בצה"ל מודאגים: שיעור מבקשי היחידות הקרביות בשפל

67% ממתגייסי מחזור יולי האחרון סימנו את השירות הקרבי כמועדף עליהם. מדובר בנתון הנמוך מזה כעשור, מאז תום מלחמת לבנון השניה. הסיבות, הרצון לשרת ביחידות מודיעין וסייבר יוקרתיות וכן עליית קרנן של היחידות הלוחמות הפחות תובעניות כמו הגדודים המעורבים ומערך כיפת ברזל

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/08/17 07:36 כד באב התשעז

בצה"ל מודאגים: שיעור מבקשי היחידות הקרביות בשפל
השר ליברמן מבקר חיילים בעת אימון, צילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

מחזור הגיוס הקרבי של צה"ל, שזה עתה הסתיים, מצביע על ירידה עקבית במבקשים להתגייס ליחידות הלוחמות ומעמיד את שיעור החיילים הקרביים בנקודת השפל ביחס לעשור האחרון.

בשנת 2010 כ-80% מהמתגייסים ביקשו לשרת באחת מחטיבות החי"ר, בחיל האוויר, השריון, התותחנים ושאר היחידות הלוחמות. מאז הנתון יורד באופן עקבי מה שמדאיג את בכירי צה"ל.

מנתוני אכ"א ,שפורסמו הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות' עולה כי בנובמבר 2016 עמד שיעור המבקשים לשרת בקרבי על 71.5% לעומת 72.5% בתקופה המקבילה שנה קודם לכן. מגמת הירידה נמשכה כשבמחזור גיוס הקודם, מארס 2017, 69% ביקשו להתגייס לקרבי, לעומת 71% במארס 2016.

במחזור הגיוס שבקיץ האחרון, שיעור מבקשי היחידות הקרביות הידרדר לשפל של 67% שנרשם רק סמוך למחמת לבנון השניה בשנים 2006-2007.
 
בצה"ל סבורים שסיבת הירידה במוטיבציה נעוצה בכמה סיבות. אחת מהן היא ירידת קרנו ושל הלוחם בצה"ל שאם פעם לשרת ביחידת שדה קרבית היה נחשב להישג, כיום רבים מבעלי הפרופיל הקרבי מעדיפים להתגייס לאחת מיחידות המודיעין כמו 8200, או ליחידות הסייבר שלרוב מקנות מקצוע להמשך החיים.

עוד עולה מניתוח אכ"א, שרבים מהחיילים מעדיפים לשרת בקרבת ביתם ומעדיפים שלא להתרחק יותר מידי למקומות בהם היציאות הביתה גם נעשות לעתים רחוקות יותר.

סיבה נוספת לשיעור הנמוך במעוניינים בשירות קרבי, היא עליה בכמות המבקשים לשרת ביחידות הנחשבות לוחמות אך בעלות דרישות פחות תובעניות וגבוהות כמו גדודי החי"ר המעורבים, כיפת ברזל, פיקוד העורף ועוד.

איזנקוט עם קצינים טריים. למצולמים אין קשר לכתבה

איזנקוט עם קצינים טריים. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. דובר צה"ל

בצבא שוללים כל קשר בין פרשת אלאור אזריה לירידה במוטיבציה. לדבריהם דווקא לאור הירידה הכללית המדוברת, דווקא בחטיבת כפיר הביקוש עולה ושובר שיאים. כמו כן יש לציין גם הביקוש למג"ב הוא גבוה ונמצא בעליה בשנים האחרונות.

כמו כן חשוב להדגיש כי למרות השחיקה ברצון לשרת ביחידות הלוחמות, כלל היחידות הקרביות מלאות לרבות יחידות שנחשבות לפחות 'אטרקטיביות' כמו שיריון ותותחנים.

עם זאת בצה"ל לא מתעלמים מהמוטיבציה היחסית נמוכה ובשבועות האחרונים הם פועלים להעלאת קרנו של הלוחמים בצה"ל. תכנית עבודה חדשה אמורה להעניק ללוחמים הכרה גדולה ושלל הטבות שיהיו יחודיות להם.

בנוסף לכך, שכר הלוחמים עלה בשנים האחרונות בעשרות אחוזים והוא עומד על 1,620 שקלים בחודש. למשכורת החודשית מצטרפים הטבות נוספות כמו כרטיס נקודות חדש שמאפשר לרכוש ציוד בזול וכן בכוונה לממן תואר ראשון לכל לוחם.