בעקבות תלונות: נציבות קבילות תוקם במערך השירות הלאומי

המוסד ייתן מענה לתלונות של מתנדבים במהלך שירותם, בדומה לגוף הקיים בצה"ל. כל הרואה עצמו נפגע ממעשה שנעשה לגביו בזמן היותו מתנדב, גם אם כבר אינו בשירות, יהיה רשאי להגיש קבילה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/17 17:33 יז בכסלו התשעח

בעקבות תלונות: נציבות קבילות תוקם במערך השירות הלאומי
מזמין את את הבנות למפגש פתוח, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

רשות השירות הלאומי-אזרחי הודיעה היום (ג') על יוזמתה להקים מוסד שייתן מענה לקבילות המתנדבים, זאת בדומה לנציב קבילות החיילים בצה"ל. על פי הדיווח, המטרה היא שנציב הקבילות, שנוהל פעילותו כבר גובש, יהווה גוף ניטרלי שישמש את כלל המתנדבים, יטפל בתלונותיהם באופן בלתי אמצעי ולא יהיה כפוף לרשות השירות הלאומי-אזרחי.

הרקע להקמת מוסד הנציבות הוא תלונות על ניצול, חוסר ארגון, הכשרה לא מספקת ותמיכה כלכלית, נפשית ורפואית לקויה, שיצאו מקרב מתנדבים שחוששים לפנות לרכזים שלהם או לאחראים עליהם במקום השירות. כיום, יכולים המתנדבים לפנות במצבים של קושי או של בעיות בשירות הן לרכזים ולגופים המפעילים בשירות הלאומי או אל רשות השירות הלאומי-אזרחי, אשר בה מחלקת פניות ציבור שמשמשת את המתנדבים מכל העמותות לכל צורך שהוא. מוסד הנציבות שיוקם יהווה גוף ניטרלי אשר ישמש את כלל המתנדבים ויטפל באופן בלתי אמצעי על פי סמכויותיו שיקבעו בנוהל.

על פי טיוטת הנוהל המתגבש, כל הרואה עצמו נפגע ממעשה שנעשה לגביו בזמן היותו מתנדב, גם אם כבר אינו בשירות, יהיה רשאי להגיש קבילה, וכך גם קרובי משפחתו. הנציב יביא את הקבילה לידיעת האדם שקובלים עליו ולידיעת מנהל הגוף שבו הוא עובד, ויהיה רשאי לדרוש מהם כי ישיבו עליה תוך תקופה סבירה שיקבע, ולברר אותה בכל דרך חוקית שיראה לנכון.

 במקרה שהנציב ימצא שהקבילה מוצדקת הוא יהיה רשאי להצביע על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך לתיקונו, ומנהל הגוף שבו עובד האדם שקובלים עליו יודיע לנציב עד חודשיים לאחר מכן על הצעדים שננקטו. אם הבירור יעלה חשד לעבירה פלילית, יודיע על כך הנציב ליועץ המשפטי לממשלה.

"הזמנתי את כל המתנדבים והבוגרים המעוניינים למפגש פתוח ברשות כדי לשמוע על בעיות שבהן נתקלו בשירותם ולחפש פתרונות לבעיות", כתב ג'רבי לשר הממונה על השירות הלאומי-אזרחי, אורי אריאל, בבקשתו לתמיכה בנושא.

"במהלך הפגישה, עלתה בקשה מבוגרות השירות להקים 'מוסד-על' לקבלת קבילות ותלונות ממתנדבים ומבוגרי השירות. זאת הן עבור המתנדבים עצמם, כדי שימצו את מכלול זכויותיהם, והן עבור המתנדבים הבאים אחריהם, שלא ייתקלו בבעיות שעמן הם התמודדו במקומות השירות שיימצאו בעייתיים בקבילות שיוגשו".

עוד נכתב בטיוטת הנוהל כי הנציב ימונה לתקופה של חמש שנים על ידי השר האחראי על השירות הלאומי-אזרחי באישור המועצה הציבורית המייעצת ובהתייעצות עם ראש הרשות. בסוף התקופה יהיה השר רשאי למנות את הנציב לתקופת כהונה נוספת. כמו כן הודגש כי לא תהיה על הנציב מרות בענייני מילוי תפקידו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן