בנט: "עד שהגעתי לבית היהודי לא הכרתי רב"

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי סיפר בריאיון על הרקע האישי ממנו הגיע, וחשף כי לא פגש את רבני הציונות הדתית עד לכניסתו לפוליטיקה. הוא סימן מטרה להגיע ל-20 מנדטים בבחירות הבאות ואמר: "רוצה לראות עוד 3-2 איילת שקדים חילונים ברשימה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/18 11:34 י באדר התשעח

בנט: "עד שהגעתי לבית היהודי לא הכרתי רב"
עוקץ את אריאל. בנט, צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"עד שהגעתי לבית היהודי לא הכרתי רב. לא פגשתי את רבני הציונות הדתית, לא הכרתי אותם אישית", כך סיפר שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, בריאיון שהתפרסם הבוקר (א') בגלובס.

בנט הוסיף לדבר על הרקע האישי שלו, ואמר: "נולדתי בעצם למשפחה חילונית שנכנסה לתהליך של התקרבות למסורת ולדת. אשתי גילת היא מבית חילוני והיום אנחנו מנהלים כמובן אורח חיים דתי, אבל הכניסה המשמעותית שלי לעולם הציונות הדתית הייתה רק עם כניסתי לפוליטיקה.

"בצבא הייתי שנתיים בלי כיפה. אני מניח שזה נבע מהרצון לראות עולם, מה שנקרא. ואחרי רצח רבין החזרתי את הכיפה לראש. הייתי כבר מפקד פלוגה והחיילים שלי, מושבניקים וקיבוצניקים - ברובם המוחלט חילונים - הופתעו מאוד. הם לא ידעו שאני מבית דתי.

"גם כשהקמתי את סאיוטה, שלושת חבריי, המייסדים, היו אנשי שמאל. זה לא הפריע לי ולא עניין אותי מה דעותיהם ואם יש או אין להם כיפה על הראש. ופתאום, פה בפוליטיקה אני צריך להיכנס לאיזו פינה או נישה? זה לא אני".

בנט נשאל האם הוא מזכיר פרטים אלה עכשיו מתוך הבנה שהכיפה לראשו מפריעה לו למצות את הפוטנציאל האלקטורלי של הבית היהודי, וענה: "יכול להיות ראש ממשלה עם כיפה, ואני מתכוון להיות ראש הממשלה אחרי עידן נתניהו. זה נכון שיש סטיגמות בחברה הישראלית, זה טבעי ומובן. אבל כל מהותי היא תפיסה ממלכתית כוללת.

"אני לא קם בבוקר ומתנהג כמו שר החינוך של הדתיים. אני רוצה להיות שר החינוך של כולם. וזה בעצם היעד שסימנתי לעצמי - להפוך ממפלגה סקטוריאלית למפלגה כלל ישראלית. להביא את איילת שקד למפלגה היה מהלך נועז. אנשים אמרו לי 'השתגעת, אתה מביא גם אישה וגם חילונית', והיום כולם מבינים שזה היה מהלך מוצלח. בבחירות הקרובות אני רוצה לראות עוד 3-2 איילת שקדים חילונים ברשימה לכנסת".

"הייתי רוצה לראות גם מסורתיים, אולי גם חרדי אחד. יש המון אנשים מצוינים עם כיפות ובלי כיפות. מבחינתי, גם אדם דרוזי שמקבל את התפיסות שלנו צריך להשתלב בפנים. יש לנו, נדמה לי, מאות, אולי אלפי מתפקדים דרוזים שמאמינים בדרך שלנו".

יו"ר הבית היהודי נשאל האם יקבל גם ערבים למפלגתו, ואמר: "כל בן אדם ציוני שמאמין בערכים שלנו מוזמן. בפריימריס הקודם רצה אישה ערביה שהילדים שלה משרתים בצה"ל. אנחנו פתוחים לכולם".

הוא ציין כי מטרתו היא להגיע בבחירות הבאות ל-20 מנדטים, וסיפר כיצד הוא מתכוון להגיע לכך: "אחת, אני חורש את הארץ במפגשים ואירועים רבי משתתפים. שתיים, אנחנו בונים בשקט צבא של פעילים שביום הקובע ידעו לצאת ולפעול. ושלוש - בניית תשתיות אינטרנט שיופעלו ברגע האמת. אבל גולת הכותרת שלנו בבחירות הבאות תהיה - הבית נפתח, רק כך נגיע ל-20 מנדטים".

בהמשך נשאל בנט האם הוא חושש שבבחירות הבאות נתניהו שוב יתריע מפני הערבים שנוהרים לקלפיות, מה שיגרום לזליגת מנדטים לליכוד, ואמר: "יש תמימות בציבור, אבל אי אפשר לעבוד פעמיים על אנשים בדיוק באותה צורה. אני מתכוון לומר לציבור, אתם רוצים שאהיה שר ביטחון אצל נתניהו? תנו עשרים מנדטים ואז כשיהיו את כל הקיטורים על מצב הביטחון - אני כבר אדע לעשות את העבודה. ממה שבדקתי, זה קייס טוב, הציבור ילך על זה.

"אז נתניהו יעשה את הגוועלד עוד פעם. יצעק אנחנו מפסידים, הצילו-הצילו, אני חושב שהציבור כבר הבין שאנחנו המפלגה שמממשת בצורה הטובה ביותר את מה שהיא הבטיחה, וזה רק עם שמונה מנדטים. דמי בנפשך מה נעשה בקדנציה הבאה עם עשרים. אני בטוח שאנשים יתנו לנו כוח פוליטי, כי הם כבר הבינו שראש הממשלה הוא נתניהו, אבל עמוד השדרה זה אנחנו. בכל ההחלטות הגדולות מצוק איתן ועד הכול, רואים את טביעות אצבעותינו".

בנוגע לחשדות נגד ראש הממשלה הוסיף בנט כי "עוד מוקדם לומר שעידן נתניהו מעבר לפינה. נתניהו מגלה כוח עמידות ונחישות להילחם. היועץ המשפטי לממשלה הוא זה שיקבע לאן הדברים ילכו".

הוא ציין כי הוא סומך על שיקול דעתו של היועמ"ש בנוגע לקבלת החלטה בעניינו של נתניהו, ואמר: "אני מכיר את מנדלבליט היטב חמש שנים. הוא אדם ישר ואמיץ, ואני משוכנע שלא יהיה מושפע, לא מאלדד יניב ולא מהצד השני".

בנט התייחס גם ליחסי הבית היהודי עם האיחוד הלאומי ואמר כי "לא רק שלא צפוי פילוג, אני צופה כמה איחודים מפתיעים ומעניינים".

 לשאלה "האם יהיו יותר נשים?" ענה בנט: "בוודאי. כל מהלך גדול שעשיתי בחיי היה עם שותפה. מיכל צור בהייטק, איילת שקד בפוליטיקה. אני מאוד מאמין בכוח הנשי. אני כמובן מכליל, אבל נשים עובדות בצורה טובה יותר בבניית קונצנזוס, ביחסים בין-אישיים. יש להן בדרך כלל נטייה לאגואים קטנים יותר. ובגלל זה הן לפעמים ממעטות בהערכה העצמית שלהן.

"כמנכ"ל, באו אליי הרבה יותר גברים לבקש העלאה מאשר נשים. לעידן הנוכחי שבו יש דגש על שיתופיות ופחות על אוטוריטטיביות, הן מתאימות במיוחד. החכמה שלי כמנהיג זה ליטול מכל אדם את החוזקות והיכולות המיוחדות שלו. ואני מאוד שמח על מה שאיילת מביאה לשולחן. ביחד אנחנו כוח מאוד חזק ואפקטיבי בפוליטיקה הישראלית".