בלעדי- צה"ל לבחורה דתיה: "בצבא יש חרדים. הם חרדים יותר ממך אפילו"

מהקלטת ראיון, שערכו בצה"ל לנערה שהצהירה שהיא דתיה והשהגיעה לידי 'כיפה', נשמעת המראיינת כשהיא מנסה לערער את אמינותה של הצעירה. על בתי הדין היא אמרה: "בית הדין מעניין אותו שלא תלכי לצבא". 'חותם': "לשכות הגיוס נטלו לעצמם תפקיד של משמרת הצניעות". דו"צ: "מדובר במקרים חריגים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/10/17 17:55 יב בתשרי התשעח

בלעדי- צה"ל לבחורה דתיה: "בצבא יש חרדים. הם חרדים יותר ממך אפילו"
צה"ל נהיה "דתי מטר"?, צילום: צילום מסך

אחת הטענות שעלו כנגד צה"ל בתקופה האחרונה היא שהוא מזמן יותר ויותר בנות, שהצהירו על היותן דתיות לצורך קבלת פטור משירות צבאי, ל-'ראיון מצהירת דת' שבמהלכו מנסים המראיינים הצבאיים לגלות האם הצעירה שעומדת לפניהם היא אכן דתיה או מתחזה. מהקלטת ראיון שהגיעה לידי 'כיפה' עלה כי בצבא לא הסתפקו בבירור נושאי שמירת השבת והכשרות, כפי שנדרש מהבנות בהצהרה בבית הדין הרבני, אלא שאלו את אחת הצעירות האם היא נוהגת להתפלל וציינו בפניה שבצה"ל יש חיילים חרדים "אפילו יותר ממך".

נערה דתיה שהצהירה כי היא דתיה לצורך פטור משירות צבאי זומנה ללשכת הגיוס כדי לעבור ראיון חוזר, לאחר שבצה"ל התעורר ככל הנראה חשד שהצהרתה לא הייתה תקינה. במהלך הראיון נשאלה הצעירה מספר שאלות שחרגו מהנושאים עליהם הצהירה בבית הדין הרבני.

"מה זה נקרא אצלך להיות דתיה?", היא נשאלה על ידי אחת המראיינות ולאחר שענתה את תשובתה הקשתה המראיינת שוב ושאלה: "את מתפללת? מתפללת בבוקר? עושה עוד תפילה ביום? מה שאישה מחוייבת?". בהמשך הראיון נכנסו המראיינים לדקויות של ברכות השחר ותפילת שמונה עשרה ולאחר שקיבלו את תשובות הבחורה, הם עברו לנושא אפשרות גיוסה.

"ההורים מתנגדים לשירות צבאי?", שאלו אותה והיא השיבה שמדובר לפי השקפתה באיסור הלכתי שמרבית הרבנים, כולל הרב עובדיה יוסף, התנגדו לו. בשלב זה הקשתה שוב המראיינת ושאלה: "את יודעת אבל שיש גם חרדים בצבא, אז למה הם כן הולכים? הם חרדים יותר ממך אפילו".

טופס הצהרת דת לדוגמא

טופס הצהרת דת לדוגמאצילום: צילום מסך

יש לציין כי בטופס ההצהרה שבחורה נדרשת לחתום עליו בבית הדין הרבני, ישנה התייחסות לנושא שמירת השבת והכשרות בלבד. במידה והיא מצהירה שהיא מקפידה על שני הדברים האלה מקבל בית הדין את הצהרתה ועל פי חוק היא פטורה משירות צבאי. בהקלטת הראיון נשמע בבירור שהשאלות שנשאלה הנערה חרגו בהרבה ממה שהיא נדרשה להצהיר עליו. "עם מי את גרה?", "כמה אחים כמה אחיות?", "איפה האחים לומדים?", "ההורים דתיים?" ושאלות נוספות היו רק חלק מהן.

נושא מעניין נוסף שנשמע בהקלטה, לימד על הספקנות שהטילה המראיינת ביושרה של בית הדין הרבני. במהלך השיחה הבהירה נציגת צה"ל צעירה כי הצהרתה לא תקינה. כשהבחורה שאלה אותה מדוע בית הדין אפשר לה לתת הצהרה שאינה עומדת בכללים, ענתה לה המראיינת: "גם אם אבא שלך היה מצהיר היו נותנים לו. בית הדין מעניין אותו? בית הדין מעניין אותו שלא תלכי לצבא".

מארגון 'חותם' נמסר בתגובה לדברים כי "בניגוד לחוק הדורש מנערה הצהרה על שמירת שבת וכשרות, לשכות הגיוס נטלו לעצמם תפקיד של משמרת הצניעות ובניית "דתי-מטר" תוך חדירה לפרטיות של מצהירות הדת וחיטוט באורך כיסוי הראש וגודל הכיפה של ההורים".

"לצערנו אנו נתקלים יום יום בפניות של בנות שהצבא מקשה עליהם לקבל את המגיע להם בחוק", הוסיפו בארגון וציינו כי "הנערות עוברות שיחות קשות, הכוללות מסעות שכנוע, שאלות החודרות לפרטיות ויצירת אוירה כאילו בת שמעוניינת לתרום תרומה בשרות הלאומי היא לא בסדר, לא ניתן לדבר הזה לקרות. אנו תקווה כי צה"ל יפסיק להילחם בנערות המעוניינות לתרום למדינה במסגרת השרות הלאומי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי מועמדות לשירות ביטחון אשר למדו במסגרות ממלכתי דתי או חרדי ומקיימות אורח חיים דתי אינן נדרשות להגיע ללשכת גיוס לראיון. במקרים חריגים בהם קיים סיכוי סביר לאי אמינות התצהיר, נשלח זימון לראיון על מנת למנוע ניצול לרעה של החוק אשר מאפשר פטור משירות".