גלגל ההצלה של הפעילה החברתית בת העדה האתיופית

וורקנש אמביה פנתה לאנשי קהילתה שיתגייסו למענה ויירתמו למבצע בדיקת מח העצם של "עזר מציון". אלפים נענו לקריאה ובכך השיגו הישג כפול: גם נמצאה תרומה וגם מאגר התורמים של בני העדה עלה בצורה משמעותית

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/05/18 11:11 כה באייר התשעח

גלגל ההצלה של הפעילה החברתית בת העדה האתיופית
התנדבו לעזור לוורקנש, צילום: עזר מציון

שבוע לאחר שאלפים מיהודי אתיופיה נרתמו לעזרתה של וורקנש אמביה, שחלתה בלוקמיה, נמצאה אמש (רביעי) תרומת מח עצם שעשויה להציל את חייה.

למעלה מ-8,300 מבני הקהילה האתיופית הצטרפו למאגר תורמי מח העצם של "עזר מציון" במבצע להצלתה של אמביה, פעילה חברתית שפעלה רבות בקרב בני עדתה.

המבצע שנערך בשבוע שעבר עורר מתח בקרב וורקנש, בני משפחתה ורופאיה, שכן היא נמצאת כעת בחלון זמן קטן ומשמעותי שעשוי להכריע את גורלה. מבצע בדיקת ההתאמה נעשה גם על רק הייצוג נהמוך של בני הקהילה האתיופית במאגר הלאומי לתורמי מח עצם של "עזר מציון".

וורקנש התרגשה מהתגייסות ההמונית של אנשי קהילתה ואמרה: "התרגשתי מאוד לשמוע שנמצא עבורי תורם. אני אפילו לא יודעת איך להודות לעזר מציון שהתגייסו למצוא עבורי תרומה. זה מחמם את הלב שכל כך הרבה אנשים רצו לעזור".

מתגייסים למען וורקנש

מתגייסים למען וורקנשצילום: עזר מציון

בשבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי הצעירה בת ה-30, שעלתה בגיל 4 מאתיופיה ועסקה בשנים האחרונות בפעילות חברתית ענפה, אובחנה לפני מספר שבועות כחולה בלוקמיה אלימה ולא נמצא עבורה תורם מתאים.

מנהל המחלקה ההמטולוגית בסורוקה, ד"ר איתי לוי הסביר  כי את ההשתלה ניתן לבצע רק כאשר החולה בהפוגה, "וורקנש כרגע נמצאת בהפוגה מהמחלה, ויש חלון זמן קצר שבו ניתן להשתיל את מח העצם. אם נפספס את ההזדמנות והמחלה תחזור, זה יהיה גרוע. לכן אנחנו במירוץ נגד הזמן. היא צריכה תורם זמין דחוף כדי שנוכל לבצע  את ההשתלה".

נרתמו למבצע והגדילו את מאגר התרומות

נרתמו למבצע והגדילו את מאגר התרומותצילום: עזר מציון

בתום המבצע, שאליו נרתמו ידוענים כמו טיטי איינאו, טהוניה רובל, מהרטה ברוך והכדורגלן ברוך דגו, התברר כי הוא עלה על הציפיות. אלפים מבני הקהילה הגיעו לתחנות הבדיקה ונתנו דגימות רוק. בתום המבצע שנערך בשבוע שעבר, 8,313 מבני הקהילה הצטרפו למאגר. השבוע נמצא עבורה בין התורמים הפוטנציאליים תורם בהתאמה מלאה. בשבועות הקרובים צפויה וורקנש לעבור את הליך ההשתלה.

מנהלת המאגר, ד"ר ברכה זיסר: "התרגשתי לראות את הקהילה האתיופית מתגייסת למען וורקנש. ההתגייסות והערבות ההדדית של בני הקהילה היו מדהימות. אני שמחה שהצלחנו לאסוף כמות כזאת של דגימות ושמחה שמצאנו עבורה תורם מ ושלם". עוד מוסיפה זיסר כי המאגר  ישמש את כל בני הקהילה שיזדקקו בעתיד לתרומת מח עצם.

יש לציין כי לאחר המבצע, עומד מספרם של בני הקהילה במאגר על כ-20,000, ושיעורם היחסי בני הקהילה במאגר זינק ל-2.2 אחוזים, שיעור הגבוה מחלקם היחסי של בני הקהילה באוכלוסייה הישראלית העומד על 1.7 אחוזים.