גופים מקצועיים והלכתיים על כיבוי הגז באמצעות כף: לא בטיחותי ולא הלכתי

בחברת 'פזגז' ובמכון 'צומת' מיהרו לצאת נגד השיטה החדשה שפורסמה בימים האחרונים לכיבוי הגז במהלך החג ללא 'חגז'. "פעולה זו עלולה חס ושלום לגרום לאסון ולסכן את יושבי הבית" אמרו בחברת הגז ובמכון התורני הוסיפו כי הדבר אסור הן בטיחותית והן הלכתית

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/09/17 06:51 כז באלול התשעז

גופים מקצועיים והלכתיים על כיבוי הגז באמצעות כף: לא בטיחותי ולא הלכתי
מותר הלכתית?, צילום: צילום מסך מיוטיוב

הדיון סביב הדרך היצירתית שפורסמה ברשת לכבות את הגז במהלך החג, גם ללא שימוש ב'חגז', ממשיך לעורר הדים. אמש (ראשון) הוא גם הצליח למשוך את תשומת ליבם שני גופים, האחד אמון על הצד הבטיחותי והשני על זה ההלכתי.

בחברת 'פזגז' ראו את הסרטון וטענו כי מדובר במהלך חסר אחריות שעלול לסכן את יושבי הבית, "לאחרונה הופץ סרטון ברשתות החברתיות בו ניראה אדם לא אחראי, שמסביר איך ניתן לכבות את הכיריים ללא צורך בסגירת ברז הגז במיוחד לקראת ימים טובים".

לדבריהם, הכנסת הכף בין הלהבה למנגנון הבטיחות וסגירת הגז באופן מלאכותי לא באמת מועילה לטווח הארוך מכיוון ש-"ברז הגז נשאר פתוח, מנגנון הבטיחות תוכנן ע"י יצרן הכיריים לסגור את הגז במקרה של כיבוי הלהבה ע"י רוח או אוכל שגלש".

"אסור להתחכם ולבצע פעולה מסוכנת של הכנסת הכף בין הלהבה למנגנון הבטיחות", הזהירו בחברה והוסיפו כי "גם כשהלהבה נכבית ברז הגז נישאר פתוח כול החג והגז עלול לדלוף לחלל הבית".

בחברה, שלדבריה חרטה על דגלה את את ערך הבטיחות, ציינו כי "יתרה מזו, ישנם כיריים ללא מנגנון בטיחות ופעולה כזו של שיבוש הלהבה בעזרת כף עלולה לגרום לקילוח גז כל עוד הברז פתוח. פעולה זו עלולה חס ושלום לגרום לאסון ולסכן את יושבי הבית , אשר על כן הימנעו מביצוע פעולה מסוכנת ולא אחראית שאותו אדם פרסם בסרטון".

מי שגם לא אהבו את הסרטון המדובר והנחיה ההלכתית החדשה הם אנשי מכון 'צומת'. "בימים האחרונים", נכתב על ידם, "פורסם כי מותר ע"פ ההלכה לכבות את להבת הגז באמצעות חציצה בעזרת כף וכדומה בין להבת הגז ובין החיישן למניעת דליפת גז".

לאחר שנתנו הסבר טכני קצר על אופן כיבוי הגז באמצעות הסרטון הם כתבו כי "כיבוי הלהבה ביום טוב באמצעות חציצה בין החיישן ללהבה אסור לדעתנו משתי סיבות: הלכתית - חציצה בין החיישן ללהבה דולקת מנתקת את המעגל החשמלי שיצר מתח, על כל המשתמע מכך".

הסיבה השניה שמנו היתה "בטיחותית - שסתום הבטיחות המופעל באמצעות הצמד התרמי לא מיועד לסגירה הרמטית של הגז. במידה ויש מעט לכלוך, קורוזיה, חומרי ניקוי וכד', הגז עלול להמשיך לדלוף, והדבר עלול לסכן חיי אדם".