בפסק דין ייחודי: הותרה עגונה שהושאה בעל כורחה

אישה שהושאה בילדותה בתימן חולצה בפעולה מורכבת, לאחר שהגבר התעלל בה וניסה לרצוח אותה. למרות הבאתה ארצה נותרה בעיית העגינות, עד שאב בית הדין הרבני בת"א מצא דרך להתיר לה להינשא מחדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/18 16:37 א באייר התשעח

בפסק דין ייחודי: הותרה עגונה שהושאה בעל כורחה
אב בית הדין בת"א, הרב אבירן יצחק הלוי, צילום: דוברות בתי הדין הרבניים

פסק דין ייחודי של אב בית הדין הרבני בתל אביב וטיפול מהיר של אגף העגונות חילץ עגונה שהושאה בעל כורחה בילדותה בתימן למבוגר שהתעלל בה, ניסה לרצוח אותה, התאסלם ונשאר בתימן.

מדובר בילדה שאביה השיא אותה בשנת 1993 בעל כורחה בנישואי חילופין למבוגר אלים, שהיכה, התעלל ואנס אותה שוב ושוב. במהלך מורכב יחד עם הסוכנות היהודית וגורמי ביטחון ותמורת כסף רב חולצו האישה וששת ילדיה מתימן לארצות הברית ומשם לישראל.

הבעיה שנותרה בעינה היא בעיית העגינות: האישה שעודנה צעירה רצתה לפתוח בחיים חדשים אך כבלי הנישואין שלא הותרו מנעו זאת ממנה. אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים ניסה ליצור קשר עם הבעל באמצעות גורמים שונים אבל מאז השתלטות החות'ים על תימן הפכה התקשורת והפעילות למסובכת, מסוכנת ולמעשה בלתי אפשרית.

במקביל הובא התיק להרכבים שונים של בתי הדין שלא פתרו את הבעיה. בסופו של דבר הובא התיק לעיונו של אב בית הדין הרבני האזורי בתל אביב הרב אבירן יצחק הלוי. הרב הלוי החליט לצלול לעומקה של הפרשה וערך תחקיר עובדתי מעמיק ביותר שכלל ישיבות רבות ועדויות רבות אודות הנישואין, ובחן אותם על פי ההיסטוריה ההלכתית.

בין השאר הוא בדק את הכתובה לעומקה, נועד עם כל בני משפחת האישה וחקר את המציאות של החיים הדתיים והחברתיים של אחרוני היהודים שנשארו בתימן.

בסופו של דבר הצליח הרב לבטל את טקס הנישואין על בסיס לא פחות מ-19 נימוקים הלכתיים ועובדתיים מבוססים. בין השאר הוא מצא פסול בכשרות העדים, באופן ובמהלך הקידושין, בכשרותו וכשירותו של מסדר הקידושין, בעובדה שהבעל המיר את דתו והתאסלם וכמובן בטענת האישה לנישואין בעל כורחה.

פסק דינו של הרב הלוי משתרע על פני 250 עמודים הכוללים מאות מקורות, ומבוסס בעיקר על פסקי דין של הרב עובדיה יוסף, חיבורי שאר גדולי הדורות  ופסקי דייני ישראל לדורותיהם.

בסופו של דבר החליט הרב הלוי בצעד נדיר וייחודי להפקיע את הנישואין, וקבע כי "הגברת... דינה כפנויה והיא מותרת להינשא לכל מי שיחפוץ ואפילו לכהן ודינה כאילו מעולם לא נישאה".

מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת אור תורה סטון, פנינה עומר, הגיבה לפסיקה הנדירה, ואמרה: "שוב אנחנו למדות כי הבעיה איננה בכלים ההלכתיים, אלא בשימוש בהם. דרושים לנו עוד ועוד דיינים אמיצי לב, בעלי כתפיים רחבות שיעזו לפסוק ויהפכו כל אבן עד שיתירו כל עגונה ומסורבת גט.

"בפעם הבאה כשמתכנסת הוועדה למינוי דיינים, ראוי שהקריטריונים לפיהם ייבחרו וימונו הדיינים ישרתו את רוח ההלכה להתיר עגונות  ואת רוח החברה הדמוקרטית המאמינה בזכות כל אדם ואישה לחירות.

"אנחנו רוצות להודות גם לאגף העגונות של בתי הדין אשר היו שותפים לדרך הארוכה עד לקבלת הגט, שותפות זו מקרבת את חרותן של נשים רבות", הוסיפה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן