במגרון מזהירים: "אם נפתלי ואיילת לא יזהו את ההזדמנות זה יפגע בכולנו וגם בהם"

לאחר שנים ארוכות תתכנס השבוע ועדת התכנון של המנהל האזרחי אך לא תדון ביישוב מגרון שמחכה כבר 5 שנים לאישור התב"ע של מבני הקבע: "כל בית ביו"ש חשוב אך אנחנו מחכים כבר 5 שנים ואנחנו אפילו לא על סדר היום"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/06/17 17:58 י בסיון התשעז

במגרון מזהירים: "אם נפתלי ואיילת לא יזהו את ההזדמנות זה יפגע בכולנו וגם בהם"
ילדה ממגרון צופה ביישוב ההרוס, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

ביום שלישי הקרוב ולראשונה מזה זמן רב, צפויה מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי להתכנס ולדון במספר תכניות בניה שעל הפרק ביהודה ושומרון. מי שלא יעלו על סדר היום הם תושבי מגרון שפונו לפני כחמש שנים ומאז מחכים שממשלת ישראל תקיים את החלטתה הרשמית ותבנה עבורם מגורי קבע.

ועדת התכנון, שכמעט ולא התכנסה בתקופת ממשל אובמה, כפופה למשרד הביטחון אך לדברי חבר מזכירות מגרון, איתי חמו, אנשי משרד ראש הממשלה הם אלו שקובעים את סדר יומה. ל'כיפה' הוא אומר כי בתקופת אובמה, "לא הייתה רק הקפאת בניה ביו"ש אלא גם הקפאת תכנון".

כעת, כשדונלד טראמפ הוא הנשיא החדש ולמרות שנתניהו טוען שגם אצלו האשראי של ישראל מוגבל, הוחלט על כינוס ועדת התכנון. בעוד יומיים ידונו חבריה ב-"הגדלת צפיפות הבניה ומוסדות ציבור בשכונה מערבית" שבמעלה מכמש, ב-"שינוי יעוד קרקע מאזור חקלאי לאזור מגורים ג" בעופרה, בתכנית היישוב 'עמיחי' עבור עקורי עמונה ועוד. עם זאת ולצערם של אנשי מגרון, בסדר יומה של מועצת התכנון אין כלל אזכור לקידום תכניות הקמת מבני הקבע עבור מפוני מגרון.

פלאש 90. הדס פרוש: בנט ושקד- יצליחו לקדם את בניית מגרון?

יש לציין כי ב-29 לאפריל 2012, החליטה ממשלת ישראל "להטיל על משרד הבינוי והשיכון, באמצעות מוסדות התכנון המוסמכים, לקדם תכנון שכונת קבע של היישוב כוכב יעקב באתר המכונה גבעת היקב". חמו טוען שמשך הזמן שהם מחכים מהווה את הטיעון המוסרי לכך שהם צריכים להיות על שולחן הדיונים של הועדה. לטענתו, "כל בית ביו"ש הוא חשוב אך אנחנו כבר 5 שנים בלופ הזה ואנחנו אפילו לא מופיעים בסדר היום".

לדבריו, "יש החלטת ממשלה להקים יישוב למגרון ועכשיו נוצרה הזדמנות שצריך לנצלה ואסור להתחמק ממנה". חמו מציין כי הוא מצפה מהממשלה ובמיוחד מחברי הליכוד לקיים את שהבטיחו ומוסיף כי גם "בבית היהודי צריכים להרים את הכפפה. אם נפתלי ואיילת לא יזהו את ההזדמנות, זה יהיה פספוס שיפגע לא רק בנו כתושבים, אלא גם בהתיישבות ובסופו של דבר גם באלקטורט שלהם".

מוקדם יותר היום, על רקע פרסום דבר כינוס הועדה, שלחו תושבי מגרון מכתב לאנשי עמונה בו כתבו להם כי אל להם לפתח ציפיות גדולות מידי, "אל תארזו את המזוודות עדיין", הם כתבו והוסיפו כי "נתניהו לא מקיים הבטחות כל-כך מהר". לטענתם, "נתניהו יעשה הכל כדי שתצאו מהמדרשה, יבטיח הבטחות, אבל לא יקיים אותן כ"כ מהר. אנחנו כבר 5 שנים באתר הזמני ונתניהו עדיין מעכב את אישור יישוב הקבע".

לדבריהם, "הסבל של אנשי עמונה הוא גדול והם תולים תקוות גדולות בהבטחה של ראש הממשלה, אבל צריך להיות זהירים עם הדיון השבוע. זה עלול לקחת עוד הרבה זמן. למרות הצגת הדברים שראש הממשלה דואג לעמונה. נזכיר כי הישוב מגרון פונה לפני 5 שנים ותושביו עדיין באתר הזמני, כמו בעוד סוגיות, כמו ההבטחה לבניית 300 יחידות דיור בבית אל לאחר פינוי גבעת האולפנה, גם כאן, מעוכב אישור התב"ע של מגרון ואפילו לא הועלה ברשימה לדיון בוועדה השבוע".