד הישיבה - 'ניתוק מהמציאות'. בעיניי הטיעון הזה עצמו מנותק מהמציאות - בוגרי הר המור משמשים כמחנכים וכרבני קהילות, לא רק ביישובים חרד"ליים; הם משרתים כקצינים בצבא, חלקם בכירים, ושותפים מלאים למפעל הגרעינים התורניים.


אז מה בכל זאת הופך את הטענה הזו לכל כך פופולרית?

לטעמי התשובה מתחלקת לשתיים:


א. התורה מנותקת מהמציאות - כלומר מהמציאות כמות שהיא היום. בתורה כתוב, למשל, 'לא תלך רכיל בעמך' - אבל המציאות הרי מלאה בזה. האם מצפים מאתנו לא לקרוא עיתונים ולא לראות טלוויזיה? או תחשבו על פרק י"א במסילת ישרים, מידת הנקיות. הדרישות שם נראות כל כך מנותקות וחסרות סיכוי, וזו רק המדרגה השלישית במסילה!


כל זה איננו מפתיע. כל עוד לא הגענו לאחרית הימים יש פער מובנה בין העולם הזה לעולם הבא. לכן בדרך כלל ככל שאדם דבק יותר בתורה כך הוא עושה רושם של, או נאלץ קצת, להתנתק מהעולם. וכן להיפך, כאשר אדם מחובר יותר מידי למציאות הוא עלול למצוא עצמו מתנתק מהתורה.

נכון, כולנו מייחלים ליום שבו תהיה אחדות שלמה בין קודש וחול, בין אידאל ומעשה וכדומה, אבל כל עוד איננו שם, אני מעדיף להיות מרוחק קצת מהמציאות מאשר מהתורה.


ב. תפקידה של ישיבה - מהו תפקידה של ישיבה? אני מניח שיש הרבה תשובות לשאלה הזו. ב'הר המור' התשובה היא "לבנות את קומת הנשמה", כלומר לפתח את הצד האידיאלי של האדם. העיסוק העיקרי של האדם בשנות הלימוד בישיבה הוא להתמלא כמה שאפשר באידיאלים.

איך מממשים אחר כך את כל אותם אידאלים בחיים עצמם? שאלה טובה, אבל לא זה עיסוקה של הישיבה. את זה יברר האדם בהמשך חייו - בהתייעצות אישית עם רבותיו, בהתגבשות עם חבורה או קהילה שמתאימה לו, בלימוד מניסיון החיים. אך שלב המימוש חייב לבוא אחרי ובנפרד משלב הגדרת המטרות. 


אם הישיבה תעסוק יותר מידי בהכנה לחיים היא עלולה בקלות להפוך לסוג של מכינה. הפער העצום בין החזון העתידי למצב בהווה עלול לגרום להנמכת ציפיות ול'התאמה' של החזון. לכן חשוב כל כך שיהיו מוסדות שיעסקו רק באידיאלים עצמם, עוד לפני שאלת היישום.

אחרי שכתבתי את כל זה חשבתי על נקודה נוספת, ואולי היא המרכזית: 

ב'הר המור' באמת מאמינים ב'השפעה סגולית'. זהו מושג עמוק שדורש לימוד רב ועבורי הוא היה אחד המושגים הקשים ביותר לעיכול בתחילת דרכי בישיבה. בקצרה אפשר לומר שההשפעה הרוחנית של מעשה האדם גדולה יותר מהשפעתו המעשית. כך למשל לימוד תורה או מעשי מצוות של אדם פועלים על העולם מצד הערך הרוחני שלהם יותר מאשר ההשפעה המעשית שניתן לראות ולמדוד בראייה פשוטה (ההבנה הזו מתבססת על ראיית המציאות כמבנה אורגני שבו כל איבר משפיע על הגוף כולו, ואכמ"ל).

המושג הזה לא בהכרח פופולרי בציבוריות כיום, אבל מהרב קלנר שמעתי שזה הרעיון שחוזר *הכי הרבה פעמים* בכתבי הרב קוק. במבט כזה יש דווקא הגיון בהתכנסות פנימה ובהעצמת העולם הרוחני הפנימי. אין זו התבדלות שמתנכרת למציאות המעשית או מזלזלת בה; זו שיטה שסבורה שדווקא כך היא תביא לתיקון השלם ביותר של המציאות.

24.08.2017

1. אמנם היא לא מכינה (זאב)

למרות שמכינה זאת לא קללה. אבל היא מנותקת מהציבור הדתי לאומי על כל רבדיו.ע"ע מפלגת יחד. וראה ציטוט מדברי הרב דוד חי הכהן לגבי אי ההשתפות שלהם במאבק על הארץ:
"ישיבת מרכז הרב חינכה ללימוד אמונה ושותפות פעילה בכל בנין הארץ ומאבק על כל חלק ממנה", פתח הרב הכהן את תשובתו, "ישיבת הר המור מסתפקת בלימוד חשוב אך איננה שותפה פעילה במאבק על הארץ, שלא כפי שנהג הרצי"ה זצ"ל שלמד ולימד אך גם פעל ללא הרף"

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2017

2. מחוברים לתורה (משה)

כל ישיבה מחוברת לתורה. השאלה איזה תורה , תורה מאחדת או תורה שמפלגת את ישיבת מרכז הרב להר המור ואת עטרת כהנים לחומות ואת חומות לבוני ירושלים, ואת כוכב השחר לראש פינה ומי יודע עוד כמה שנים איזה בתי מדרש יתפלגו מבית המדרש של הר המור (אני לא יופתע בכלל) . תורה שמחרימה את הרב אריה שטרן מהטקס. תורה שמחרימה את צוהר. את מפלגת הבית היהודי. את מכללת הרצוג וישיבת גוש עציון ודרכה. תורה שמצנזרת מכנס ליב"ה את הרב יעקב שפירא ראש ישיבת מרכז הרב.זה רק מה שעולה לי בשליפה מהתקשורת. כל כך הרבה מלחמות אתם מנהלים אולי באמת רק תלמדו תורה, תורה גואלת ומאחדת, וברגע שיהיה לכם בשורה אז תצאו לציבור .

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2017

3. קצר וקולע. תודה רבה (אבי)

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2017

4. למגיבים - די, חלאס, הבנו את הקטע! (יאלה, תתקדמו)

נמאס כבר מהמגיבים הקבועים בכל פעם שמזכירים את הר המור - אלה שמצטטים את הרב דוד חי כהן שליט"א (יצא לכם לדבר איתו על הנושא בזמן האחרון? לא אופתע אם תופתעו) ואלה שמזכירים את רשימת הפילוגים לטענתם (שרבים מהמוזכרים בה היו תהליכים טבעיים, שנעשו בהסכמת כל הצדדים, כמו ישיבת בית אל שיצאה מישיבת מרכז הרב).
אם צרה עינכם בריבוי התורה שיוצא מהר המור - וכל אדם הגון צריך להודות בכך - ואין לכם שום דבר ענייני להגיד, כדאי שפשוט תשבו ללמוד משהו. הנסיון האובססיבי הזה לקטרג לא מועיל לאף אחד כלום. הוא רק מעיד שיש לכם במה לקנא.

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2017

5. די לקטרוגים ולשנאה! (אלי)

מותר לחלוק ולחשוב אחרת מדרכה הרוחנית של ישיבת הר המור, מותר לשאול ולתהות מדוע לא ראו לנכון להזמין את מו"ר הרב אריה שטרן רבה הראשי של עיר הקדש ירושלים.
מותר לשאול שאלות נוקבות, אך יש איסור לגמרי לקטרג ולדבר לשון הרע על הפרט וודאי על הציבור רחב שבעם ישראל.
כדאי לאותם המגיבים ללמוד מדרכו של הרב פילבר שבא והשתתף בחנוכת הבית המדרש למרות שגם הוא יש לו דרך שונה מרבני הר המור.
תלמדו שמירת הלשון כהדרכתו של מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

6. למגיבים- לפני שמדברים כדאי לבוא לראות (מיקי)

לשמוע, ללמוד ולהבין שמותר שיהיו מחלוקות בתורה , כל עוד יש כבוד וב"ה בהר המור ישנו כבוד גדול לכל גישה בתורה שבאה עם יר"ש.
זה שיש בציבור הדתי לאומי כאלה שמעדיפים גישות שבהגדרה לא הולכות ע"פ ההלכה זו בעיה שלהם ולא של מי שלא מסכים איתם.
ושאלה לסיום- גם כשהרב רוזן עזב את הבית היהודי כאב לכם כ"כ הפילוג???

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

7. אגב, עכשיו שמתי לב לכתבה על כפר התימנים (מיקי)

שם כמעט כל המצוטטים הם בוגרי הר המור, ובתמונה הראשונה רואים את מו"ר הרב טאו.
אז למה סתם לומר לא עושים?
כמו שאמרתי בואו ללמוד ולשמוע

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

8. השפעה סגולות.. . אולי את עצמך שכנעת (קצת ביקורת )

להטוטי מילים שמאחוריהן אפשר להסתיר רעיונות אבסורדיים.
כן. בטח. יותר טוב ללמוד כל הזמן ולהתחמק מעשייה. יופי. את עצמך שכנעת?
אה, הבנת את זה מהרב קוק.
טוב אז אם כך אתה פטור מחשיבה עצמאית.

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

9. כן בהר המור (אני)

מחוברים לתורה זה נכון. הבעיה שהתורה שלהם מנותקת מהמציאות....

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

10. פרופורציות חברים. תזכורת: בבחירות לרבנות הראשית הר המור תמכו ברב יעקב שפירא (וניל)

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

11. למגיב 5 - מהר המור לא יוצא ריבוי תורה (זאב)

יוצא ריבוי של כבשים מזוקנות עם כיפות סרוגות.אם זה ריבוי תורה אז לא הייתי מתגאה בה כ"כ.(בבחינת ת"ח שאין בו דעת)

דווח על תגובה לא ראויה
25.08.2017

12. למגיב 5 - מהר המור לא יוצא ריבוי תורה (זאב)

יוצא ריבוי של כבשים מזוקנות עם כיפות סרוגות.אם זה ריבוי תורה אז לא הייתי מתגאה בה כ"כ.(בבחינת ת"ח שאין בו דעת)

דווח על תגובה לא ראויה
26.08.2017

13. ל-11 לא נכון עובדתית, תמכו ברב לאו (יהושע)

כשמטרתם היחידה לחסום את הרב סתיו בכל האמצעים

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2017

14. לא כדאי לנסות "לשווק" את הר המור (מכירה אתכם)

זה סתם "מדליק" הרבה אנשים

יש לכם סגנון מאוד מסויים שמתחברים אליו אנשים מאוד מסויימים

אין צורך לנסות "להפיץ את האור"

מי שטוב לו לחיות כמוכם כבר ימצא את דרכו אליכם.

כתבה כזו זה ממש אבק לשון הרע.

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2017

15. למגיב 12, ואתה הזאב שעושה סדר בעדר? מה היקף התורה שלך? לעומת הרבנים והלומדים שם? (אברהם יצחק)

דווח על תגובה לא ראויה
01.09.2017

16. בהר המור (אורי)

כל אחד עושה מה שהוא רוצה. הוא= הרב טאו

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר