בנט: "אפעל למימושה של אמנת גביזון-מדן"

שר החינוך הסביר מדוע מפלגתו ממעטת לקחת חלק במאבקים הפוליטיים על השבת, "בעד שימור הציביון הדתי של המדינה והשבת. אני מתנגד לכפיה דתית". בנאמני תו"ע בירכו אך הוסיפו: "הקואליציה מעצימה את הקיטוב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/12/17 08:08 כט בכסלו התשעח

בנט: "אפעל למימושה של אמנת גביזון-מדן"
השר בנט. נלחם בהטיה השמאלית של האקדמיה?, צילום: פלאש 90

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס בסוף השבוע לסיבה שהוא ומפלגתו ממעטים להתבטא ולהיאבק בנושאי דת כפי שעושים החרדים.

"אני מתנגד לכפיה דתית", הוא אמר ל'מצב הרוח' והוסיף כי הוא "בעד שימור הציביון הדתי של המדינה והשבת. אבל אנו בחברה עם אנשים שחושבים בדיוק הפוך מאיתנו, והגדולה איננה שהצדק ייצא לאור, אלא להכיל את כולם".

לדבריו, "אנחנו צריכים לשבת, כל חלקי החברה הישראלית, ולהגיע להסכמות. אני מתחבר לרוח של אמנת גביזון-מדן, ואפעל למימושה במהלך רחב של הסכמות, לא בכפייה".

אמנת גביזון-מדן, היא אמנה שנוסחה לפני כ-15 שנהמטרה להסדיר את יחסי הדתיים ושאינם דתיים בישראל. מי שהיו אמונים עליה הם פרופ' רות גביזון והרב יעקב מדן. אחת מהנחות היסוד שלה הייתה שהססטוס קוו כבר כמעט ואינו רלוונטי ועל כן יש לקבוע כללים חדשים שיגיעו כתוצאה מדו שיח רחב ולא ממאבקים פוליטיים או סיכומים שאינם מקובלים על מרבית הציבור.

בנט תומך בהם. פרופ

בנט תומך בהם. פרופ' גביזון והרב מדןצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בתנועת נאמני תורה ועבודה, המנסים לקדם הצעת חוק ברוח האמנה, הביעו תמיכה בשר בנט ובמכתב תמיכה שפרסמו טענו כי " ישנו ציבור דתי וחרד"לי גדול שמעוניין בהסדרת השבת במרחב הציבורי, גם אם הוא כולל פשרות". לדבריהם, "מסקר שערכנו באמצעות מכון 'מסקר' בקרב הציבור הדתי לאומי לפני כשנה, עולה כי כ-55% מהציבור הדתי-לאומי בכללותו, וכ-48% מהציבור החרד"לי סבור כי במידה בינונית עד רבה מאוד, מיעוט אפשרויות הפנאי עבור משפחות שאינן שומרות שבת תורם להפיכת יום השבת ליום שופינג מרכזי".

עוד הם ציינו כי "בנוסף, סקר שנערך במסגרת קואליציית 'שבת ישראלית' בה אנו חברים בקיץ 2016, העלה כי רוב הציבור היהודי בישראל תומך באמנת גביזון-מדן". בתנועה הזדהו עם דברי יו"ר הבית היהודי ואמרו כי "אין ספק שהפיכת השבת לכלי במאבק פוליטי פנים-חרדי, פוגעת קשות בשבת כאחד הסמלים המשמעותיים של העם היהודי מאז ומעולם".

לסיום הם פנו לבנט וכתבו כי "המהלך הנוכחי של הקואליציה בה אתה חבר לקידום 'חוק המרכולים' הינו הרסני בכך שהוא מעצים את הקיטוב ומחליש את הכוחות המבקשים להגיע להסכמות על המרחב הציבורי בשבת. תגובות-נגד לחוק כבר נראות בשטח, כגון יוזמות ברשויות מקומיות לתקן חוקי עזר עירוניים ולאפשר את הגדלת המסחר בשבת".