"בצלאל ראש האיחוד הלאומי? אין לי בעיה לוותר כשצריך, אבל אני לא רואה צורך"

האם יפרוש מהחיים הפוליטיים במידה וסמוטריץ' ידיח אותו מראשות המפלגה? באיזה תיק הוא חושק בממשלה הבאה? מדוע הוריד את הצמיד הכתום? וכיצד איבד את הראיה בעין שמאל? השר אורי אריאל בראיון לכבוד חג הסוכות

עדי מאמו שוורץ משה ויסטוך ועדי מאמו שוורץ 22/09/18 21:05 יג בתשרי התשעט

"בצלאל ראש האיחוד הלאומי? אין לי בעיה לוותר כשצריך, אבל אני לא רואה צורך"
אורי אריאל, צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מנכ"ל אמנה, מזכ"ל מועצת יש"ע, יו"ר המועצה המקומית בית אל, חבר כנסת, שר הבינוי והשיכון, שר החקלאות ויו"ר האיחוד הלאומי. כשמביטים ברזומה שכזה בעין אובייקטיבית הוא נראה מרשים לכל הדעות, אך כשמחברים לשלל התפקידים האלה את השם אורי אריאל, משום מה הכל נצבע באפור.

יש לך רקע מאוד עשיר בעשיה ציבורית ופוליטית, אך בניגוד ל"כוכבים" כמו בנט, שקד ואפילו סמוטריץ', דבקה בך תדמית מאוד אפורה. מה אתה עושה לא נכון?

"אין הנחתום מעיד על עיסתו, אבל אני בעד פרקי אבות. 'גדול המעשה מהדיבור'. כמובן שאין לי כוונה חלילה להקטין אחרים, כמו חבריי השרים בנט ושקד וחברי בצלאל. אני על עצמי לא מעיד. זה לא התפקיד שלי. אני תלמידו של חנן פורת ולדעתי יכולה להיות פוליטיקה כזאת שהעיקר בה זה המעשה. אני ממשיך בעשיה.

"אם מישהו חושב שהקמת שלושה יישובים חדשים, כמו דניאל סביב מוסד עלי נגב, נווה תמרים במועצה האזורית נגב ושיבולת בגליל התחתון, זו עשיה אפורה שיחשוב. אני רקדתי על כל ישוב כזה ובשבילי זה יהלומים. אולי הדברים האלה לא קיבלו מספיק תקשורת אבל זה התפקיד שלכם. מעבר לזה, יש את נושא הבדואים בנגב, חוק השירות הלאומי שאין לו הילה גדולה וניתן למנות עוד הרבה מאוד דברים שבעיני הם חשובים".

תמיד אני אומר שאני רואה רק בעין ימין ורק את הטוב ולא רואה את השמאל בכלל

דוגמה לחשיפה אישית, אשר פוליטיקאים רבים היו ששים לקראתה ומנצלים אותה לטובתם, ואילו אריאל נמנע ממנה כמו מאש, ניתן למצוא בסיפור הבא. בשנת 2016, מספר ימים לאחר שלחם במחבל שרצח את הלל אריאל הי"ד בזמן שישנה בביתה בקריית ארבע, שכב שוקי גלבוע בבית החולים וזכה לביקור שר החקלאות.

בשיחתו עם הפצוע שאיבד את עינו, ניסה אריאל לעודדו ומאוחר יותר חשף בציוץ בטוויטר עובדה שלא פורסמה עד אז "כבר 40 שנה שגם אני בלי עין אחת, אז כשביקרתי הערב את הגיבור שוקי גלבוע השיחה היתה ב-2 עיניים. אין יאוש בעולם כלל". 

בראיון ל'כיפה' לכבוד חג הסוכות, מספר אריאל לראשונה כיצד איבד את עינו. "אני לא כל כך מדבר על עצמי ואם שואלים אני עונה", הוא מספק הסבר מקדים לסיפור שגם בו הוא מקמץ במילים, "נפצעתי בשנת 1982 באימון לקראת עליה ללבנון ומאז אני לא רואה בכלל בעין שמאל. תמיד אני אומר שאני רואה רק בעין ימין ורק את הטוב ולא רואה את השמאל בכלל. חשוב שאנשים ידעו שמשמאל אני לא רואה כלום וכבר קרה שעמדו לידי כדי לדבר אתי או ללחץ את ידי ופשוט לא ראיתי".

בנט ואורי אריאל

מאמין שהאיחוד ייסגר בתוך שבועות. בנט ואורי אריאלצילום: Yonatan Sindel/Flash90

את המשא ומתן הארוך, לאיחוד בין הבית היהודי לאיחוד לאומי, אתה גם רואה בעין טובה?

"אנחנו מנסים כשלוש שנים להגיע להסכמה שרצים כפי שרצנו עד עכשיו. לצערנו הרב זה נמשך הרבה זמן בלי שקיבלנו תשובה מהשר בנט. בחודשים האחרונים קיבלנו מסרים, שקיבלו ביטוי פומבי מצד נפתלי, לזה שיש רצון להמשיך. היו כבר דיבורים על מיזוג ופריימריז וכל מיני דברים כאלה. זה לא יקרה. לא צריך לקחת משהו שעובד לשבור אותו בכוח ואז לתקן אותו. אני חושב שההמשך החיבור בינינו יתן למפלגה דחיפה מבחינת מנדטים. אנשים בציבור חוששים מאוד מפיצול. אני מקווה שזה יסתיים בשבועות הקרובים".

הרב אליקים לבנון אמר לנו בראיון שלדעתו עדיף לשתי המפלגות לרוץ בנפרד, וכך הן יקבלו יותר קולות. מה דעתך?

"בבחירות הקודמות אני הצעתי שנרוץ בנפרד, כל אחד יביא יותר מהצד שלו ונתחבר אחרי זה. המרכז שלנו דחה את זה ואנשים ברחוב דחו את זה. בבית הכנסת אמרו לי: 'רק אל תתפלגו'. לא ראינו בזה פילוג אלא הגברת הכוח. אמרתי שנעשה את זה מתוך פרגון הדדי והסכם אי לוחמה כפי שעשינו בעבר עם המפד"ל בראשות יצחק לוי. אבל אני שומע את הציבור שרוצה אחרת. לרב לבנון יש תפיסה והבנה שונה, אבל לציבור שלנו זה מאוד קשה לחשוב על פיצול".

אבל מאז הבחירות האחרונות, ההבדלים בתוך הציונות הדתית מאוד התחדדו וזה בא לידי ביטוי גם בשתי המפלגות. מעבר להחלטת המרכז, אתה לא חושב שפיצול יעשה לך, אורי אריאל, רק טוב?

"לא. חשבתי כך לפני 4 שנים, אבל השתכנעתי שלא זו הדרך. הקדנציה האחרונה הוכיחה שהחיבור מצליח. כמובן שיש מחלוקות, כמו למשל במתווה הכותל, אבל עדיין הגענו להרבה מאוד הישגים והתוצאה של העשייה המפלגתית היא טובה. תמיד יהיו אנשים שיבקשו ללכת בנפרד. יש אנשים מוכשרים, כמו ברוך מרזל, שלא זורק אלפי קולות אלא עשרות אלפי קולות לפח. הציבור הדתי לאומי הפסיד בבחירות האחרונות שלושה מנדטים ואסור שזה יחזור על עצמו".

 

ולאור הכוונה של נפתלי בנט לפתוח את השורות של הבית היהודי ולהפוך אותה ליותר לאומית ופחות דתית, יש לך קו אדום שיגרום לך להגיד: 'עד כאן' ולרוץ בנפרד?

"כרגע אני לא מזהה כאלה דברים. בסך הכל אנחנו משדרים בקול אחד בהדרכת הרבנים. הקדנציה האחרונה היתה טובה ונתנה את פירותיה ואני מקווה שלא נעמוד בפני המבחנים האלה ונלך יחד במצע משותף שידגיש את היהודי בבית, קרי תורה ודרך ארץ שקודמת לתורה".

איזה תיק תרצה בממשלה הבאה?

אריאל צוחק וניכר שהוא לא מחבב יתר על המידה שאלות מהסוג הזה. "יש יתרון להמשכיות", הוא מציין, "אפילו ב-4 שנים, שזה הרבה בטח ביחס לממשלות קודמות, את הדברים הגדולים באמת קשה לסיים. למשל, חוק השירות הלאומי נחקק לאחר 10 שנים שזה כמה קדנציות. הכי חשוב זה העם שהוא הקליינט ולהחליף שר כל שנתיים זה חוסר מקצועיות וחוסר משילות. אני אשמח להמשיך במשרד החקלאות, מה גם שלא הציעו לי תפקידים אחרים".

אבל יש תפקיד או משרד שמעניין אותך במיוחד ושקרוב ללבך יותר מהאחרים?

"אני לא אצא מזה בלי שאגיד נכון? משרד האוצר זה המשרד הכי חשוב ומשפיע, חוץ מראש הממשלה כמובן. משרד החינוך הוא גם משרד מאוד מאוד חשוב כי לפי הדרך שבה נגדל את הילדים, כך תיראה החברה שלנו בעתיד. זה משרד מאוד חשוב וב"ה שהוא בידי מישהו משלנו, השר בנט".

ראשי האיחוד הלאומי באירוע

יחייכו גם אחרי הבחירות? סמוטריץ, אריאל וסופרצילום: שחרית אמסלם

בשבועות האחרונים החל לצוץ שמו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' כמי שעשוי להתמודד מול אריאל על ראשות האיחוד הלאומי. אחד מבכירי רבני תקומה, הרב אליקים לבנון, אמר בראיון ל'כיפה' כי הוא תומך במהלך כזה, "אם שואלים מי מייצג אותי היום בכנסת זה בצלאל. אם הוא היה הולך בראש האיחוד הלאומי לדעתי זה היה מבורך מאוד והמפלגה היתה מקבלת הרבה יותר מנדטים".

בנוסף פורסם כי היו"ר המכהן פועל להקדמת הבחירות כדי למנוע מחברו הצעיר להדיחו. סמוטריץ' עצמו אמר בראיון ל'כיפה' כי "אורי הוא איש יקר שתורם המון לעם ישראל. ברגע שבחירות יהיו על הפרק אני אשקול את צעדיי. בינתיים אין מה לדבר על פריימריז באיחוד הלאומי".

השר אריאל, האם אתה אכן פועל להקדים את הבחירות לראשות האיחוד הלאומי?

"עדיין לא קבענו מועד מדויק אבל תראו, המציאות בכנסת היא כזאת: כל מי שלא בוחר לא בוחר, כחלון, לפיד, ש"ס אגודה, הערבים, הרוב בכנסת בכלל לא בוחר יו"ר. אלה שכן בוחרים, כולם כבר בחרו. מרץ בחרו, גבאי, בנט ונתניהו נבחרו. אנחנו המפלגה האחרונה שלא עשתה את זה. אני לא ממהר לשום מקום אבל אין מרחב זמן גדול מדי וזה יקרה בחודשים הקרובים".

ואתה מקדם בברכה כל מתמודד?

"בהחלט. אף אחד לא צריך רשות ממני".

ובמידה ובצלאל סמוטריץ' יתמודד מולך וינצח. אתה תסכים להיות מספר 2 וככל הנראה לשמש כחבר כנסת בקדנציה הבאה ולא שר?

"לא הקדשתי לזה אפילו שניה אחת של מחשבה. אני חושב שאני צריך להמשיך כיו"ר. אני שם הרבה שנים. כבר 17 שנה. עכשיו, אתם ודאי זוכרים שאני וכצל'ה ויתרנו לצבי הנדל וחנן פורת והצענו שהם יכנסו לרשימה. אני גם הבאתי כמעט בכוח את כצ'לה לפוליטיקה. גם ויתרתי לאריה אלדד על המקום התשיעי ברשימה לכנסת ה-17. אין לי בעיה לוותר כשצריך, כפי שכבר הוכח בעבר, אבל עכשיו אני לא רואה צורך לכך. מי שרוצה להתמודד שיתמודד. מי שחושב שהגיע הזמן להדיח אותי זה עניינו. אני לא משקיע בזה זמן. צריך לעבוד ולתת תשובות לציבור ולחקלאים".

 

לא ממהר לפרוש. אריאל בראיון

לא ממהר לפרוש. אריאל בראיוןצילום: כיפה

כשאריאל צריך לסמן את אחת המשימות החשובות ביות מבחינתו לשנה ולשנים הבאים הוא לא מהסס ומצביע על העלאת יהודי התפוצות לישראל. "עסקנו בראש השנה בסימנים", הוא אומר, "אז הסימן למדינה זה קיבוץ גלויות. אנחנו ממעטים לעסוק בו כי זה כביכול בהסכמה. אבל הם לא עולים אלא מתבוללים. ב"ה לא הורגים אותם אבל הם מתבוללים. אנחנו חוטאים בעניין הזה וצריך לעשות בזה את התשובה הגדולה ביותר".

אבל אתה רואה כמה מאבקים יש בישראל בנושאי דת, לדוגמה במתווה הכותל. אתה לא חושש שאם המוני יהודים יעלו לארץ, הזרם האורתודוקסי יהיה במיעוט?

"זה בכלל לא בא בחשבון השיקולים שלנו כמדינה. הם קודם צריכים לעלות. מה שהם יביאו אתם זה כמובן יהיה אתגר גדול כמו כל העליות. נתמודד עם כל דבר אבל שקודם יעלו. בכלל אין מדינה כמו ישראל שדואגת לעליה ודואגת לבנים שלה ולחללים שלה, אפילו אחרי 70 שנה ממשיכים לחפש שרידים של חללי מלחמת העצמאות. כנ"ל לגבי החטופים. וכך צריך להמשיך עם העלאת יהודי העולם לישראל כדי שהרוב היהודי יהיה כאן בארץ ישראל".

תמונת ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה

לעשות תשובה בנושא העליה. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. נתי שוחט

אתה בעד דרישת משפחת גולדין לא לחתום על הסכם עם חמאס לפני שהחיילים והאזרחים ישובו הביתה?

"לא צריך שיהיה דיבור על הסדרה או כל מיני מילים מכובסות עד שאנחנו לא מקבלים את החטופים שלנו. צריך להכריע. המילה הכרעה נעלמה מהלקסיקון שלנו וזה נורא. מדברים על הסדרה וכל מיני סידורים כאלה ואחרים. צריך לדעת להכריע מבחינה צבאית ומדינית. צריך ללמוד מטראמפ בסוגיה הזאת. כשהצד השני מבין מה אתה רוצה מעצמך זה עוזר גם במשא ומתן".

השר בנט התבטא נגד המגעים עם חמאס וטען שזה יהפוך את ארגון הטרור מעזה לחיזבאללה 2. אתה חושב שהסכם כזה, אם ייחתם, הוא סיבה מספיק טובה לפרוש מהממשלה?

"לא. השאלה היא מה החלופה שעומדת בפנינו. זה או ללכת לבחירות ולחזור עם קואליציה דומה או להעביר את השלטון למישהו אחר, כמו אבי גבאי, שייתן לחמאס הרבה יותר ממה שאנחנו נותנים. מה הועלנו בזה? דעתנו ברורה ואנחנו נלחמים עליה ומצביעים נגדה. אני מזכיר שבעבר עצרנו את אחת מעסקאות שחרור המחבלים".

בשורה לחקלאים שומרי השמיטה. אורי אריל בנטיעות

שחיקה בהערכת החקלאים. אריאל בנטיעותצילום: דוברות השר אריאל

אתה כבר כמעט קדנציה שלמה במשרד החקלאות, איזה מסר יש לך לחקלאים בישראל?

"חקלאות היא ערך. זו לא רק פרנסה. היה פעם ענף אדיר של טקסטיל, וכיום לא ניתן למצוא כמעט עובד אחד בתחום. למרות המשברים האישיים הקשים של פיטורים וכדומה, לא קרה משהו למדינה והמשכנו כרגיל. דבר כזה בחקלאות הוא בלתי נסבל. אני חושב שיש היום בישראל איכות גדולה מאוד בתוצרים החקלאיים. בשלוש השנים האחרונות מצב החקלאים יציב, אבל אני רוצה שהם ישגשגו ולא רק ישמרו על יציבות ואנחנו צריכים לעזור להם בזה.

"אני חושב שישנה שחיקה בהערכת העם לחקלאים וזה חייב להשתנות. צריך להוקיר את החקלאים ואת העבודה החשובה שהם עושים. אנחנו מנסים לפעול במישורים שלנו. בסוכות אנחנו נפתח את משרד החקלאות לציבור, לא כדי לפאר את עצמנו, אלא כדי לקרב את הציבור לחקלאות. כדי שהילדים יבינו שאת החלב לא מייצרים במכונות ואת העגבניות לא מגדלים בסופר".

"ייבוא פרוע? זו אגדה אורבנית שהגיע הזמן להפריך אותה

החקלאים לא משתגעים, בלשון המעטה, על המדיניות שלך בנושא ייבוא

"זו אגדה אורבנית שהגיע הזמן להפריך אותה. בסה"כ אנחנו מייבאים 3.8 אחוז של פירות וירקות. זה 'היבוא הפרוע' שעליו מדברים כל הזמן. חצי מזה זה הסכמים עם מדינות שאם לא נקיים אותם הם לא יקנו מאיתנו ואנחנו, אני מזכיר, מייצאים בפי 50 ויותר מאשר אנחנו מייבאים. להגיד שזה מה שמשפיע והורס את החקלאות והחקלאים זו דמגוגיה. שום דבר לא נעשה ללא הסכמת נציגי החקלאים. כשאין ברירה אנחנו מייבאים".

למה הורדת את הצמיד הכתום?

"לא הורדתי. בכל פעם שהנכדים באים אני צריך לחדש את המלאי. ועכשיו ברצינות, אנחנו לקראת הגמר והטיפול במשפחות האחרונות מגוש קטיף, אבל תמיד נזכור ובעתיד גם נחזור".

מה תאחל לעם ישראל קראת השנה החדשה?

"שנה טובה כתיבה וחתימה טובה לכל עם ישראל שבעיקר יתקיים בנו הפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. שנדע, עם כל המחלוקות, להיות ביחד ושתהיה ערבות הדדית גם לאחינו שבגולה. צריך לעשות מאמץ לאומי גדול להשיב את כולם הביתה לעם ישראל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן