בנט תוקף את נתניהו: "מתווה המסתננים - כניעה"

שר החינוך דרש מראש הממשלה להביא את אישור ההסכם עם האו"ם לישיבת הממשלה הקרובה. לדבריו, "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם". נתניהו: "הסכם חסר תקדים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/04/18 18:57 יז בניסן התשעח

בנט תוקף את נתניהו: "מתווה המסתננים - כניעה"
תוקף את נתניהו. בנט, צילום: פלאש 90. מרק ישראל סלם

שר החינוך, נפתלי בנט, תקף הערב (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו על המתווה החדש שחתם עם נציבות האו"ם לפליטים, לפיו כ-16,000 מסתננים יוכלו להישאר בישראל.

"הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל", הוא אמר, "יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים".

לדבריו, "המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו". עוד הוא אמר כי "במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט". 

בנט טען כי חתימה על הסכם זה מהווה סכנה להמשך המלחמה במסתננים לישראל, "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית. זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. האמינות של ממשלת ישראל עומדת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ'מדינה בתוך מדינה'".

לסיום הוא דרש מנתניהו להביא את ההסכם לאישור שרי הממשלה, "אני קורא לראש הממשלה להביא את ההסכם שגובש עם האו"ם לאישור הממשלה כבר בישיבתה הקרובה".

נתניהו ודרעי מסבירים מדוע חתמו על ההסכם

נתניהו ודרעי מסבירים מדוע חתמו על ההסכםצילום: פלאש 90. הדס פרוש

מוקדם יותר הסבירו ראש הממשלה ושר הפנים אריה דרעי את העובדה שהחליטו לוותר על גירוש מוחלט של 35,000 המסתננים והשארת כמחציתם בשטחי המדינה.

"עשינו מאמצים למצוא מדינה שתסכים לקבל את האנשים האלה בלי שהם יסכימו לעבור אליה. זו הייתה פריצת דרך חשובה שנתנה לנו הרבה תקווה, והתחלנו להוציא אנשים", הוא אמר וציין כי "מהר מאוד התברר שהמדינה השלישית איננה עומדת בתנאים ובלחץ, לכן מן הרגע שהתברר בשבועות האחרונים שהמדינה השלישית כאופציה לא קיימת, אנחנו למעשה נכנסנו למלכודת כי המצב היה שכולם היו נשארים".

לפי ההסכם, למעלה מ-16,000 מסתננים יגורשו למדינות מערביות שונות ביניהן איטליה קנדה וגרמניה ואילו הנותרים יפוזרו ברחבי הארץ והמדינה תעזור לכם בהכשרות מקצועיות שונות כדי להקל על שילובם בחברה

בניגוד לדעתו של יו"ר הבית היהודי, סבר נתניהו כי מדובר ב"הסכם חסר תקדים". ראש הממשלה הדגיש כי המדינה סירבה למתווה אחר שהוצע לה על ידי האו"ם, "בתחילה הם אמרו שעל כל אחד שייצא ארבעה יישארו, כתושבים ארעיים. לא הסכמנו לכך והגענו בסוף להסכם שעל כל אחד שיוצא, אחד יישאר".

על האכזבה של תומכי הגירוש הוא אמר כי הוא "שהציפיה היתה - גם אצלי - שנוכל להוציא את כולם, אבל ברגע שזה לא עומד על הפרק, אנו עושים את הדבר הטוב ביותר שנוכל. להוציא אנשים, לשקם את היתרה ולשקם את דרום תל אביב".

מי שאמורים יהיו לקלוט חלק מהמסתננים הם אנשי הערים הגדולות. אחד מהם, המועמד לראשות בת ים, אורי בוסקילה, הזהיר כי "החלטת הממשלה להשאיר את המסתננים ולהשקיע חצי מליארד שח בשיקום דרום תל אביב, הופכת את בת ים , לטרף קל עבור המסתננים. הדרך היחידה למנוע את נהירת המסתננים מתל אביב לבת ים מחייבת את ביטול איחוד בת ים עם תל אביב. אורי בוסקילה קורא לראש הממשלה לבטל את איחוד בת ים עם תל אביב".