דובר צה"ל על הרב אליהו: "אמירות מיותרות. צריך לגלות אחריות"

תא"ל רונן מנליס התייחס לסערת הרבנים וטען כי אין שום הוראה להחרים אותם, "הפגישה עם הרב הראשי בוטלה מסיבות טכניות ותואמה מחדש". על בעיית המוטיבציה אמר, "במקומות שבהם יש אתגרי המוטיבציה אין בכלל שירות משותף"

חדשות כיפה משה ויסטוך 24/01/18 12:39 ח בשבט התשעח

דובר צה"ל על הרב אליהו: "אמירות מיותרות. צריך לגלות אחריות"
תא"ל מנליס ואלוף מוטי אלמוז, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, התייחס היום (רביעי) לסערות האחרונות סביב דברי הרב אבינר והרב אליהו נגד צה"ל והרמטכ"ל, וטען שאין כל הוראה להחרים את הרבנים.

"אני נמצא בסיור מהבוקר ביהודה ושומרון", הוא אמר בראיון לרוני דניאל ברדיו 103FM, "ואני רואה פה לוחמים ולוחמות, עשרות, אני לא יודע להבחין ביניהם. גברים, נשים, יהודים ושאינם יהודים, בני העיר, בני הכפר, דתיים ושאינם דתיים".

לדבריו, "לכולם משימה אחת לנגד עיניהם וזה הביטחון. יש כאן שירות משותף דה פקטו". עוד הוא אמר כי "השיח התקשורתי שמתנהל בתקופה האחרונה לא מתחבר לנעשה בשטח ולעובדה שבמחסום עומדים חיילים וחיילות ולעובדה שצה"ל הוא צבא העם והוא ממלכתי".

על פקודת השירות המשותף שעוררה זעם בקרב חלקים גדולים בציונות הדתית הוא אמר כי היא "נחתמה לפני יותר משנה ועודכנה לפני תקופה קצרה. מטרתה לממש את הייעוד המבצעי של צה"ל ולאפשר לו להיות הצבא של כולם. המבחן שלה הוא הנעשה בשטח ובשטח אין בעיות במימוש שלה".

בנוגע לטענות לפיהן נגרמת בעיית מוטיבציה כתוצאה מהפקודה שאותן טען בין היתר הרב שמואל אליהו, אמר מנליס כי "הניסיון לקשור בין השירות המשותף למוטיבציה בצה"ל הוא משולל כל יסוד".

לדבריו, "במקומות שבהם יש שירות משותף לא רק שאין בעיית מוטיבציה אלא שיש עודף מוטיבציה. במקומות שבהם יש אתגרי המוטיבציה, מכל מיני סיבות, אין בכלל בעיה של שירות משותף. לכן כל הרעיון שמחברים בין הפקודה למוטיבציית הלוחמים הוא נוגד את העובדות".

מקבל תמיכה גם מחיילים. הרב אליהו וחייל צה"ל

"אמירות מיותרות". תא"ל מנליס על דברי הרב אליהוצילום: אוריה הלר

דובר צה"ל נדרש להתייחס לקריאתו של רב העיר צפת לפטר את הרמטכ"ל על רקע הובלת השירות המשותף והפגיעה כביכול ברצון לשרת ביחידות קרביות. ,מבלי להתייחס לגופו של אדם", הוא אמר, "אדם שנושא משרה ציבורית ויש לו השפעה צריך לגלות אחריות. מדובר באמירות מיותרות וחבל שהן נאמרו על אדם שכולנו מכירים ומקדיש את חייו לביטחון המדינה כבר 40 שנה".

על הדיווחים כאילו הרבצ"ר, תא"ל הרב אייל קרים ביטל פגישה עם הרב הראשי הרב יצחק יוסף בהוראת איזנקוט, הוא הבהיר כי זו "מהומה רבה על לא דבר עם הרבה מאוד דיסאינפורמציה".

לטענתו, "הפגישה בוטלה לא בגלל הנחיה של אף גורם אלא מסיבות טכניות והיא תואמה מחדש ותתקיים בימים הקרובים". תא"ל מנליס שב והדגיש כי "אין שום הנחיה לא של הרמטכ"ל ולא של השר הממונה לא לפגוש את הרב הראשי לישראל. לצד זה אנחנו כפופים להנחיות הדרג המדיני ונקיים כל החלטה שנידרש לה".