בתום 36 שנות שירות: אלוף מרדכי יפרוש מצה"ל

מתאם פעולות הממשלה בשטחים יעזוב את תפקידו אחרי יום העצמאות. כמיל אבו רוקון, בעל ותק של 40 שנה במערכת הביטחון, מונה למחליפו

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/17 13:02 כט בכסלו התשעח

בתום 36 שנות שירות: אלוף מרדכי יפרוש מצה"ל
קיבל הצעה מפתיעה. האלוף מרדכי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לאחר התייעצות עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, החליט היום (א') שר הביטחון אביגדור ליברמן למנות את תא"ל (מיל') כמיל אבו רוקון לתפקיד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש). אבו רוקון (58) יחליף את אלוף יואב (פולי) מרדכי שיפרוש מצה"ל אחרי יום העצמאות, בתום 36 שנות שירות.

בתפקידו האחרון כמתאם פעולות הממשלה הוביל אלוף מרדכי את המדיניות הישראלית אל מול הזירה הפלסטינית בהיבטים ביטחוניים, אזרחיים ואף מדיניים בהתאם להנחיות הדרג המדיני.

המתפ"ש הנבחר, תושב עוספיה, הוא בן העדה הדרוזית, ומשרת במערכת הביטחון כ-40 שנה. במהלך שירותו בצה"ל הוא כיהן במגוון רחב של תפקידים במנהל האזרחי, ובהם: מושל טול-כרם, מפקד יחידת התאום והקישור לעזה, סגן מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון וסגן מתאם הפעולות בשטחים.

כשנה לאחר שחרורו מצה"ל בשנת 2007 נקרא אבו רוקון חזרה לשירות בעקבות מבצע "עופרת יצוקה", והתמנה בשנית לסגן מתאם הפעולות בשטחים. בשנת 2010 הוא מונה לעמוד בראש רשות המעברים היבשתיים במשרד הביטחון (רמי"ם), שאחראית על אזרוח המעברים היבשתיים בין ישראל לרצועת עזה (ארז וכרם שלום) ולאורך התפר המערבי ביהודה ושומרון.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בירך על המינוי, ואמר: "כמיל אבו-רוקון הוא אחד המומחים הגדולים במדינת ישראל לזירה הפלסטינית. התרשמתי מאוד מידיעותיו ומניסיונו בניהול מערכות גדולות בתפקידו הנוכחי כראש רשות המעברים במשרד הביטחון. אני סבור שאין מתאים ממנו לתפקיד החשוב והרגיש כל כך, בעת הזאת".

על אלוף מרדכי שיפרוש מצה"ל אמר ליברמן: "פולי הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. גם לאחר שיסיים את תפקידו אני בטוח שמדינת ישראל תמשיך להיעזר בכישוריו הייחודיים".

סגנו של ליברמן, אלי בן דהן מהבית היהודי, בירך על החלטתו למנות את אבו רוקון למתאם פעולות הממשלה בשטחים, ואמר: "תא"ל כמיל אבו רוקון, מקדיש את חייו לביטחון מדינת ישראל מזה ארבעה עשורים. זכיתי להכיר את פעילותו ועבודתו של כמיל כראש רשות המעברים, עבודה יסודית ורצינית בכל תחום בו עסק. אין לי ספק שבתפקידו החשוב הוא יביא לידי ביטוי את יכולותיו ויסודיותו לקידום ומימוש עמדות הממשלה ביו"ש.

בן דהן ואבו רוקון (משמאל)

בן דהן ואבו רוקון (משמאל). צילום: דוברות סגן שר הביטחון

"זהו תפקיד חשוב מבחינה מדינית ואסטרטגית, וחשוב במיוחד בעת הזו, כאשר מדינת ישראל חוגגת 70 שנים לעצמאותה ו-50 שנים לשחרור יו"ש וירושלים. אני מקווה שיחד נוכל להביא בשורה לתושבי יו"ש היהודים והערבים, ואולי הצעד המתאים הראשון הוא לשנות את המילה 'שטחים' המופיעה בשם התפקיד. 

העלאתו לדרגת אלוף ומינויו של כמיל, כבן לעדה הדרוזית, מוכיחים שוב את ׳ברית החיים׳ בינינו לבין אחינו הדרוזים. אני מודה לאלוף מרדכי על פועלו, ותרומתו לביטחון ישראל, ובטוח כי ימשיך לתרום למדינה גם מחוץ לתפקידו הנוכחי".