בנט: "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים"

יו"ר הבית היהודי דיבר בישיבת סיעתו בפתח מושב החורף והתייחס בעיקר למערכת המשפט ולתכנית שהגה עם השרה שקד, "בשנים האחרונות בג"ץ שם עצמו מעל המחוקק. לא הכל שפיט, לא הכל בגיצ". על פסק החלטת השופטים בעניין נתיב האבות: "תמוה ומקומם"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/10/17 14:31 ג בחשון התשעח

בנט: "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים"
בנט וחברי הבית היהודי, צילום: דוברות הבית היהודי

סיעת הבית היהודי התכנסה היום (שני) לרגל פתיחת מושב החורף ושר החינוך ויו"ר המפלגה, נפתלי בנט, התייחס בהרחבה לנושא היחסים שבין הכנסת למערכת המשפט ולתכנית המיוחדת שהגה יחד עם השר שקד.

"מצפה לנו מושב מאתגר ועמוס", הוא ציין בפתח דבריו ומיד עבר להתייחס לשופטי בג"ץ שרק אתמול פסקו על פינוי הבתים בנתיב האבות, "יש שופטים בירושלים ששכחו שיש גם ממשלה בירושלים. לכן, היעד המרכזי שלנו במושב הקרוב הוא העברת התכנית החוקתית ובמרכזה פסקת ההתגברות שתשיב את כוח המשילות לממשלה".

לדבריו, מצב העניינים צריך להיות שהממשלה "תמשול, הכנסת תחוקק והשופטים ישפטו". לטענתו, "בשנים האחרונות בג"ץ שם עצמו מעל המחוקק במקום לצידו. הוא חרג מסמכותו והחל לפסול חוקים ביד קלה מדי. בכלל, בחודשים האחרונים בג"צ פוסל חוקים ופעולות בקצב חסר תקדים". 

יו"ר הבית היהודי ציין כי השופטים פסלו שורה ארוכה של חוקים ויוזמות שעלו מצד הכנסת, "בג"ץ לא אמור להתערב אם חוק הוא ראוי או לא. זו סמכות הכנסת. גם אני לא אוהב במיוחד חלק מן החוקים, אך הכנסת היא הריבון, חברי הכנסת נבחרו על ידי מיליוני אזרחי ישראל, ובג"צ לא יכול לבטל את רצון העם רק כי לא נראה לו חוק כזה או אחר".  

בהמשך הוא דיבר על התכנית שיזם יחד עם שרת המשפטים איילת שקד, שמטרתה לרסן את מערכת המשפט, "לא הכל שפיט, לא הכל בגיצ. הגיע הזמן לקבוע מתי בדיוק מותר לבגצ לפסול חוק של הכנסת או פעולה של הממשלה. אסור להשאיר את זה עמום. לכן, אנחנו מתכוונים להביא את 'חוק יסוד החקיקה'. בחוק יסוד החקיקה נגדיר, לראשונה בחוק, את האפשרות של בג"צ לפסול חוקים, מה שממילא כבר נעשה, ונגדיר באילו תנאים". 

בנט הדגיש כי בתכנית תוכנס גם "פסקת ההתגברות" שתאפשר לחברי הכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"ץ בשנית, זאת מבלי שתהיה לשופטים סמכות לפסול אותו שוב, "זה אינטרס עליון של מדינת ישראל, זה יחזק את מדינת ישראל ואנו נפעל לחוקק זאת". 

על הפסיקה בנושא נתיב האבות, במסגרתה השופטי בג"ץ סירבו לאשר את ניסורם של חלק מהבתים והורו על פנויים, "קיבלנו בהפתעה את פסק הדין של בג"ץ בעניין הרס בתיהם של תושבי נתיב האבות בגוש עציון. פסק הדין הוא תמוה ומקומם ויוצר הרס מיותר ללא כל תכלית הגיונית. תושבי נתיב האבות הם ממיטב בניה של ישראל משרתים במילואים ביחידות קרביות, משלמים מיסים, גרים בבתי קבע של ממש. יש כאן עוולה חמורה ואנחנו פועלים במרץ להביא פתרון לעניין. נזדקק לסיועו של ראש הממשלה".