בלעדי ל'כיפה': ערב ראש השנה אשה מצרפת השתחררה מעגינותה בישראל

שלוש שנים סירב גבר יהודי-צרפתי לתת גט לאשתו, כשבזמן הזה הוא ניהל חיי זוגיות עם גויה וגידל עימה את ילדם. במבצע מיוחד של רב העיר ליון ואגף העגונות, הצליח בית הדין הרבני לשים עליו את ידיו ולשחרר את אשתו מעגינותה

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/09/17 15:21 כח באלול התשעז

בלעדי ל'כיפה': ערב ראש השנה אשה מצרפת השתחררה מעגינותה בישראל
שחררו אשה לאחר 3 שנים. בית הדין הרבני בת"א, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

גבר מצרפת, שסירב לתת לאשתו גט במשך שלוש, נתפס בימים האחרונים במבצע משולב של רב העיר ליון, אגף העגונות בבתי הדין הרבני ובית הדין הרבני בתל אביב ויחד הם הצליחו אתמול (שני) ערב ראש השנה לשחרר את אשתו מעגינותה ולדאוג שפתיחת השנה החדשה תהיה עבורה הרבה יותר מבורכת ומתוקה.

תחילת הסיפור הוא בזוג יהודים שחי בליון שבצרפת עד שנישואיהם עלו על שרטון. הגבר סירב לתת גט לאשתו ובהמשך עבר לרומניה, שם התחתן עם אשה שאינה יהודייה ואף נולד להם ילד משותף. כל זאת בזמן שאשתו שרויה בעגינותה מבלי שרב העיר יכול לעזור לה.

"בעיית העגינות בעולם היא קשה הרבה יותר", מספר ל'כיפה' ראש מדור עגונות בבתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון. לדבריו, "בחו"ל אין אמצעים ואין סמכויות משפטיות, כך שאין אפשרות אמיתית לחייב אדם להגיע, או לכפות עליו החלטה מסויימת. לכן אנחנו מסייעים גם לבעיות עגינות מחוץ לישראל".

בעקבות אוזלת ידו פנה רב העיר ליון, הרב יחיאל טובול, לאגף העגונות של בתי הדין הרבניים בבקשה לעזרה. בידיו היה מידע שהגבר מתכנן להגיע לישראל, מה שהועיל מאוד בהמשך. עוד סיפר הרב טובול כי בית המשפט הצרפתי קבע כי הוא הבעל חייב לשלם מזונות לאשתו ואף נגזר עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי למקרה שלא יעשה זאת.

ביום חמישי האחרון, הגבר אכן נחת בישראל ובבבתי הדין הרבני מיהרו להוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ וזימנו אותו לדיון ליום ראשון. בשבת בערב ניסה סרבן הגט לברוח מהארץ, אך הוא נעצר ולמחרת התייצב בבית הדין הרבני בתל אביב כשהוא מלווה בשני עורכי דין מצרפת.

לבסוף, בעזרתן של שתי עורכות דין צרפתיות נוספות שהגיעו לדיון, פסק אב בית הדין הרבני בתל אביב הרב שלמה שטסמן כי על הגבר לשחרר את אשתו באופן מיידי ולתת לה גט. אתמול בשעה שש בבוקר נחתה העגונה מצרפת בישראל וכבר בשעות הבוקר המאוחרות היא יצאה מבית הדין, לראשונה מזה שלוש שנים, כשהיא גרושה ומשוחררת.

"במידה והוא לא היה מגיע לארץ", אומר הרב מימון בשמחה מהולה בצער, "היא הייתה עלולה לסיים את חייה כעגונה כי לא היתה דרך לדאוג ולוודא שהוא יתן לה גט".