בנו ותלמידיו של הרב מרדכי אליהו: "הוא התנגד לעליה להר הבית"

מה פסק הרב מרדכי אליהו בנוגע לעליה להר הבית? לפי בנו הרב יוסף אליהו ושניים מתלמידיו, הרב זעפרני והרב נגארי, הוא התנגד בתוקף וטענו כי "חתם על המכתב שאוסר לעלות לכל שטח ההר" ואף אמר: "מי יודע אולי - ב"מ - האסונות שקרו - בגלל העולים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/11/17 15:47 יט בחשון התשעח

בנו ותלמידיו של הרב מרדכי אליהו: "הוא התנגד לעליה להר הבית"
התנגד לעליה להר הבית. הרב מרדכי אליהו, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

נושא האיסור או ההיתר ההלכתי לעלות להר הבית הוא שנוי במחלוקת כשמצד אחד ישנם רבנים שמתירים זאת לעומת כאלה שמתנגדים בתוקף. מכתב חדש, שהגיע לידי 'כיפה', מבקש לחשוף את דעתו של הרב הראשי לשעבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל בנושא.

על המכתב חתומים בנו של הרב, ראש בית המדרש "דרכי הוראה לרבנים" הרב יוסף אליהו, ושניים מתלמידיו עוזרו האישי וראש ישיבת ההסדר "המאירי", הרב שמואל זעפרני ורב העיר מעלה-אדומים הרב מרדכי נגארי.

"דעת מרן הרב זצ"ל זי"ע, כפי ששמענו מפיו ישירות", הם הצהירו היא ש-"אין לעלות להר הבית - אפילו לאחר טבילה, כיוון שאין בירור גמור על הגבולות, היכן מותר והיכן אסור".

בנוסף לכך הם טוענים כי שמעו "עדות מתלמיד חכם מובהק, שעשה עבודת חקר בעניין, שהרב פסק לו חד - משמעית, שבכל השערים – אסור!!!". לדבריהם, הרב אליהו גם "חתם על המכתב שאוסר לעלות לכל שטח ההר", ואף אמר: "מי יודע אולי - ב"מ - האסונות שקרו - בגלל העולים". עוד הם הדגישו כי הרב "פסק לאלה שעלו, שיתחייבו בחטאת לכשיבנה בית המקדש".

לצד האיסור של הרב אליהו ציינו השלושה כי יש שני מקרים שבהם הוא התיר את העליה, "לחיילים ושוטרים - התיר - לאחר טבילה במקווה - לפי הנחיות הרב גץ זצ"ל". ובמקרה השני, "אם יש התקפת אבנים וכדו' - ח"ו, מצווה להשתלט עליהם ולגרש התוקפים".

גילוי הדעת של הרבנים

גילוי הדעת של הרבניםצילום: צילום מסך

מתנועת "מורא-מקדש" נמסר בתגובה למכתב כי "אמנם יש שמקשים, שמדברי מרן הגר"מ אליהו במכתביו משנות תש"מ-תשמ"ג נשמע שצידד בכניסה למקום מסוים על ההר בכל מיני תנאים. אך יש לציין כי לשונו בחלק ממכתבים מוקדמים אלו אינה חד משמעית, ובלאו הכי הגר"מ אליהו זצ"ל מבהיר שם מפורש כי כניסה כל שהיא תתאפשר רק "בהסכמת, ובהרשאת, ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל", וכי "רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות", ובאופן ש"יהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים". דומה שתנאים אלו רחוקים מלהתקיים בימינו".

עוד הם ציינו כי הרב אליהו הבהיר את דבריו לפני כעשור בספרו כשכתב כי "מועצת הרבנות הראשית בזמנו החליטה, שאסור להכנס כלל להר הבית. היא קבעה שלט מיוחד במקום כדי להודיע לציבור על כך. הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדוייקים של הר הבית המקודש. אולם לשוטרים ולחיילים השומרים על המקום, מותר להכנס לשם מדין כיבוש, ובזמנו הוצע שלפחות ילכו למקווה לפני כן. בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת, לא בשטח הר הבית ממש אלא מחוץ לחומה, בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק. אבל מאחר והמקום היה שייך לווקף הערבי, ושם היה בית קברות, לא יצא הדבר לפועל. עיין מה שכתבתי בתחומין כרך ג' עמ' 423".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן