חדשות כיפה

בנו ותלמידיו של הרב מרדכי אליהו: "הוא התנגד לעליה להר הבית"

מה פסק הרב מרדכי אליהו בנוגע לעליה להר הבית? לפי בנו הרב יוסף אליהו ושניים מתלמידיו, הרב זעפרני והרב נגארי, הוא התנגד בתוקף וטענו כי "חתם על המכתב שאוסר לעלות לכל שטח ההר" ואף אמר: "מי יודע אולי - ב"מ - האסונות שקרו - בגלל העולים"

התנגד לעליה להר הבית. הרב מרדכי אליהו

צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

נושא האיסור או ההיתר ההלכתי לעלות להר הבית הוא שנוי במחלוקת כשמצד אחד ישנם רבנים שמתירים זאת לעומת כאלה שמתנגדים בתוקף. מכתב חדש, שהגיע לידי 'כיפה', מבקש לחשוף את דעתו של הרב הראשי לשעבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל בנושא.

על המכתב חתומים בנו של הרב, ראש בית המדרש "דרכי הוראה לרבנים" הרב יוסף אליהו, ושניים מתלמידיו עוזרו האישי וראש ישיבת ההסדר "המאירי", הרב שמואל זעפרני ורב העיר מעלה-אדומים הרב מרדכי נגארי.

"דעת מרן הרב זצ"ל זי"ע, כפי ששמענו מפיו ישירות", הם הצהירו היא ש-"אין לעלות להר הבית - אפילו לאחר טבילה, כיוון שאין בירור גמור על הגבולות, היכן מותר והיכן אסור".

בנוסף לכך הם טוענים כי שמעו "עדות מתלמיד חכם מובהק, שעשה עבודת חקר בעניין, שהרב פסק לו חד - משמעית, שבכל השערים – אסור!!!". לדבריהם, הרב אליהו גם "חתם על המכתב שאוסר לעלות לכל שטח ההר", ואף אמר: "מי יודע אולי - ב"מ - האסונות שקרו - בגלל העולים". עוד הם הדגישו כי הרב "פסק לאלה שעלו, שיתחייבו בחטאת לכשיבנה בית המקדש".

לצד האיסור של הרב אליהו ציינו השלושה כי יש שני מקרים שבהם הוא התיר את העליה, "לחיילים ושוטרים - התיר - לאחר טבילה במקווה - לפי הנחיות הרב גץ זצ"ל". ובמקרה השני, "אם יש התקפת אבנים וכדו' - ח"ו, מצווה להשתלט עליהם ולגרש התוקפים".

גילוי הדעת של הרבנים

גילוי הדעת של הרבניםצילום: צילום מסך

מתנועת "מורא-מקדש" נמסר בתגובה למכתב כי "אמנם יש שמקשים, שמדברי מרן הגר"מ אליהו במכתביו משנות תש"מ-תשמ"ג נשמע שצידד בכניסה למקום מסוים על ההר בכל מיני תנאים. אך יש לציין כי לשונו בחלק ממכתבים מוקדמים אלו אינה חד משמעית, ובלאו הכי הגר"מ אליהו זצ"ל מבהיר שם מפורש כי כניסה כל שהיא תתאפשר רק "בהסכמת, ובהרשאת, ובהגבלת הרבנות הראשית לישראל", וכי "רצוי לחשוב על בנין בית כנסת במקום המותר לכל הדיעות", ובאופן ש"יהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים". דומה שתנאים אלו רחוקים מלהתקיים בימינו".

עוד הם ציינו כי הרב אליהו הבהיר את דבריו לפני כעשור בספרו כשכתב כי "מועצת הרבנות הראשית בזמנו החליטה, שאסור להכנס כלל להר הבית. היא קבעה שלט מיוחד במקום כדי להודיע לציבור על כך. הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדוייקים של הר הבית המקודש. אולם לשוטרים ולחיילים השומרים על המקום, מותר להכנס לשם מדין כיבוש, ובזמנו הוצע שלפחות ילכו למקווה לפני כן. בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת, לא בשטח הר הבית ממש אלא מחוץ לחומה, בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק. אבל מאחר והמקום היה שייך לווקף הערבי, ושם היה בית קברות, לא יצא הדבר לפועל. עיין מה שכתבתי בתחומין כרך ג' עמ' 423".

09.11.2017

1. יש האומרים על יום שהוא לילה ועל לילה שהוא יום (אברהם חי בלוך)

עיון קצר במכתבי הגר"מ אליהו מראה שהרב היה בעד עליה אל ההר. האם הוא ידע את הגבולות המותרים או לא, זה נתן לפרשנות של כל אחד, גם של הרבנים הטוענים כי לא ידע ולפיכך אסר. אך גם אם הם צודקים והרב לא ידע, ברור שמעיקר הדין אם הוא היה יודע את הגבולות, היה מותר לדעת הרב לעלות אל ההר כך שבמידה ואנחנו יודעים את הגבולות (ומי שלמד לעומק את העניין, יודע את הגבולות מעל לכל ספק) הרי שמצווה לעלות אל ההר.

אבל למה שיתחילו ללמוד בארגון "מורא מקדש" החביב על הוואקף אם אפשר במקום זה להתנגח בעולי ההר היהודים?
זה עיסוק נחמד במקום להתעסק בלוויית מחבל שהתקיימה אתמול על ההר.

עדיף להילחם ביהודים שעולים בטהרה ועל פי פסיקת רבותיהם אל המקומות המותרים מאשר להילחם בערבים שנכנסים אל מקומות אסורים עם מתיהם ממש, דבר האסור לפי כל הפוסקים גם בני זמננו.

אין מה לעשות, הרבה יותר קל לעורר מלחמות פנימיות מאשר לעשות משהו הלכתי אמיתי. ותסלחו לי, אני לא מאמין בטוהר כוונותיהם אל אנשי הארגון הלז.

דווח על תגובה לא ראויה
09.11.2017

2. למגיב החצוף בתגובה 1 (דניאל)

אני מצטט את דברי ההבל והשטות שרשמת
"ברור שמעיקר הדין אם הוא היה יודע את הגבולות, היה מותר לדעת הרב לעלות אל ההר כך שבמידה ואנחנו יודעים את הגבולות (ומי שלמד לעומק את העניין, יודע את הגבולות מעל לכל ספק)"

מה באת לטעון שאתה חכם יותר מהרב זצ"ל? שאתה העמקת בדברים וידיעתך גדולה משל הרב? אולי באת להגיד אולי שהרב אמר את דעתו מבלי לדעת את העניין לעומק ועל בוריו?
בדיוק כמו שחשבתי על אותם שעולים להר הבית ומסכנים ומזיקים לכל עם ישראל שהם אנשים נבערים מדעת ואין בהם אמונת חכמים אלא רק אידיאולוגיה ציונית לאומנית
מוחה בך על כל ביזוי גדול ישראל

דווח על תגובה לא ראויה
09.11.2017

3. הרב אלינו ז'ל שהיה בעד\נגד מה? (משה)

ראוי להזכיר לקוראים שבצעירותו היה בעד מחתרת קנאים נגד המדינה. ויש עוד כמה דברים. ולכן השימוש בשמו אינו ראויו כאשר ידוע שהנושא שנוי במחלוקת עוד מתקופת הראשונים--שיש הסוברים שאין שום קדושה בהר הבית אחרי החורבן.

דווח על תגובה לא ראויה
09.11.2017

4. ומה אתה עשית נגד הוואקף? הסרטונים שלך הועילו משהו? (למר בלוך החצוף)

תפסיקו לזרות חול!
החבר שלך יהודה גליק אומר שהוא בעד חופש דת לכולם על הר הבית!
דרך אגב, אתה לא עסוק עכשיו בהפקת עוד שיר עגבים?

דווח על תגובה לא ראויה
11.11.2017

5. העולה להר הבית נמשל למי שאין לו ידיים והוא קושר תפילין של יד על הרגל (אברי)

דווח על תגובה לא ראויה
14.11.2017

6. מציע לכולם לשאול את בנו של הרב - הרב שמואל אליהו. (יוחאי)

לא צריך ללכת רחוק, יש תשובה כאן באתר.
http://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%99%D7%AA-5/

כותב 2 הוא חצוף בעצמו. המתנגדים לא מביאים שום נימוק לדברי הרב ולכן אם כתוב בתוך הכתבה שזה מחמת זה שהוא לא ידע את הגבולות, פשיטא שלו ידע אולי היה פוסק אחרת. נזכיר גם לכותב 2 וגם לכותבים 4 ו 5 (זה האחרון שייך כנראה לאלו שגם כשיבנה בית המקדש ימצאו תירוצים לא לעלות) שגדולי ישראל בדור הזה עולים להר כך שמי שרוצה לעלות יש לו אשלי רברבי להתלות בהם. )https://www.inn.co.il/News/News.aspx/288222(

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר